قادری

معنی کلمه قادری در لغت نامه دهخدا

قادری. [ دِ ] ( اِ ) قسمی از لباس تنگ. ( ناظم الاطباء ).
قادری. [ دِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان زهاب بخش سرپل زهاب شهرستان قصر شیرین ، در 19000گزی شمال سرپل زهاب و کنار راه فرعی باویسی و در دشت واقع و هوای آن گرمسیر مالاریائی است. 250 تن سکنه دارد. آب آن از رودخانه دله شیر و محصول آن غلات و دیم و لبنیات و شغل اهالی زراعت و گله داری است. ( فرهنگ جغرافیائی ایران ج 5 ).
قادری. [ دِ ] ( اِخ ) ده مخروبه ای است از بخش حومه شهرستان نائین. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 10 ).
قادری. [ دِ ] ( اِخ ) ضیاءالدین افندی محمد قادری ملقب به حاتمی. مولدوی به موصل. علامه زمان خود بود و مردمان از اطراف و اکناف در علوم عقلی و نقلی به او مراجعه میکردند. در شیوائی و رسائی سخن کسی به پای او نمیرسید. از اوست : کتاب السعاده که به سال 1309 هَ. ق. در آستانه به چاپ رسیده است. ( معجم المطبوعات ج 2 ستون 1478 ).
قادری. [ دِ ] ( اِخ ) عبدالسلام طیب بن محمد مکنی به ابومحمد از بزرگان علماء است. وی در شهر فاس تولد یافت و با کوششی تمام به کسب علوم و معارف اشتغال ورزید تا در روایت و تدریس آنها ماهر گشت و براقران و امثال خود پیشی گرفت. علم و دانش و زهد و تقوی را تؤاماً دارا بود و به تدریس و بحث و تألیف و مناظره پرداخت و بیشتر تخصص او در علم انساب خصوص انساب قریش است. نزدیک به سی تألیف دارد از اوست : 1- الاشراف علی نسب الاقطاب الاربعة الاشراف. 2- الجواهر المنطقیه و این منظومه ای است در منطق که هلالی آن را شرح کرده است. 3- الدر السنی فی بعض من بفاس من النسب الحسینی. ( معجم المطبوعات ج 2 ستون 1478 و 1479 ).
قادری. [ دِ ] ( اِخ ) غلام محمدالدین برهان از علماء متأخر است.از اوست : 1- العروة الوثقی فی الدنیا و العقبی در فضیلت درک خدمت پیغمبر و معاشرت روحانی با او. این کتاب به سال 1330 هَ. ق. در حیدرآباد چاپ شده است. 2-الوسیلة العظمی فی الدارین لمن له الشفاعة الکبری فی الکونین. این کتاب مشتمل است بر ادله جواز قیام هنگام ذکر ولادت ( ؟ ) حضرت رسول. آن را در مدینه طیبه به سال 1331 هَ. ق. به اتمام رسانده و در حیدرآباد به چاپ رسیده است. ( معجم المطبوعات ج 2 ستون 1479 ).
قادری. [ دِ ] ( اِخ ) لکنوی ، محمد عبدالحمید انصاری حنفی. ازعلماء است. از اوست : الحل الضروری لمختصر القدوری در فقه حنفی و آن شرحی است بر کتاب مختصر قدوری که درهند چاپ شده است. ( معجم المطبوعات ج 2 ستون 1479 ).

معنی کلمه قادری در فرهنگ فارسی

محمد بن قاسم حسنی مغربی فاسی دانشمند قر . ۱۴ ه. اوراست : رفع العتاب و الملام عمن قال العمل بالضعیف اختیار الحرام که بطبع رسیده .
( صفت ) ۱ - منسوب به قادر ۲ - منسوب به عبدالقادر ۳ - ( اسم ) قسمی لباس تنک .

جملاتی از کاربرد کلمه قادری

بقضا و بقدر قادری ای شه مددی آخر آشفته ام و واقف از اسرارم من
به نام چنین قادری بی‌نیاز در بستة چاره را چاره ساز
کار مشهور ابجدیان تاریخ ادبیات انگلیس می‌باشد که یازده جلد آن منتشر شده‌است. این کتاب دوازده جلد خواهد بود. از شاگردان وی می‌توان بهزاد قادری سهی، استاد ادبیات نمایشی را نام برد.
ز من بگیر و مدون کن این صحیفه نو که قادری و ادیبی و قدردان سخن
بهزاد قادری سهی بعد از گذران تحصیلات اولیه خود در شهرهای زاهدان، کرمان و بجنورد، مقاطع تحصیلات لیسانس خود را در رشته زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه فردوسی، مشهد در ۱۳۵۴ گذراند و فوق لیسانس ادبیات آمریکا، دانشگاه شیراز را در ۱۳۵۷ طی کرد، و دکترای ادبیات نمایشی قرن نوزده و سه دههُ ۱۹۶۰–۱۹۹۰ در بریتانیا به اتمام رسانید.
بی خیال وبی مجال وبی سؤال ای ذوالجلال قادری کز دست ظلم اودهی ما را نجات
عبدالرحمان قاسملو دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران، عبدالله قادری آذر (عضو کمیته مرکزی حزب) و فاضل رسول (از استادان کرد دانشگاه وین) در ۲۲ تیر ۱۳۶۸ در حالی که برای رسیدن به راه‌حل مسالمت آمیز در ایران با تنی چند از نمایندگان حکومت جمهوری اسلامی در وین بر سر میز گفتگو برای مذاکرات صلح نشسته بودند، توسط فرستادگان جمهوری اسلامی که با پوشش دیپلماتیک و با همکاری سفارت ایران اعزام شده بودند، کشته شدند. هاشمی رفسنجانی شخصاً از برخی چهره‌های بین‌المللی از جمله رئیس‌جمهور وقت الجزایر برای وساطت و برقراری ارتباط برای ملاقات استفاده کرده بود.
اژدها فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کیارش قادری و به تهیه کنندگی استودیو گرافیست در قالی ژانر درام و کمدی ساخته شده است.
هر مفسده که هست در کار صفی اصلاح تو کن که قادری بر اصلاح
سبحان قادری که بده روز جمع کرد حکمش غزای خصم ترا با عزای تو
به قادری که گل آتشین لاله دماند فشاند تا به دل کوهسار تخم شرار
باغ بلور یک مجموعه تلویزیونی محصول سال ۱۳۸۲-۱۳۸۱ به کارگردانی رامبد جوان، نویسندگی آرش قادری و تهیه‌کنندگی سعید فراهانی می‌باشد این مجموعه که هرگز نمایش داده نشد در ۱۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید شده است.
لیلا اوتادی در تهران به دنیا آمد. او در دوران کودکی به بازیگری علاقه‌مند شد. اوتادی دانش‌آموختهٔ کارشناسی معماری داخلی در دانشگاه هنر تهران است. او کار خود را با فیلم چشمان سیاه ساختهٔ ایرج قادری آغاز کرد اما برای اولین بار با سریال مهر و ماه به کارگردانی سید فیاض موسوی دیده شد..
از جمله فیلم‌های سینمایی که در آن‌ها حضور داشته می‌توان به فیلم سرسپرده اشاره کرد که با ایرج قادری همبازی بوده و این فیلم در سال‌های ۱۳۵۶ در استانبول، تهران و اصفهان فیلم‌برداری شده و به دو زبان ترکی استانبولی و فارسی در ترکیه و ایران اکران شده‌است.
این فیلم حضور مجدد ایرج قادری در عرصه بازیگری پس از ۲۳ سال می‌باشد.
زشت گوید ای شه زشت‌آفرین قادری بر خوب و بر زشت مهین
مکن درنگ و غنیمت شمر ستایش و شکر که قادری و قلم بر مراد توست روان
ایرج قادری (۲۸ فروردین ۱۳۱۳ – ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱)، کارگردان و نویسنده، فیلمنامه‌نویس و بازیگر سینمای ایران بود. ایرج قادری در ۴۱ فیلم کارگردان، ۴ فیلم نویسنده، ۷۱ فیلم بازیگر، ۹ فیلم تهیه‌کننده و ۱ فیلم تدوین‌گر بود. نخستین کار سینمایی او بازی در فیلمِ چشمه آب حیات به سال ۱۳۳۸ و واپسین کارش کارگردانی و بازی در فیلمِ شبکه به سال ۱۳۸۹ بود.
یکی از ترجمه‌ها با نام «انتخاب‌های سخت» در اردیبهشت ۱۳۹۴ به کوشش امیر قادری از سوی انتشارات میلکان چاپ شد.
خواهد گشاده کرد کنون بر بیان تو آن قادری که عقدهٔ جذر اصم زدست