فیلم خانه
معنی کلمه فیلم خانه در فرهنگستان زبان و ادب

فیلم خانه

معنی کلمه فیلم خانه در فرهنگستان زبان و ادب

{film library} [علوم کتابداری و اطلاع رسانی] نوعی کتابخانۀ تخصصی یا بخشی از کتابخانه که مجموعۀ آن متشکل از انواع فیلم های سینمایی و ویدئویی و دی وی دی و انواع منابع مرتبط با فیلم سازی و مطالعات فیلم است

معنی کلمه فیلم خانه در دانشنامه عمومی

فیلم خانه ( به فرانسوی: Cinémathèque ) مجموعه ای سازمان یافته از فیلم یا فراورده های فیلمی است که از لحاظ هنری، فرهنگی، تاریخی و آموزشی ارزش نگهداری دائمی داشته باشند. این مواد شامل فیلم های آموزشی، سینمایی، خبری، مستند و پویانمایی می شود؛ همچنین مواد و مقولاتی که به نوعی با فیلم و سینما در ارتباطند، مانند پوستر، عکس های صحنه، آنونس ( annonce ) یا نمونه فیلم، و اسناد و مدارک سینمایی را دربر می گیرد.
در سال ۱۹۳۵ هانری لانگلوآ و ژورژه فرانیو کلوپ فیلمی ( به فرانسوی: Cercle du cinéma ) تأسیس کردید تا فیلم های قدیمی ای را نشان دهند که در سال ۱۹۳۶ منجر به تأسیس سینماتک فرانسه شد.
ایدهٔ آرشیو فیلم های قدیمی در آن دوران به هیچ وجه بدیهی نبود. لانگلوآ توانست بسیاری از فیلم هایی را نجات دهد که کمپانی های فیلم سازی قصد دور انداختنشان را داشتند. در سال ۱۹۳۳ انستیتوی فیلم بریتانیا در لندن تأسیس شد. در سال ۱۹۳۸ هانری استورک، آندره تیریفای و پیر ورمیلن سینماتک سلطنتی بلژیک را در بلژیک تأسیس کردند. همچنین در سال ۱۹۳۸ فدراسیون بین المللی آرشیو فیلم ( به انگلیسی: International Federation of Film Archives ( FIAF ) ) در پاریس تأسیس شد.
فیلم خانه ها، از جمله فیلم خانهٔ ملی ایران، معمولاً تشکیلاتی غیرانتفاعی اند و مانند موزه ها از منابع مالی دولتی استفاده می کنند.
↑ جهانفرد، نقش فیلمخانهٔ ملی ایران، ۷. ↑ «نسخه آرشیو شده». بایگانی شده از اصلی در ۳۱ دسامبر ۲۰۰۹. دریافت شده در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۲. ↑ جهانفرد، نقش فیلمخانهٔ ملی ایران، ۷.
معنی کلمه فیلم خانه در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه فیلم خانه

جملاتی از کاربرد کلمه فیلم خانه

از فیلم‌های معروف او می‌توان به بازی در فیلم خانه و سریال فارگو اشاره کرد.
عبداللهی یک بار برندهٔ سیمرغ بلورین جشنوارهٔ فیلم فجر (برای نوشتن فیلمنامهٔ فیلم خانه خلوت) و دو بار نامزد دریافت آن شد.
از فیلم‌های معروف او می‌توان به بازی در فیلم خانه مامان بزرگ ۲، گوئین‌اور و بری ماندی اشاره کرد.
کاندید اولین دوره جشن عکاسان برای فیلم خانه دختر 1394
از فیلم‌های معروف او می‌توان به بازی در فیلم خانه دوشیزه پرگرین، ارتفاعات آرام اشاره کرد.
از فیلم‌های معروف او می‌توان به فیلم خانه دی اشاره کرد.
او ۴ بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین طراح صحنه و لباس از جشنواره فیلم فجر شده‌است و شش بار از جشنواره فیلم خانه سینما.