فیلد مارشال

معنی کلمه فیلد مارشال در فرهنگ عمید

بالاترین رتبۀ نظامی در آلمان، انگلستان، و بعضی کشورهای دیگر.

معنی کلمه فیلد مارشال در فرهنگ فارسی

فلد مارشال

معنی کلمه فیلد مارشال در دانشنامه آزاد فارسی

فیلْد مارشال (field marshal)
بالاترین درجۀ نظامی در بسیاری از ارتش های اروپایی. فیلد مارشال انگلیسی هم تراز ژنرال در ارتش امریکا است. جورج دوم این عنوان را از آلمان در ۱۷۳۶ وام گرفت و در بریتانیا رواج داد.

جملاتی از کاربرد کلمه فیلد مارشال

بقای ارتش‌های آلمان و ایتالیا در شمال آفریقا وابسته به تدارکاتی بود که از اروپا به دست آن‌ها می‌رسید. اولترا بریتانیای‌ها را قادر ساخت تا در میانه نبرد شمال آفریقا تدارکات فیلد مارشال رومل را تقریباً یک شبه نابود کنند.
ایوان فیودورویچ پاسکویچ (۸ مهٔ ۱۷۸۲- ۱ فوریهٔ ۱۸۵۶) سردار روسی و فرمانده جنگ دوم ایران و روس بود که به واسطه پیروزی در سال ۱۸۲۸ به لقب کنت ایروان و در سال ۱۸۳۱ به عنوان نائب السلطنه پادشاهی لهستان مزین شد. پاسکویچ در ارتش‌های روسیه تزاری، پروس و اتریش لقب فیلد مارشال دریافت کرده بود.
در پاییز ۱۸۱۲ فیلد مارشال میخائیل کوتوزوف تصمیم گرفت تا یک ذخیره مناسب از نارودنوئه اوپلچنی یا شبه نظامیان خلق ایجاد کند. در ماه اکتبر او ایوان آداموویچ را به آرزراماس فرستاد تا تشکیلات ذخیره را به عنوان بخشی از این برنامه سازماندهی کند. با انجام این کار، در سال ۱۸۱۳ آداموویچ به عنوان فرمانده یکی از چهار تیپ متشکل از ۲۰۰۰۰ نفر ارتش ذخیره که از نیروی اصلی روسیه هنگام عبور از رودخانه نیمن حمایت می کرد، منصوب شد.[نیازمند منبع]
همچنین فیلد مارشال رومل (معروف به روباه صحرا) که یکی از نوابغ نظامی جهان در جنگ جهانی دوم بود نیز زاده این شهر است.
والدین بتسکوی شاهزاده ایوان تروبتسکوی، فیلد مارشال روسی و معشوقه سوئدی او، بارونس فون ورد بودند. نام خانوادگی بتسکوی مخفف نام خانوادگی پدرش است.
وی به درجه‌های نظامی همچون جنرالیسیمو، فیلد مارشال و دریابد دست پیدا کرده بود. منشیکوف اولین فرماندار سن پترزبورگ از سال ۱۷۰۲ تا ۱۷۲۴ نیز بوده‌است.
او در استکهلم به دنیا آمد، جایی که تروبتسکوی در طول جنگ بزرگ شمال اسیر بود و قبل از پیوستن به هنگ سواره نظام دانمارکی برای دریافت آموزش نظامی به کپنهاگ رفت. در خدمت دانمارک بود که او از روی اسب افتاد و مجبور شد از خدمت بازنشسته شود. پدر بتسکوی فیلد مارشال تروبتسکوی که پسر دیگری جز او نداشت، او را در سال ۱۷۲۹ به روسیه فراخواند. در روسیه وی ابتدا به عنوان دستیار پدرش خدمت کرد و بعدها با مأموریت‌های دیپلماتیک به پایتخت های مختلف اروپا اعزام شد.
ایوان تروبتسکوی (روسی: Иван Юрьевич Трубецкой؛ ۲۸ ژوئن ۱۶۶۷ – ۲۷ ژانویهٔ ۱۷۵۰) یک فیلد مارشال اهل روسیه بود.
هنگامی که پدرش امپراتوری کره را در سال ۱۸۹۷ اعلام کرد، سونجونگ در ۱۲ اکتبر ۱۸۹۷ به عنوان ولیعهد امپراتوری کره منصوب شد. در ۲۹ ژوئن ۱۸۹۸، او به عنوان فیلد مارشال ارتش امپراتوری کره منصوب شد. سونجونگ ۳ سال بعد دوباره با دختر یون تاک یونگ، یون جونگ سون از قبیله هاپیونگ یون که ۲۰ سال از او کوچکتر بود، در ۱۱ دسامبر ۱۹۰۶ ازدواج کرد و همسرش عنوان همسر شاهزاده ولیعهد یون (بعدها ملکه سونجونگ) را دریافت کرد.