فنل

معنی کلمه فنل در لغت نامه دهخدا

فنل. [ف ِ ن ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) با ورود عامل هیدروکسیل درهیدروکربورهای معطر یا بنزنی ترکیب هایی بنام فنل تشکیل میشود. فنل معمولی یا اسیدفنیک دارای یک عامل اُهاش است و از تقطیر چوب خشک یا قطران ذغال سنگ به دست می آید. در صنعت ملح قلیائی سولفات را با سود یا پتاس ترکیب می کنند و از حرارت دادن کلروبنزن در 350 درجه و در تحت فشار توأم بامقداری سود در مجاورت مس یا اکسید آن نیز فنل معمولی را به دست می آورند فنل معمولی فرمولش مرکب از کربن و هیدروژن و هیدروکسیل است و چون با قلیاها تولید فنات میکند به آن اسیدفنیک نیز میگویند. فنل معمولاً بیرنگ و متبلور و نقطه ذوبش پایین است و دارای بوی مخصوص تندی است و اثر گندزدایی نیز دارد. اگر محلول غلیظ آن با اعضاء بدن مجاور باشد تولید نکروز می کند. ( از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه فنل در فرهنگ عمید

مادۀ جامد، متبلور، سفیدرنگ، و سمّی با بوی تند که در صنایع داروشناسی و پلاستیک وتهیۀ رنگ ها کاربرد دارد.

معنی کلمه فنل در فرهنگ فارسی

( اسم ) با ورود هیدروکسیل در هیدروکربورهای معطر ( بنزینی ) ترکیباتی به نام فنل ها را تشکیل می شود فنل معمولی یا اسید فنیک دارای یک عامل هیدروکسیل است و از تقطیر خشک یا چوب یا قطران زغال سنگ بدست می آید . در صنعت ملح قلیایی سولفونات را با سود یا پتاس ترکیب می کنند و از حرارت دادن کلروبنزن در ۳۵٠ درجه در تحت فشار توام با مقداری محلول سود مجاورت مس یا اکسید آن نیز فنل معمولی را به دست می آورند . فنل معمولا بیرنگ و متبلور و نقطه ذوبش پایین است . دارای بوی مخصوص تندی می باشد و اثر گندزدایی دارد . اگر محلول غلیظ آن با اعضائ بدن مجاور شود تولید نکروز می کند.

جملاتی از کاربرد کلمه فنل

قهوه‌ای شدن گوشت بادنجان پس از پوست کندن، مانند فراوان‌ترین ترکیب فنل در میوه، اسید کلروژنیک به دلیل اکسیداسیون پلی‌فنلها است.
فنل برای حضور در فیلم‌هایی تاریخی مانند آنا کارنینا (۲۰۱۲) و دختر دانمارکی (۲۰۱۵) مورد توجه قرار گرفت و بعدها برای به تصویر کشیدن کامیلا، دوشس کورنوال در مجموعهٔ تاج (۲۰۱۹–۲۰۲۰) شناخته شد. فنل شورانر مجموعهٔ تریلر جاسوسی کشتن ایو (۲۰۱۹) بود که برایش دوبار نامزد دریافت جایزهٔ امی ساعات پربیننده شد. او در سال ۲۰۲۰ اولین فیلمش، کمدی سیاه زن جوان آتیه‌دار را نوشت و کارگردانی کرد که برایش جایزهٔ اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی را کسب کرد و نامزد دریافت جوایز اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد.
میچل حرفهٔ بازیگری خود را در سال ۲۰۱۵ با بازی در فیلم‌های کوتاه «کلیشه‌ای» و «آتش» آغاز کرد. او بعداً در فیلم‌های فقط چارلی (۲۰۱۷) و حیات والا (۲۰۱۸) بازی کرد. در سال ۲۰۲۲، او به بازیگران فیلم سالتبرن به کارگردانی امرالد فنل از آمازون پرایم ویدئو پیوست.
در آنمقام که جانان جمال بنماید بود مقام دل و جان فنل و حیرانی