فعالیت

معنی کلمه فعالیت در لغت نامه دهخدا

فعالیت. [ ف َع ْ عا لی ی َ ] ( ع مص جعلی ، اِمص ) کوشش. ( فرهنگ فارسی معین ).
- فعالیت به خرج دادن ؛ کوشیدن. کوشش کردن. ( ازفرهنگ فارسی معین ).
- فعالیت داشتن ؛ کوشش کردن. ( فرهنگ فارسی معین ).
- فعالیت کردن ؛ کوشیدن.

معنی کلمه فعالیت در فرهنگ معین

(فَ یَّ ) [ ازع . ] (مص جع . ) کوشش .

معنی کلمه فعالیت در فرهنگ عمید

۱. کاروکوشش بسیار، پرکاری.
۲. عمل به کار

معنی کلمه فعالیت در فرهنگ فارسی

( مصدر ) کوشش : فعالیتهای پارلمانی یا فعالیت به خرج دادن . کوشش کردن .

معنی کلمه فعالیت در فرهنگستان زبان و ادب

[فیزیک] ← آهنگ پرتوزایی

معنی کلمه فعالیت در دانشنامه آزاد فارسی

فعّالیّت (activity)
در فیزیک، تعداد ذرات گسیل شده در هر ثانیه، از یک منبع پرتوزا. این اصطلاح به منظور توضیح میزان پرتوزایی یا خطر بالقوۀ آن منبع به کار می رود. یکای فعالیت بکرل (Bq) است که از نام هانری بکرل، فیزیک دان فرانسوی، گرفته شده است.

معنی کلمه فعالیت در ویکی واژه

attività
کوشش.

جملاتی از کاربرد کلمه فعالیت

در سال ۱۳۵۴ همراه با ساخت کارخانجات مجتمع مس سرچشمه باشگاه ورزشی مس سرچشمه در محل شهر مس با ایجاد فضاهای ورزشی جهت انجام تمرینات رشته‌های ورزشی فوتبال، کریکت، تنیس، گلف، والیبال، شنا و پینگ پنگ شروع به فعالیت نمود و پس از پیروزی انقلاب رشته‌های باستانی و کشتی نیز به آن اضافه شد.
گروه فناوری کیمیاوی در سال ۱۳۵۱ هجری اولین دوره فارغ التحصیلان خویش را که ۱۳ نفر بودند به جامعه افغانستان تقدیم نمود. درجریان سال‌های فعالیت این گروه توانسته تا مهندسان جوان را به سویه‌های لیسانس و کارشناسی ارشد دربخش‌های شبانه و روزانه در رشته‌های مهندسی مواد عضوی، فناوری مواد غیر عضوی، فناوری تولید شحمیات، فناوری تصفیه مواد عضوی، فناوری تصفیه غله‌جات و فناوری تولید مواد تخمیری. تا کنون طی ۳۱ دوره گروه فناوری کیمیاوی به تعداد ۷۲۵ نفر فارغ داده که ازجمله ۲۳۲ آن به سویه کارشناس ارشد می‌باشد. همچنان با استفاده از امکانات تحقیق در گروه فناوری کیمیاوی دو نفر از تز دکترای خویش دفاع نموده‌اند.
اکبر شاندرمنی متولد ۱۲۹۶ در رشت است. وی درسنین جوانی شاگرد تاجری در رشت و بعد شاگرد یک خیاط در آبادان بوده‌است. وی در سال ۱۳۱۶ به همراه برادرش به فعالیت کمونیستی در ایران می‌پرداخته‌است. در سال ۱۳۱۸، شاندرمنی به‌همراه پنجاه و سه نفر محکوم شد. وی در ۱۳۲۰ رهائی یافته ولی ابتدا در فعالیت‌های حزبی شرکت نکرده‌است. وی بعداً با برادرش در تهران به حزب توده پیوست و یکی از رهبران سازمان جوانان بوده‌است. اکبر شاندرمنی پس از سوءقصد ۱۳۲۷ به‌عنوان یکی از مظنونان به ده سال زندان محکوم شد ولی در سال ۱۳۲۹ از زندان فرار کرد.
اولگا باکلانووا (روسی: О́льга Влади́мировна Бакла́нова؛ ۱۹ اوت ۱۸۹۳ – ۶ سپتامبر ۱۹۷۴) یک هنرپیشه اهل امپراتوری روسیه بود. وی بین سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۵۵ میلادی فعالیت می‌کرد.
وی فعالیت نظامی را پس از وقوع انقلاب ۱۳۵۷ در سپاه پاسداران آغاز کرد و در خلال جنگ ایران و عراق فرماندهی بهداری رزم جنوب را برعهده داشت. او پس از جنگ دوره‌ای معاون بهداری نیروی زمینی سپاه پاسداران بود.
پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی، فعالیت بسیاری از موسیقی‌دانان از جمله گلپایگانی محدود شد.
در شهریور سال ۸۹ نیروی انتظامی ایران دفتر اوریف لیم در ایران را که با نام اوریف لیم پرشیا فعالیت می‌کرد، به دلیل آنچه که فعالیت هرمی نامیده‌است تعطیل و چهار تن از مدیران آن را بازداشت کرد. در پی این اقدام وزارت امور خارجه سوئد سفیر ایران را برای ادای توضیحات احضار کرد. این در حالی است که مدیر اوریف لیم در مصاحبه با یک خبرگزاری سوئدی ضمن رد اتهامات، دلیل بسته شدن شعبهٔ ایران را ناراضی بودن حکومت ایران از اشتغال بیش از ۴۰ هزار زن به عنوان مشاور مستقل اعلام کرده‌است.
فعالیت او در عرصهٔ روان‌شناسی و روانکاوی در سالهایی که او از فعالیت سیاسی کناره گرفته بود، و بویژه پس از انقلاب اسلامی و تا زمان مرگش تداوم و گستردگی بیشتری یافت. بخش مهمی از این فعالیتها در سالهای پایانی عمر او، به فعالیت در مکتب پناه (پنا) که در سال ۱۳۵۱ توسط خود او بنیان‌گذاری شده بود، منحصر گردید.
سلول‌ها در صورتی که دی‌ان‌ای آسیب‌دیده منجر به از دست دادن یکپارچگی و عدم دسترسی به اطلاعات ضروری ژنوم گردد نمی‌توانند فعالیت نمایند (اما بقیه سلول در زمانی که ژن‌های غیر اساسی از بین می‌روند یا آسیب می‌بینند تا حدی به فعالیت می‌پردازند). بسته به نوع آسیب وارد شده به ساختار دوگانه مارپیچ دی‌ان‌ای، روش‌های بازسازی مختلفی برای حفظ بقیه اطلاعات به کار برده می‌شود. در صورت امکان، این سلول‌ها از رشته مکمل تغییر نیافته دی‌ان‌ای یا کروماتید خواهری به عنوان الگویی برای بازیابی اطلاعات اولیه استفاده می‌کنند. بدون دسترسی به الگو، سلول‌ها از مکانیسم بازیابی خطای به عنوان سنتز ترنسلیژن یا ترجمه آسیب و زخم به عنوان آخرین چاره استفاده می‌کنند.
پیش از اداره دستیاری در اجرای قانون، از ۱۹۶۵ (میلادی) تا ۱۹۶۸ (میلادی) دفتر دستیاری در اجرای قانون بود. اداره کمک به اجرای قانون، بر پایه لایحه خیابان‌های ایمن و کنترل چندگانه بزهکاری (۱۹۶۸) بنیان‌گذاری و در سال ۱۹۸۲ (میلادی) منحل شد و تا ۱۹۸۴ (میلادی) دفتر آمار، پژوهش، و دستیاری دادگستری، جای آنرا گرفت. از ۱۹۸۴ تاکنون، دفتر برنامه‌های دادگستری، فعالیت می‌کند.