فرهنگ مادی

فرهنگ مادی

معنی کلمه فرهنگ مادی در فرهنگستان زبان و ادب

{material culture} [باستان شناسی] دست ساخته ها و بوم ساخته هایی که جوامع انسانی برای غلبه بر مشکلات ناشی از محیط مادی یا اجتماعی خود از آن استفاده کرده اند و شامل بقایای مادی از یک جامعۀ کهن است

معنی کلمه فرهنگ مادی در دانشنامه عمومی

فرهنگ مادّی دست ساخته ها و بوم ساخته هایی، مانند اشیاء و معماری، و شامل بقایای مادی از یک جامعهٔ کهن است. باستان شناسان و انسان شناسان از فرهنگ مادی برای شناخت رفتارها، هنجارها، و آیین های مردمان باستانی بهره می برند.
این رشته یک گرایش میان رشته ای است که از نظریات رشته های تاریخ هنر، باستان شناسی، انسان شناسی، تاریخ، مرمت، فولکلور، نقد ادبی و دیگر رشته ها منشعب می شود.

معنی کلمه فرهنگ مادی در دانشنامه آزاد فارسی

فرهنگ مادّی (material culture)
باقی مانده های فیزیکی و انسان ساخت، از قبیل ابزارها و ساختمان های متعلق به جامعه های گذشته. فرهنگ مادی منبع عمدۀ داده ها، مدارک، و شواهد باستان شناسی است.

معنی کلمه فرهنگ مادی در ویکی واژه

دست‏ساخته‏ها و بوم‏ساخته‏هایی که جوامع انسانی برای غلبه بر مشکلات ناشی از محیط مادی یا اجتماعی خود از آن استفاده کرده‏اند و شامل بقایای مادی از یک جامعۀ کهن است.

جملاتی از کاربرد کلمه فرهنگ مادی

ولی بیشتر آرای مربوط به آن را می‌توان در دو مدل کلیِ دافعه (اینکه شکارچی-گردآورنده‌ها به واسطه تغییرات آب‌وهوایی یا فشارِ جمعیت مجبور به یکجانشینی شده‌اند) یا جاذبه (یکجانشینی به دلیل منافعِ اقتصادی کشاورزی و میل به کاهش ریسک و افزایش ثروت صورت گرفته‌است) رده‌بندی کرد. برخی محققان نیز بر این باورند که مهم‌ترین عامل انقلاب نوسنگی تغییر در فرهنگ مادی به ویژه فناوری برش سنگ است.
در غیاب آثار زیست شناختی و فسیل‌های انسانی، مطالعات در ناحیهٔ زاگرس عمدتاً بر روی آثار باستان شناختی و فرهنگ مادی ساکنان این ناحیه متمرکز شده‌است. یعنی‌گذار از پارینه سنگی میانی به پسین مبتنی بر تحول تراشه‌های سنگی است، و نه آثار فسیلی. همچنین، گسترهٔ مطالعات این دوره در ایران عمدتاً محدود به غارها و جان‌پناه‌های واقع در دره‌های میان رشته کوه زاگرس در حوالی کرمانشاه، خرم‌آباد و چند ناحیه در استان فارس است.
اگرچه تپه نوشیجان شهری مرکزی نبود، اما به گفتهٔ دیوید استروناخ، این شهر به پُلی مهم میان زنجیرهٔ شواهد و اسناد در مورد ترکیب و توسعهٔ معماری ماد و همچنین ترکیبی از فرهنگ مادی با فرهنگ دیگر تمدن‌های باستانی شرق تبدیل شد. در معماری تپه نوشیجان و گودین‌تپه می‌توان تأثیر و اقتباس مستقیم، هم در جزئیات و هم در شکل کلی معماری و طراحی بنا را از هنر آشوری و اورارتویی ردیابی کرد. برای نمونه، طرح دژها شبیه به نمونهٔ آشوری هستند و شیوه‌های احداث بنا مانند تونل‌های صخره‌ای، استفاده از پنجره‌های کور و مخازن آب نیز اورارتویی است. پیش از این، وجود تالار ستون‌دار در معماری شمال غرب ایران و اورارتو تأیید شده‌بود اما در تپه نوشیجان و گودین‌تپه، اتاق‌های کوچک‌تر مجاور سالن وجود ندارند.
در این وجه با مطالعه فعالیت‌های انسانی از طریق بازیابی و تجزیه و تحلیل فرهنگ مادی جوامع، انسان‌شناسی مورد مطالعه و ارزیابی قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین شاخصه‌ها و سوابق مورد استناد در این زمینه می‌توان به آثار تاریخی، معماری، آثار زیستی و محیط زیستی و چشم‌اندازهای فرهنگی جوامع نام برد. البته باستان‌شناسی را هم می‌توان زیر شاخه ای از علوم انسانی و هم علوم اجتماعی دانست. باستان‌شناسی به عنوان شاخه ای از علوم انسان‌شناسی در اکثر کشورها دسته‌بندی می‌شود هر چند هم‌زمان در گروه مطالعات تاریخ نیز رکن اساسی دارد.
کنموچی در تابستان ۱۹۵۰ میلادی در اولین سفر نوگوچی به ژاپن با هنرمند و طراح ایسامو نوگوچی ملاقات کرد. این دو با هم تعدادی طرح مبلمان را توسعه دادند و در سبک مدرن ژاپنی پیشگام شدند که فرهنگ مادی مبلمان ژاپنی را با سبک‌های مدرنیستی ادغام کرد.