فراموش شدن

معنی کلمه فراموش شدن در لغت نامه دهخدا

فراموش شدن. [ ف َ ش ُ دَ ] ( مص مرکب ) از یاد رفتن : واجب نکند که هرگز فراموش شود. ( تاریخ بیهقی ).
مگر تنگ بختت فراموش شد
چو دستت در آغوش آغوش شد.سعدی ( بوستان ).مستغرق یادت آنچنانم
کِم هستی خویش شد فراموش.سعدی.رفتی و نمیشوی فراموش
می آیی و میروم من از هوش.سعدی.به صورت زآن گرفتاری که در معنی نمی بینی
فراموشت شود این دو اگر با حور بنشینی.سعدی.و رجوع به فراموش شود.

معنی کلمه فراموش شدن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) از یاد رفتن ٠

جملاتی از کاربرد کلمه فراموش شدن

امویان تلاش کردند تا زبان عربی را بر مردمِ زیر فرمانشان تحمیل کنند؛ به عنوان مثال، حجاج ابن یوسف - که از استفاده از زبان فارسی در دیوان‌های اداری راضی نبود - دستور داد که این زبان با عربی جایگزین شود، اتفاقی که معمولاً به راحتی انجام نمی‌پذیرفت و در بیشتر مواقع با خشونت روی می‌داد. خشونت‌های انجام‌شده توسط امویان بر ضد فرهنگ ایرانی، در آثار ابوریحان بیرونی و ابو الفرج اصفهانی[نیازمند منبع غیر اولیه] گزارش شده است. بیرونی حتی در گزارش فراموش شدن زبان خوارزمی می‌گوید که سپاه عرب، همه کسانی را که می‌توانستند به خوارزمی صحبت کنند کشتند به حدی که تنها کسانی که خواندن و نوشتن بلد نبودند باقی ماندند.[نیازمند منبع غیر اولیه]
با توجه به گزارش شفافیت گوگل در مورد درخواستهای حذف جستجوهای ناشی از اصل" حق فراموش شدن "، بادو هشتمین تعداد آدرس اینترنتی را از موتور جستجوی گوگل حذف می‌کرد در حالی که فیس بوک، یوتیوب و توییتر به مراتب درخواست‌های بیشتری را حذف می‌کردند.
اجرای زندهٔ راست‌پنج‌گاه در سال ۱۳۵۴ در جشن هنر شیراز به‌همراه محمدرضا لطفی و ناصر فرهنگ‌فر که بعدها در یک آلبوم موسیقی با همین نام منتشر شد، مورد استقبال واقع شد. در آن زمان راست‌پنج‌گاه به‌ندرت اجرا می‌شد و این دستگاه در حال فراموش شدن بود.
امویان تلاش کردند تا زبان عربی را بر مردم زیر فرمانشان تحمیل کنند. به عنوان مثال حجاج ابن یوسف که از استفاده از زبان فارسی در دیوان‌های اداری راضی نبود، دستور داد تا این زبان با عربی جایگزین شود، اتفاقی که معمولاً به راحتی انجام نمی‌پذیرفت و در بیشتر مواقع با خشونت روی می‌داد. گزارش خشونت‌های اعمال شده توسط امویان علیه فرهنگ ایرانی، در نوشته‌های متفکرانی مانند ابوریحان بیرونی و ابو الفرج اصفهانی بازتاب پیدا کرده‌اند. بیرونی در گزارش فراموش شدن زبان خوارزمی از این می‌گوید که سپاه عرب همه کسانی که می‌توانستند به خوارزمی صحبت کنند را کشتند، تا تنها کسانی که خواندن و نوشتن بلد نبودند، باقی ماندند.