فامنین
معنی کلمه فامنین در لغت نامه دهخدا

فامنین

معنی کلمه فامنین در لغت نامه دهخدا

فامنین. [ م َ ] ( اِخ ) قصبه ای از دهستان درجزین بخش رزن شهرستان همدان که در 31 هزارگزی جنوب قصبه رزن به همدان واقع است. جلگه ای سردسیر، مالاریائی و دارای 4170 تن سکنه است. آب آنجا از قنات تأمین میشود و محصول عمده اش غلات ، حبوبات ، صیفی ، لبنیات ، و شغل اهالی زراعت و گله داری و صنعت دستی زنان قالی بافی است. دارای 50 دکان و یک دبستان است. راه فرعی شوسه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه فامنین در فرهنگ فارسی

قصبه ایست از دهستان در جزین بخش رزن شهرستان همدان در ۳۱ کیلومتری جنوب قصبه رزن و ۱٠ کیلومتری مشرق شوسه رزن همدان جلگه و سردسیر ۵۳۶۱ تن سکنه آب از قنات محصول غت حبوبات صیفی لبنیات شغل زراعت گله داری قالی بافی .

معنی کلمه فامنین در دانشنامه عمومی

فامِنین یکی از شهرهای استان همدان و مرکز شهرستان فامنین است. این شهر در ۱۴۰ کیلومتری جادهٔ ساوه به همدان و در ۷۰ کیلومتری همدان قراردارد. در زمان صفویه دارای بازار بوده و در بین بلاد شمالی همدان زیر مجموعه درجزین بوده است مردمش به زبان ترکی آذربایجانی سخن میگویند.
طبق سرشماری عمومی نفوس ومسکن ایران در سال۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۱۴۲۰۸ نفر ( ۳٬۸۴۷ خانوار ) بوده است. زبان مردم ترکی آذربایجانی است.
دشت فامنین از گذشته های دور استقرار گاه بشر بوده است. غار قلعه جوق و امامزاده ازناو ( سلجوقی ) و پل جهان آباد و حمام قدیمی شهر فامنین ( دوره پهلوی اول ) جزء آثار تاریخی فامنین است. فامنین به معنای سرزمین مادری یا مادر سرزمین ها است که توسط مادها نام گذاری شده است.
• غار قلعه جوق که از آثار دورهٔ پیش از اسلام است از نقاط دیدنی فامنین است. غار در منتهی الیه شرق فامنین واقع شده است.
• امامزاده عین و غین ( دوره سلجوقیان ) در روستای تاریخی ازناو در بخش پیشخور
• کاروانسرای یارم قیه
• چشمه سوره دهله در روستای رضاباغی
• آتشکده قره تپه
• پل تاریخی جهان آباد
• برج گلشن
• حمام تاریخی شهر فامنین
• محمد مفتح روحانی شیعه بود که در ۲۷ آذرماه ۱۳۵۸ به دست گروه فرقان ترور شد.
• یحیی دولتی فوق تخصص پوست و مو و همچنین بنیانگذار کلینیک تخصصی پوست و مو در ایران.
• روح الله سهرابی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون ایران. ازجمله آثار او فیلم سینمایی خاکستر و برف و سریال ۵۰ قسمتی آرام می گیریم، ، ، است که در نظر سنجی مردمی، پرمخاطب ترین سریال سال ۱۳۹۵ ایران لقب گرفت.
• سعید خلیلی طراح جلوه های بصری و فیلمساز
در فرهنگ جغرافیایی ایران جلد ۵ دربارهٔ فامنین آمده است: قصبه ای از دهستان درجزین بخش رزن شهرستان همدان که در ۳۱ هزار گزی جنوب قصبهٔ رزن به همدان واقع است. جلگه ای سردسیر، مالاریائی و دارای ۴۱۷۰ تن سکنه است. آب آنجا از قنات تأمین می شود و محصول عمده اش غلات، حبوبات، صیفی، لبنیات، و شغل اهالی زراعت و گله داری و صنعت دستی زنان قالی بافی است. دارای ۵۰ دکان و یک دبستان است. راه فرعی شوسه دارد.

معنی کلمه فامنین در دانشنامه آزاد فارسی

فامِنین
شهری در استان همدان، شهرستان همدان، و مرکز اداری بخش فامِنین. با ارتفاع ۱,۶۴۰ متر، در دشتی در ۵۴کیلومتری شمال شرقی همدان و یک کیلومتری جنوب راه همدان به ساوه قرار دارد. اقلیم این شهر معتدل مایل به سرد و نیمه خشک و جمعیت آن ۱۴,۳۰۶ نفر است (۱۳۸۵).

جملاتی از کاربرد کلمه فامنین

بازران، روستایی از توابع بخش فامنین شهرستان همدان در استان همدان ایران است.
ازناو، روستایی از توابع بخش پیشخور شهرستان فامنین در استان همدان ایران است.
ابراهیم کارخانه ای، نمایندهٔ دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ همدان و فامنین در استان همدان است.
امین‌آباد روستایی دربخش مرکزی شهرستان فامنین استان همدان ایران است.
باباحصاری نام روستایی در بخش پیشخور (پیشخوار) در شهرستان فامنین و با مرکزیت شهر فامنین استٰ ٔ. فاصله آن از شهر فامنین ۳۵ کیلومتر است.
باغچه غاز (همدان)، روستایی از توابع بخش فامنین شهرستان همدان در استان همدان ایران است.
امیرآباد علی نور، روستایی از توابع بخش فامنین شهرستان همدان در استان همدان ایران است.
ابراهیم‌آباد روستایی در دهستان خرم‌دشت بخش مرکزی شهرستان فامنین استان همدان ایران است.
امیر خجسته، نماینده سابق همدان و فامنین در ادوار نهم و دهم مجلس شورای اسلامی است.