عهده دار

معنی کلمه عهده دار در لغت نامه دهخدا

عهده دار. [ ع ُ دَ / دِ ] ( نف مرکب ) آنکه امری را بگردن گرفته است. ( فرهنگ فارسی معین ). متعهد. متولی. پذیرفتار. پذرفتار. متقبل. || صاحب شغل و دارای مأموریت و صاحب منصب و سرکار. ( ناظم الاطباء ). || معاهده کننده و جمعکننده و جمعدار. || ضمانت کننده مال الاجاره. ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه عهده دار در فرهنگ عمید

عهده دارنده، برعهده دارنده، آن که امری را به گردن گرفته، متعهد.

معنی کلمه عهده دار در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنکه امری را بگردن گرفته متعهد : فرماندهی سپاه را خود عهده دار شد .

معنی کلمه عهده دار در فرهنگستان زبان و ادب

{owner} [مدیریت-مدیریت پروژه] کسی که مسئولیت اصلی و مشخصی را در یک فرایند یا طرح یا پروژه بر عهده دارد

جملاتی از کاربرد کلمه عهده دار

وی بین سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷، ریاست گروه گرانش و کیهان‌شناسی را عهده دار شد و از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ به معاونت اجرایی مؤسسه فیزیک نظری لانداو انتخاب گردید.
وی درحال حاضر مسئولیت ستاد فرماندهی آفریقای ایالات متحده آمریکا را عهده دار است.
ژن بندتی[پانویس ۴] متوجه شد که اکشن در متون استانیسلاوسکی بسیار ساده و به‌معنای «آنچه برای انجام یک وظیفه صورت می‌گیرد» است و وظیفه اشاره به «آنچه یک شخصیت بایستی انجام دهد تا مشکلش را برطرف کند» است. اکشن به عنوان اصطلاح در تمرین تئاتر از سیستم استانیسلاوسکی وام گرفته شده است و اشاره به اعمالی دارد که بازیگر عهده دار آنست تا به هدف مطلوب برسد.
کسی زاهدی را گفت: مرا پندی موجز ده. گفت: بدانچه در مقابل خداوند عهده دار آنی، پرداز یعنی کمال توبه. و بدانچه خداوند در مقابل توعهده دار آن است مپرداز، یعنی روزی.
او پس از ترک تیم ملی با نام مستعار جیانجیو به فعالیت مدیریتی و مربیگری پرداخت. جیانی تا به حال سرمربی گری تیم‌های مودنا، رم، ورونا و تیم ملی اسلوونی را عهده دار بوده است.
ادیب اسحاق، نویسنده و شاعر مسیحی و عرب است که سردربیری روزنامه‌های مختلفی را در بیروت و مصر عهده دار بوده‌است.
زمانه و مردمان زمانه سخت فاسد گشته اند. درس گفتن را کسی عهده دار گشته که علمش اندک و جهلش بیش است. جایگاه دانش و دانشمندان پست گشته و رسوم دانش نزد دانش خواهان نیز محو و نابود گشته است.
برادر آرتور، کارل، نیز فیزیکدان بود و در مقام ریاست دانشگاه‌ام آی تی نیز انجام خدمت نمود، در حالیکه برادر دوم او، ویلسون، ریاست دانشگاه ایالتی واشنگتن را عهده دار گردید.
تحصیلات تکمیلی وی در مدرسه جولیارد و کنسرواتوار پاریس بعد از فارغ التحصیلی اش بود، او در سال ۱۳۴۶ عضو رسمی انجمن آهنگسازان فرانسه شد. او بیش از ۲۵ سال نداشت که عضو شورای موسیقی رادیو شد و تا آخرین سالی که در آن سازمان فعالیت داشت، این سمت را عهده دار بود. وی از اولین برنامه «گلها» با این برنامه همکاری فراوان داشت و رهبری ارکستر شماره ۸ به عهده او بود
دادبه سمت‌های مختلفی را عهده دار بوده‌است از جمله آنها:
او از ۱۸۴۶ استاد زبان ترکی دانشگاه قازان بود و با انتقال بخش تدریس زبان‌های شرقی این دانشگاه به سن پترزبورگ در ۱۸۵۵ استاد و عضو گروه زبان ترکی آن دانشگاه شد. برخی دیگر از مشاغل برزین عبارت بود از: بازرسی کتاب‌های شرقیِ چاپ قازان (۱۸۴۹ ـ ۱۸۵۵)، ویراستاری بخش شرقی دائرةالمعارف بزرگ روسی (۱۸۶۱ـ ۱۸۶۳) و ریاست بخش مسکوکات شرقی و مشاور دولتی (از ۱۸۶۵). وی در ۱۸۵۸ به اروپا سفر کرد و به عضویت انجمن آسیایی درآمد. از اواسط دهه ۱۸۷۰، بیشتر عهده دار وظایف دولتی شد و کمتر به فعالیت در محافل علمی می‌پرداخت. با این حال، در چهارمین اجلاس خاورشناسان در فلورانس (۱۸۷۸) شرکت کرد.