علیه السلام

معنی کلمه علیه السلام در لغت نامه دهخدا

علیه السلام. [ ع َ ل َ هِس ْ س َ ] ( ع جمله اسمیه دعایی ) درود بر او باد! این ترکیب را پس از نام پیامبران و امامان آرند :
شنیدستم از راویان کلام
که در عهد عیسی علیه السلام.سعدی ( بوستان ).

معنی کلمه علیه السلام در فرهنگ عمید

درود بر او باد. &delta، پس از ذکر نام پیغمبران و امامان می گویند.

معنی کلمه علیه السلام در فرهنگ فارسی

( جمله اسمی دعایی ) درود بر او باد . ( پس از ذکر نام پیغمبران و امامان آرند ): اما حدیث عیسی بن مریم علیله السلام چنان بود .....
درود بر او باد . این ترکیب را پس از نام پیامبران و امامان آرند

جملاتی از کاربرد کلمه علیه السلام

و گفت: به مدینه رسیدم رنجدیده و فاقه کشیده تا به نزدیک تربت مصطفی صلی الله علیه و علی آله و سلم رسیدم گفتم یا رسول الله به مهمان تو آمدم پس در خواب شدم پیغمبر را دیدم علیه السلام که گردهٔ به من داد نیمه بخوردم چون بیدار شدم نیمه دیگر در دست من بود.
ملاعلی واعظ خیابانی تبریزی از ترجمه‌نگاران و کتاب‌شناسان قرن اخیر در وصف چگونگی سرودن ترکیب بند از زبان محتشم نوشته‌است: «گویند، چون پسر محتشم درگذشت، مرثیه ای به جهت او گفت. شبی امام علی علیه السلام را در خواب دید. فرمود: «ای محتشم! از برای فرزند خود مرثیه گفتی، چرا برای قرةالعین من نگفتی؟!» صبح بیدار شده، در اندیشه این خواب بود، که شبی دیگر بار، در خواب دید که فرمود: «مرثیه به جهت فرزندم حسین بگو!» عرض کرد که فدایت شوم! چه بگویم؟! فرمودند که بگو: «باز این چه شورش است که در خلق عالم است»...
۹. الدرّة الغرویّه و التحفة الحسینیه: دربارة حضرت سید الشهداء ـ علیه السلام ـ از بدو خلقت تا سکون در جنّت.
ایشان همچنین از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام بوده است
در ابتداء حالت شیخ قدس اللّه روحه العزیز مستورۀ از بزرگ زادگان میهنه بخواب دید کی درین موضع کی اکنون مشهد شیخ است آدم علیه السلام آمده بود با جملگی پیغامبران وآنجا ایستاده چنانک مستوره ابرهیم و یعقوب و موسی و عیسی را علیهم السلم یک بیک می‌دانستی و در آن وقت آن موضع سرایی بود کی آنرا شیخ بخرید و اسب شیخ آنجا بستندی، شیخ آنرا عمارت کرد و مشهد ساخت و در آنجا می‌نشست و صوفیان در آنجا می‌نشستند و در آن وقت کی شیخ آنرا عمارت می‌کرد و اسم مشهد بر وی نهاد خواجه امام ابوالبدر مشرقی در خدمت شیخ این قطعه بگفت: