علاوه

معنی کلمه علاوه در لغت نامه دهخدا

( علاوة ) علاوة. [ ع َ وَ ] ( ع اِ ) بهترین هر چیز. ( ناظم الاطباء ). علاوة الشی ٔ؛ بهترین و بلندترین هر چیزی. || ( اِمص ) بلندی. ( منتهی الارب ).
علاوة. [ ع ُ وَ ] ( ع اِ ) بلندترین هر چیز. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( اقرب الموارد ).
علاوة.[ ع ِ وَ ] ( ع اِ ) سرباری. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || تارک. قسمت بالای سر یا گردن. ( منتهی الارب ). أعلی الرأس أو العنق. ( اقرب الموارد ). || سر آدمی مادام که بر گردن باشد. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || هر چیز که بر بالای بار شتر گذارند یا بیاویزند، مانند مشک و سفره و جز آن. ( منتهی الارب ). || افزونی از هر چیز. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). ج ، عَلاوی ̍، عَلاوی.
- بعلاوه ( از: ب + علاوه ) ؛ باضافه.
- || علامت افزون دو عدد بیکدیگر ( + ).
علاوة. [ ع ِ وَ ] ( اِخ ) نام اسبی است. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه علاوه در فرهنگ معین

(عِ یا عَ وِ ) [ ع . علاوة ] (اِ. ) سرباری ، مازاد، اضافه .

معنی کلمه علاوه در فرهنگ عمید

۱. افزونی و مازاد از هرچیز، اضافه.
۲. [قدیمی] اضافه شده، افزوده.
* علاوه کردن: (مصدر متعدی ) افزودن، اضافه کردن.

معنی کلمه علاوه در فرهنگ فارسی

سرباری، سربارکه بربارچهارپابگذارند، افزونی ومازادازهرچیز
( اسم ) ۱ - افزونی از هر چیز . ۲ - زاید از هر چیز مازاد اضافه یا به علاوه .
نام اسبی است

معنی کلمه علاوه در ویکی واژه

علاوة
سرباری، مازاد، اضافه.

جملاتی از کاربرد کلمه علاوه

ابراهیم شکورزاده بلوری (۱۳۰۳-۱۳۸۱) نویسنده ایرانی بود. وی در سال ۱۳۰۳ در تربت حیدریه خراسان زاده شد. در دبیرستان شاهرضای مشهد تحصیل کرد. استاد زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد بود. علاوه بر زبان فارسی و گویش خراسانی، بر زبان فرانسه نیز تسلط داشت و کتاب‌ها و مقالاتی به آن زبان از او منتشر شده است. وی در روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۱ بر اثر سانحهٔ تصادف در مشهد درگذشت.
ویژگی‌های یکتای پدیده‌های جغرافیایی شبه‌قاره هند به‌همراه عوامل اتمسفری، اقیانوسی و ژئوفیزیکی، رفتار مونسون‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. علاوه اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی، به‌دلیل تأثیر بر روی کشاورزی، جانداران و اقلیم کشورهایی مانند بنگلادش، بوتان، هند، نپال، پاکستان و سری‌لانکا، باران‌های موسمی یکی از مورد انتظارترین، ردیابی‌شده‌ترین و مورد مطالعه‌ترین پدیده‌های آب و هوایی در این منطقه است. این پدیده تأثیر قابل توجهی بر رفاه کلی ساکنان منطقه دارد و حتی به آن، لقب «وزیر دارایی واقعی هند» را داده‌اند.
باور بسیاری از سوئدی‌ها بر این است که از انگستروم تنها برای پایان دادن به داستان و معرفی قاتل استفاده شده‌ است. چون او خیلی کوتاه قد بود. درحالی که قاتل قد بلند و قوی بود. علاوه بر این، انگستروم، پیش یا پس از ترور اولاف پالمه، مرتکب قتلی نشده بود.
هوای گاه خزانش بدیع تر ز ربیع صفای برگ رزانش علاوه تر ز سمن
هر که در راه حق نیاز دهد حق مر او را علاوه باز دهد
در ۱۸ و ۲۰ شهریور ماه، کارگران پالایشگاه‌های تهران و سایر شهرها اعتصاب کردند. شمار و گستره اعتصابات در مهرماه بیشتر شد و در ۱۴ و ۲۴ مهر (چهلمین روز جمعه سیاه) درگیری‌های خونینی در شهرهای اصلی روی داد. در اواخر مهر، به دنبال اعتصابات پی‌درپی، تقریباً همه مراکز بازار، دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها، تأسیسات نفتی، بانک‌ها، وزارت‌خانه‌ها، روزنامه‌ها، بیمارستان‌های دولتی و کارخانه‌های بزرگ کشور تعطیل شد و اعتصابگران، علاوه برخاست‌های صنفی، انحلال ساواک، لغو حکومت نظامی، آزادی زندانیان سیاسی و بازگشت خمینی را خواستار شدند.
کنترل‌کننده تطبیقی (آداپتیو) اکس‌باکس یک دسته ویژه است که برای ویژگی‌های دسترسی بازیکنان طراحی شده‌است. علاوه بر اینکه از نظر فیزیکی بزرگتر از دسته‌های معمولی است، شامل پورتهای اضافی برای اتصال و ترسیم نقشه سایر دستگاه‌ها به سایر عملکردهای کنترل‌کننده است. این کنترل‌کننده فقط به پلتفرم‌های اکس‌باکس و ویندوز محدود نمی‌شود بلکه با پلی استیشن و نینتندو سوئیچ نیز سازگار است.
در سال ۲۰۰۴ این گروه ساخت موسیقی متن فیلم هتل رواندا را بر عهده داشت. علاوه بر آن آثار این گروه در فیلم‌های متعددی همچون تبهکاران نیویورک، استیگماتا و در دستان خدا استفاده شده است.
این نسل امگا، علاوه بر ایران در سایر کشورهای دنیا با نام‌های واکسهال امگا و کادیلاک کاترا عرضه شد. اکثر امگاهای موجود در ایران را شرکت ملبا (نماینده رسمی اپل در ایران) در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ وارد کشور کرد (ثبت نام امگا در سال ۱۳۷۲ هجری شمسی آغاز شد).
چهارم: خوف از دشمنان و تصور خوشحالی ایشان است و شکی نیست که این نیست مگر از وسوسه شیطان، زیرا که شادی و سرزنش ایشان نه به دین ضرر می رساند و نه به ایمان، و نه به بدن المی از آن حاصل می شود و نه به جان چون تو از این خانه رفتی چیزی که به خاطر تو نمی گذرد امثال این مزخرفات است، علاوه بر اینکه شماتت دشمنان و شادی ایشان مخصوص به مرگ نیست زیرا که انواع بلا و نکبت و عنا و مصیبت از برای هر کسی در دنیا ممکن و دشمن به همه آنها شاد و خرم می گردد پس هر که کراهت از آن داشته باشد باید چاره دشمنی را کند و دشمنان خود را به نوعی که مذکور خواهد شد دوست گرداند.
همی علاوه کنم افتخار و حشمت و جاه همی زیاده کنم اعتبار و شوکت و شان
انجمن بین‌المللی تولیدکنندگان نفت و گاز که مقر اصلی آن در لندن است، به عنوان نماینده صنعت نفت و گاز در چندین نهاد سازمان ملل، نظیر سازمان جهانی دریانوردی و کمیته توسعه پایدار، حضوری فعال دارد، ضمن آنکه همکاری‌های مستمر خود را نیز با بانک جهانی و سازمان بین‌المللی استاندارد حفظ کرده و علاوه بر آن، تاکنون از سوی چندین نهاد منطقه‌ای؛ از جمله کمیسیون اُسپار (کمیسیون حفاظت محیط زیست دریایی در آتلانتیک شمال شرقی)، کمیسیون هلسینکی و کنوانسیون بارسلون به رسمیت شناخته شده‌است.
در مجلس نمایندگان، علاوه بر سخنگوی مجلس، رهبران احزاب اکثریت و اقلیت نیز از نقش و جایگاه مهمی برخوردار هستند. رهبر اقلیت و رئیس انجمن حزبی حزب اقلیت نقش رهبر اپوزیسیون مجلس را ایفا می‌کند. در هنگام تنظیم برنامه‌های مجلس نمایندگان، رهبران اکثریت و اقلیت با یکدیگر مذاکره می‌کنند و از آنجا که انضباط حزبی در مجالس قانونگذاری ایالات متحده وجود ندارد، مذاکره میان رهبران دو حزب اقلیت و اکثریت در خصوص تصویب اهمیت می‌یابد.