معنی کلمه عدل الهی در دانشنامه آزاد فارسی
(عدل در لغت به معنای برابری و برابرکردن) برای عدل می توان دو مفهوم خاص و عام در نظر گرفت. در مفهوم خاص، رعایت حقوق صاحبان حق است (اعطاء کلِّ ذی حَقٍّ حَقَّهُ) و در مفهوم عام، هر چیزی را در جای خود نهادن، یا هر کاری را به وجه شایسته انجام دادن است (وضعُ کلِّ شَی ءٍ فی موضِعِه). در کاربرد اخیر، مفهوم عدل مترادف با حکمت است حال آن که در کاربرد اول، بخشی از آن است. بنابراین، لازمۀ عدل الهی برابر قراردادن همه انسان ها یا همۀ اشیا نیست و مساوات غیر از عدالت است. آنچه مقتضای عدل الهی است این است که هر انسانی را به اندازۀ استعدادش مورد تکلیف قرار دهد و سپس با توجه به تلاش اختیاری وی دربارۀ او داوری کند و سرانجام، پاداش یا کیفری در خور کارهای او به وی دهد. دربارۀ این که آیا انسان می تواند با عقل خود، صرف نظر از بیانات شرعی، عدل را برای خدا اثبات نماید یا نه، در میان مکتب های کلامی اختلاف هست. اشاعره معتقدند که عقل آدمی قادر به تشخیص حسن و قبح افعال، به ویژه افعال الهی، نیست و آنچه خدا انجام می دهد (امور تکوینی) نیکوست و آنچه را به آن فرمان می دهد (امور تشریعی) خوب است نه آن که چون کاری خوب است، خدا آن را انجام می دهد یا به آن امر می کند. اما معتزله بر عقلی بودن حسن و قبح تأکید کردند و معتقد شدند افعال، صرف نظر از انتساب تکوینی و تشریعی آن ها به خداوند، متصف به حسن و قبح می شوند و عقل انسان هم تا حدودی می تواند حسن و قبح افعال را درک کند و خداوند را از انجام افعال قبیح، تنزیه نماید. اعتقاد به حسن و قبح عقلی، علاوه بر معتزله، مورد پذیرش شیعۀ امامیه نیز قرار گرفت و به همین دلیل، شیعه و معتزله را در برابر اشاعره، «عدلیه» نامیدند و به دلیل اهمیت آن، عدل از اصول عقاید و از مشخصات مذهب کلامی شیعه و معتزله محسوب گردید. تئودیسه (عدل الهی) در الهیات عقلی مسیحیت به معنای دفاع از عدالت خداوند و تحقیق در مسئلۀ شرّ است. اصطلاح تئودیسه را نخستین بار گُتفرید لایب نیتس، فیلسوف آلمانی، در اثری به نام مقالاتی در باب تئودیسه (۱۷۱۰)، دربارۀ خیربودن خدا، آزادبودن انسان، و منشأ شر به کار برد. نیز ← عدل_الهی_(۳)
عدل الهی (فلسفه اسلام). عدل الهی (۲)
کتابی به فارسی، از مرتضی مطهری، نوشته شده در ۱۳۵۲ ش. در این کتاب موضوع عدل الهی، برخلاف شیوۀ رایج در طول تاریخ اسلام که همان شیوۀ کلامی است، از دیدگاه فلسفی و حکمت اسلامی، به تفصیل و برای نخستین بار، مورد بحث و کنکاش قرار گرفته و ابعاد مختلف موضوع از جهات گوناگون مورد مطالعه قرار گرفته است. در این کتاب، مؤلف نظام آفرینش را در دو بُعد عرضی و طولی توضیح داده و این اصل فلسفی را تبیین می کند که جایگاه هر موجودی در این نظام جدا از هستی آن نیست و تفاوت های موجود بین اشیا و موجودات، ذاتیِ آن ها و لازمۀ نظام است و ارادۀ خدا به وجود اشیا، عین ارادۀ نظام است و از همین جاست که نظام اسباب و مسببات به وجود می آید و این همان مفهوم دقیق اِنّا کُلَّ شَیءٍ خَلَقناهُ بَقَدَرٍ (۴۹، قمر) می باشد. از این دیدگاه، مؤلف به بحث دربارۀ شرور و ارتباط آن با عدل الهی می پردازد و فلسفه وجودی آن ها را در نظام آفرینش مورد بررسی قرار می دهد و در فصول دیگر کتاب به پاسخگویی به سؤالات دربارۀ آن می پردازد. این کتاب را یکی از بهترین آثار مؤلف دانسته اند.
عدل الهی (فلسفه). عدل الهی (۳)(Essais de theodicée)
(نام کامل: مقالاتی دربارۀ عدل الهی، اختیار انسان و منشأ شر) کتابی فلسفی از ویلهلم لایب نیتس، منتشرشده به فرانسوی در ۱۷۱۰. عدل الهی یا تئودیسه از شاخه های الهیات مسیحی، به معنی دفاع از عدالت خداوند و تحقیق در مسئلۀ وجود شر است. اصطلاح تئودیسه را نخستین بار لایب نیتس در این اثر به کار برده است. او این کتاب را به خواست ملکۀ پروس، سوفیا شارلوته، و در پاسخ به انتقادات بل نوشته است. کتاب مشتمل بر یک دیباچه، گفتاری دربارۀ موافقت ایمان و عقل، و چند مقالۀ بلند، پراطناب و جدلی درباره اختیار انسان و مسأله شر است. لایب نیتس در دیباچه بر این نظر است که موضع مذهبی همان اندازه که عشق است عقل هم هست. او در گفتار مقدماتی به بسط موضوع موافقت ضروری میان عقل و وحی پرداخته است.