عبرانیان

معنی کلمه عبرانیان در لغت نامه دهخدا

عبرانیان. [ ع ِ ] ( اِخ ) این کلمه از عابر مشتق است که بمعنی گذر کردن از نهر یا مکانی دیگر میباشد، و یا اینکه از عابر مشتق است که جد ابراهیم خلیل بود. چون ابراهیم از گذرگاه فرات گذشته به اراضی فلسطین درآمد کنعانیان وی را به عبرانی ملقب نمودند، و از پس این لقب در خانواده ٔاو باقی ماند. در نزد مصریان و فلسطینیان نیز بدین لقب معروف گشتند. اما اصل و منشاء این قوم آنکه اولاًیزدان پاک ابرام را که در آور کلدانیان سکونت داشت اختیار فرمود او را برحسب مسمای اسمش پدر طوایف بسیار و مخصوصاً پدر قوم برگزیده خود قرار داد و دیانت آنها اصل و اصول دیانت عبادت خدائی است که متصف بصفت توحید است. ( قاموس کتاب مقدس ). رجوع به یهود شود.

معنی کلمه عبرانیان در فرهنگ فارسی

نام اول قوم یهود که بعدها کلمه [ اسرائیلیان ] جای آنرا گرفت و در آخر [ یهود ] نامیده شدند ( در عصر اسارت بابلیان ) . چون ابراهیم از گذرگاه فرات گذشته باراضی فلسطین در آمد کنعانیان وی را به عبرانی ملقب نمودند و بعد از این لقب مذکور در خوانواده او باقی ماند و آنان در نزد مصریان و فلسطینیان نیز بدین لقب معروف گشتند .
این کلمه از عابر مشتق است که بمعنی گذر کردن از نهر یا مکانی دیگر میباشد و یا اینکه از عابر مشتق است که جد ابراهیم خلیل بود

جملاتی از کاربرد کلمه عبرانیان

جیمز هاکس در قاموس مقدس می‌نویسد: «بعضی نامه به عبرانیان را به برنابا نسبت می‌دهند، و نامه دیگری را که نیز به اسم اوست ولی نویسنده‌اش معین نیست (رساله برنابا، با انجیل برنابا اشتباه گرفته نشود) به او نسبت می‌دهند. به‌طور قطع [می‌توان گفت که] برنابا آن را ننوشت. شاید این رساله در اوایل سال ۷۰ میلادی نوشته شده‌است». [نیازمند منبع]
این بخش نامه‌های پولس رسول، یوحنای حواری، پطرس حواری، یعقوب و یهودا برادران (ناتنی) عیسی و رسالهٔ عبرانیان را دربرمی‌گیرد.
بَدِکِن یا بادعقن (عبری: באדעקן ) رسمی است که به طور سنّتی در جشن ازدواج یهودیان انجام می‌شود؛ بر اساس این رسم در زیر خوپا، داماد توری بر چهرهٔ عروس می‌گذارد. پوشیده بودن چهرهٔ زن در نزد عبرانیان نشانه‌ای از عفت تلقّی می‌شد؛ چنان‌چه بر اساس کتاب پیدایش ربقاه نیز وقتی اسحق را دید با روبنده چهره خود را پوشانید.(پیدایش ۲۴:۶۵) رسم بدکن بر پایهٔ داستانی از کتاب پیدایش است که بر اساس آن لابان به جای راحیل، خواهرش لیه را به عقد ازدواج یعقوب درآورد و یعقوب وقتی چهرهٔ لیه را گشود، دانست که لابان به او فریب زده است.(پیدایش ۲۹:۲۵) مراسم و آداب مربوط به بدکن در تلمود و شولحان عاروخ تشریح شده‌اند.