صلبیه
معنی کلمه صلبیه در لغت نامه دهخدا

صلبیه

معنی کلمه صلبیه در لغت نامه دهخدا

( صلبیة ) صلبیة. [ ص ُ بی ی َ ] ( ع اِ ) نام پرده هفتم از هفت پرده چشم که اندرون همه پرده ها است. ( غیاث اللغات ). طبقه ای از هفت طبقه چشم که منشاء آن اطراف غشاء صلب دماغی است که بر پشت عصبه مجوفه است.
صلبیة. [ ص ُل ْ ل َ بی ی َ ] ( ع اِ ) سنگ فسان. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). رجوع به صُلَّبی شود.

معنی کلمه صلبیه در فرهنگ معین

(صُ بِ یَّ ) [ ع . صلبیة ] (اِ. ) سفیدی چشم ، پرده ای سفید و کدر در چشم که از الیاف محکم ساخته شده و قسمت اعظم کرة چشم را احاطه کرده است .

معنی کلمه صلبیه در فرهنگ عمید

لایۀ سفید و کدر خارجی کرۀ چشم که از بافت محکم ساخته شده است، سفیدی چشم.

معنی کلمه صلبیه در فرهنگ فارسی

کلمه عربی، سفیدی چشم، خارجی ترین پوشش کره چشم
( اسم ) پرده ایست محکم که قسمت اعظم کره چشم را احاطه کرده و تقریبا ۵ / ۶ خلفی پرده لیفی را تشکیل می دهد . ضخامت آن در جلو و عقب یک میلیمتر و در وسط تقریبا نیم میلیمتر است و در حقیقت صلبیه قسمتی از یک کره به شعاع ۱۲ میلیمتر است . سطح خارجی صلبیه نزد جوانان سفید و صاف است و نزد پیرها کمی زرد رنگ می شود . سطح خارجی صلبیه مقعر و به طرف محور چشم متوجه و مجاور مشیمه است . رنگش سیاه یا قهوه یی تیره است . ساختمان صلبیه از الیاف لیفی است که یکدیگر را در جهات مختلف قطع کرده اند به علاوه الیاف لاستیکی نیز در آن دیده می شود .
سنگ فسان

معنی کلمه صلبیه در دانشنامه عمومی

صُلبیه ( به انگلیسی: Sclera ) یا سفیدی چشم، پرده ای سفید و کدر در چشم است که از الیاف محکم ساخته شده و بخش اعظم کره چشم را دربر گرفته است. این بخش از چشم اثر مستقیمی در فرایند بینایی ندارد و در واقع همانند یک دیواره از اجزای درونی چشم محافظت می کند. رنگ صلبیه ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.
صلبیه در امتداد قرنیه است و تا پشت چشم و تا عصب بینایی ادامه می یابد. در واقع صلبیه بافت نسبتاً محکمی است که دور تا دور کره چشم به جز قرنیه را می پوشاند. صلبیه تقریباً چهارپنجم مساحت کرهٔ چشم را می پوشاند. این پوشش در یک ششم قدامی چشم شفاف است و تبدیل به قرنیه می شود. واژه صلبیه ( سَختینه ) به معنی سفت و سخت است. ریشه نام عربی آن یعنی «صلبة» به گفته حُنَیْن بن اسحاق به دلیل استواری و سفت بودن آن است که در کتاب «المسائل فی العین» و کتاب «ده ماده» شرح داده است
از بافت صلبیه انسانی در درمان بیماری های مختلف چشمی به صورت پوشش کاشت های چشم خانه ای ( ایمپلنت های اوربیت ) پس از تخلیه چشم و پیوند صلبیه در آسیب های صلبیه، بازسازی بلب، جراحی فیلترینگ و پوشش وسایل زهکش ( درناژکننده ) در جراحی آب سیاه استفاده می شود.
صلبیه لایه ای محکم و سفیدرنگ از بافت پیوندی است و تقریباً چهارپنجم مساحت کرهٔ چشم را می پوشاند. این لایه قطری بین ۱ تا ۲ میلی متر دارد و سفیدی چشم انسان را تشکیل می دهد ( رنگ صلبیه در جانداران مختلف ممکن است متفاوت باشد ) . بافت محکم صلبیه فشار داخل چشم را نگاه می دارد و چشم را از ضربات احتمالی حفظ می کند. این پوشش در جلوی چشم شفاف است و قرنیه نام دارد. لامینا فوسکا، داخلی ترین منطقه ساخته شده از الیاف الاستیک است.
صلبیه مانند دیواره ای دورتادور کره چشم را می پوشاند و در امتداد قرنیه قرار دارد. صلبیه توسط ملتحمه پوشانده می شود، یک غشای مخاطی شفاف که باعث راحتی حرکات چشم می شود. در ناحیه اطراف صلبیه، عصب بینایی ضخیم تر است. صلبیه از سه قسمت تشکیل شده است: روسَختینه ( اپی اسکلرا ) ، بافت پیوندی نازکی ( بافت نازک بین ملتحمه و صلبیه ) که دقیقاً در زیر ملتحمه قرار گرفته است.
صلبیه و مشیمیه به عنوان لایه های بیرونی و میانی چشم از مزانشیم اطراف جام بینایی منشأ می گیرند که در تکامل آن یاخته های ستیغ عصبی نقش ارزنده ای ایفا می کنند.
رنگ صلبیه سفید و کمی متمایل به رنگ آبی است که در برخی از افراد با پوست تیره، ممکن است کمی تیره تر باشد. این وضعیت تنها به دلیل افزایش رنگدانه رخ می دهد و معمولاً نگران کننده نخواهد بود. اما زمانی که افراد این لکه های قهوه ای را در عنبیه چشم یا به ویژه روی صلبیه می بینند، اغلب نگران می شوند. ‎
معنی کلمه صلبیه در فرهنگ معین
معنی کلمه صلبیه در فرهنگ عمید
معنی کلمه صلبیه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه صلبیه در دانشنامه عمومی

معنی کلمه صلبیه در ویکی واژه

صلبیة
سفیدی چشم، پرده‌ای سفید و کدر در چشم که از الیاف محکم ساخته شده و قسمت اعظم کرة چشم را احاطه کرده‌