صربی

معنی کلمه صربی در لغت نامه دهخدا

صربی. [ ص َ با ] ( ع اِ ) بَحیرَة، لانهم کانوا لایحلبونها الا للضیف فیجتمع اللبن فی ضرعها. ( اقرب الموارد ). و آن ماده شتر یا گوسفند است که در جاهلیت هرگاه ده بطن میزاد گوش او را شکافته ، سر میدادند تا برود و بچرد هرجا که خواهد، و نمی دوشیدند او را مگر برای مهمان پس جمع می شد شیر در پستان وی گویا بازداشته شده است : یقال شاة صربی ؛ یعنی گوسفند که شیر در پستان جمع شده باشد. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه صربی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به صربستان از اهل صربستان .

جملاتی از کاربرد کلمه صربی

جمعیت کوزوو در سال ۲۰۲۱، حدود ۱٬۹۳۵٬۲۵۹ نفر برآورد شده‌است. در کوزوو، آلبانیایی‌ها با ۹۲٪ اکثریت و صرب‌ها با ۴٪ و بقیه نیز با ۴٪ اقلیتی شامل بوسنیایی‌ها، گورانی‌ها، کولی‌ها، ترک‌ها، مصری‌ها و دیگر قومیت‌ها را تشکیل می‌دهند. صرب‌های کوزوو عموماً در نواحی شمالی زندگی می‌کنند و در این کشور، زبان صربی نیز زبانی رسمی است.
همان پرچم صربستان با یک صلیب صربی در میانش، به عنوان پرچم رسمی کلیسا استفاده می‌شود. تعدادی دیگر از انواع غیررسمی پرچم نیز وجود دارند.
ارائه خدمات به زبان‌های فنلاند، سوئدی، انگلیسی روسی، استونیایی، فرانسوی، صربی، کرواتی، سومالیایی، اسپانیایی، ترکی، آلبانیایی، چینی، کردی، فارسی و عربی می‌باشد. اطلاعات موجود به زبان‌های مختلف غیر از زبان‌های صربی و کرواتی، آلبانیایی و کردی، مشابه هم است.
این کلیسا در طول نخستین قیام صربستان در طول انقلاب صربی ساخته شد. امپراتوری عثمانی مردم بومی را از ساخت یک کلیسا منع کرد، پس مردم یک ساختمان خانه را به اسقف شهر سپردند و یک دودکش ناکارآمد برای فریب دادن عثمانی‌ها بالای خانه قرار دادند.
او در سال ۲۰۰۲ با گروه بوسنی در مسابقه یوروویژن شرکت کرد و همچنین در سال ۲۰۱۰ با گروه صربی در یوروویژن. او یکی از خوانندگان معروف در یوگسلاوی سابق نیز می‌باشد. او هم‌اکنون بازیگر نقش لاله در مجموعه تلویزیونی عمر گل لاله می‌باشد، هرچند از بعد از ۱۶ قسمت بنا به دلایلی از این مجموعه تلویزیونی خارج می‌شود.
اوجاکلیا (صربی: Оџаклија؛ به معنای کلیسای دودکش) یک کلیسای ارتدکس صربی واقع‌شده در لسکواس، صربستان است که در ابتدای سدهٔ نوزدهم میلادی ساخته شد.
او به غیر از صربی زبان مادری خود، ادعا می‌کند که کاملا به انگلیسی و ترکی مسلط است و روان صحبت می‌کند و کمی بلغاری و اسلوونیایی صحبت می‌کند.