صدام

معنی کلمه صدام در لغت نامه دهخدا

صدام. [ ص ِ ] ( ع اِ ) علتی است که در سر ستور باشد. ( منتهی الارب ). || درد نیم سر. ( مهذب الاسماء ). مقابل صداع. || ( اِخ ) نام مردی. ( منتهی الارب ).
صدام. [ ص ِ ] ( اِخ ) نام اسب زفربن حارث است. ( منتهی الارب ).
صدام. [ ص ِ ] ( اِخ ) نام اسب قیس بن نشیبه است. ( منتهی الارب ).
صدام. [ ص ِ ] ( اِخ ) نام اسب لقیطبن زرارة. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه صدام در فرهنگ فارسی

نام اسب لقیط بن زراره

جملاتی از کاربرد کلمه صدام

در سال ۱۹۹۴ جنابی از سوی خود برکنار گردید و به جای آن برای صدام در بغداد کار نمود. بسیاری از مقام های بعثی هم صدام و هم جنابی را به دلیل مذهبی بودنشان مورد انتقاد قرار دادند و به صدام این گونه گفتند که جنابی عنصر ستون پنجم رژیم می باشد. با این حال، صدام این ادعاها را به سود خود رد نمود و ظاهراً جنابی خود به صدام وفادار بود.
استدلال رهبران نظامی بر این بود که با آن شکست، بیش از ۵۰ درصد توان ارتش عراق از بین رفته و یک حمله دیگر (حمله ای که در عمل هیچ وقت به وقوع نپیوست) می‌تواند آخرین ضربه به حکومت نیمه جان صدام باشد. در نهایت با اعلام موافقت اکبر هاشمی رفسنجانی با نظر این دسته از فرماندهان، نظر مساعد روح‌الله خمینی جلب شد.
مرکز این استان شهر تکریت است ولی شهر سامرا که به مراتب از تکریت بزرگ‌تر است، تا قبل از فروپاشی صدام مرکز این استان بود.
سنان به عنوان عضو گروهی که مستندی دربارهٔ زندگی عراقی‌ها در عراق پس از صدام تهیه می‌کرد، برای اولین بار پس از مهاجرت سال ۱۹۹۱ به عراق بازگشت. سال ۲۰۱۳ بار دیگر به بغداد بازگشت. آخرین دیدارش از بغداد در آوریل ۲۰۱۷ بود. از نیویورک، محل زندگی‌اش، برای ایراد یک سخنرانی به کویت پرواز کرد. همراه یک دوست عراقی از طریق زمینی وارد عراق شد و می‌خواست به شهر بصره در جنوب عراق برود تا کتاب‌هایش را در جمعه بازار کتاب خیابان الفراهیدی به امضا برسانم.
پس از سقوط صدام فعالیت‌های اتحادیه پیگیری شد و در اوت ۲۰۰۳ تعداد اعضای آن به پانصد زن رسید، اگرچه بسیاری از اعضای جوان‌تر تجربهٔ سازمانی نداشتند.