صالح اباد
معنی کلمه صالح اباد در لغت نامه دهخدا

صالح اباد

معنی کلمه صالح اباد در لغت نامه دهخدا

( صالح آباد ) صالح آباد. [ ل ِ ] ( اِخ ) بخش صالح آباد یکی از بخشهای ده گانه شهرستان ایلام و حدود و مشخصات آن به شرح زیر است : ازطرف شمال به بخش چوار، از طرف جنوب به بخش مهران ، از طرف خاور به بخش ارکواز، از باختر به کشور عراق.
وضع طبیعی :منطقه ای است کوهستانی و هر قدر از شمال به جنوب نزدیک شود ارتفاع کوهها و دشت آن کاسته میشود و به همین لحاظ قسمت علیای بخش ، سردسیر و قسمت وسط معتدل و قسمت سفلی ( جنوب و غرب ) گرمسیر است.
ارتفاعات : امتداد شمال باختری کبیرکوه در شمال شهر ایلام که شمال این دهستان نیز محسوب میشودگره خوردگی مهمی تشکیل داده بنام کوه ماشت نامیده میشود که قله آن 2658 گز مرتفعتر از سطح دریا و بلندترین کوه بخش میباشد. قسمت جنوب خاوری کوه ماشت به کوه شلم مشهور و ارتفاع آن 2208 گز است. در قسمت مرکزی بخش ، کوه شاه نخجیر واقع شده ارتفاع بلندترین قله آن 1870 گز است. کوه کمرک سرخ و کوه خلیفه در باختر بخش در منطقه گرمسیر واقع و ارتفاع آن 1006 و 1037 گز میباشد. آخرین رشته ارتفاعات غربی بخش بنام کوههای کولک کوچک و بزرگ است که در مرز عراق واقع شده و مرتفعترین قله آن به ارتفاع 984 گز است.
رودخانه : رودخانه های بخش به شرح زیر است : 1- رودخانه کنجان چم ، سرچشمه آن حدود سرآب آفتاب و گل گل بخش ارکواز بوده از باختر این بخش گذشته وارد بخش مهران میگردد. آب آن بسیار است ولی چون در گودی واقع شده استفاده ای به این بخش نمی رساند. چنانچه در حدود مرتع گچ میرزا، سدی به این رودخانه بسته شود اراضی مستعد امیرآباد و قالبه را مشروب خواهد کرد و ممکن است از فشار آب ، مولدبرقی نیز به کار افتد. 2- رودخانه تنگ گراب ، سرچشمه آن حدود قراء پنج ستون است و پس از گذشتن از تنگ گراب و مشروب کردن قریه چم آب در جنوب بان ویزه به رودخانه گدارخوش منتهی میشود. 3- رودخانه چم سرخ ، سرچشمه آن حدود آب گرمه جنوب صالح آباد است. پس از گذشتن از تنگ چم سرخ و تنگ شور شیرین بطرف کشور عراق جاری میگردد.
جنگل : کوههای شمال وخاوری بخش مستور از جنگل و اشجار آن اکثر بلوط و بنه است و زغال و چوب از آن تهیه میشود.
این بخش از 28 آبادی بزرگ و کوچک تشکیل شده ، جمعیت آن در حدود 5500 تن و مرکز بخش ده صالح آباد یا خاصعلی و قراء مهم آن به شرح زیر است : هفت چشمه ، شاه آباد، بانقلان ، چاله سرا، چشمه کبود. راه شوسه ایلام به همدان تقریباً در طول بخش کشیده شده و از وسط آن میگذرد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 5 ).

معنی کلمه صالح اباد در فرهنگ فارسی

( صالح آباد ) دهی است از شهرستان نقاب بخش جغتایشهر ستان سبزوار در ۵٠ کیلومتری مشرق جغتای سر راه شوسه عمومی جغتای جلگه و معتدل ۶۶۸ تن سکنه آب از قنات محصول غلات پنبه زیره شغل اهالی زراعت است
ده از دهستان توابع ارسنجان بخش زرقان شهرستان شیراز

معنی کلمه صالح اباد در دانشنامه عمومی

صالح آباد (بخش مرکزی شاهرود). صالح آباد روستایی در دهستان دهملا بخش مرکزی شهرستان شاهرود استان سمنان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۳۴ نفر ( ۴۳خانوار ) بوده است.
صالح آباد (بیارجمند). صالح آباد یک روستا در ایران است که در دهستان خوارتوران شهرستان شاهرودواقع شده است. صالح آباد ۱۹۵ نفر جمعیت دارد.
صالح آباد (تفت). صالح آباد روستایی در دهستان نصرآباد بخش مرکزی شهرستان تفت استان یزد ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۲۴ نفر ( ۱۰۲خانوار ) بوده است.
صالح آباد (خدابنده). صالح آباد روستایی در دهستان کرسف بخش مرکزی شهرستان خدابنده استان زنجان ایران است.
روستای صالح آباد در ۲۲ کیلومتری شهرستان خدابنده از توابع استان زنجان قرار دارد. ای روستا دارای آب و هوایی خنک در تابستان و آب و هوایی سرد در زمستان می باشد. روستای صالح آباد دارای باغات سرسبز است. اهالی این روستا به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند. تعداد خانوار این روستا در طی چند دوره خشکسالی تقلیل یافته است. با این وجود تابستان ها با ورود سیل انبوهی از مردم مواجه می شود که به خاطر آب و هوای معتدل و خنک آن به آنجا هجوم می آورند. روستای صالح آباد مردمی بسیار مهمان نواز دارد.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۲۳۶ نفر ( ۷۰خانوار ) بوده است.
صالح آباد (خراسان رضوی). صالح آباد با نام تاریخی زورآباد شهری در استان خراسان رضوی و مرکز شهرستان صالح آباد است.
برپایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۸٬۶۲۵ نفر ( در ۲٬۱۹۸ خانوار ) بوده است.
صالح آباد (دامغان). صالح آباد یا صلح آباد روستایی در دهستان قهاب رستاق بخش امیرآباد شهرستان دامغان استان سمنان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۰۴ نفر ( ۳۷خانوار ) بوده است.
صالح آباد (ریگان). صالح آباد روستایی در دهستان ناصریه بخش گنبکی شهرستان ریگان استان کرمان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۴۴ نفر ( ۹خانوار ) بوده است.
صالح آباد (ریوند). صالح آباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران است.
این روستا در دهستان ریوند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ١٦٢ نفر ( ٥١ خانوار ) بوده است.
صالح آباد (قرچک). صالح آباد روستایی در دهستان قشلاق جیتو بخش مرکزی شهرستان قرچک استان تهران ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۳٬۷۱۵ نفر ( ۱٬۰۶۸خانوار ) بوده است.
صالح آباد (مهرستان). صالح آباد، روستایی در دهستان آشار بخش آشار شهرستان مهرستان در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۱۹۶ نفر ( ۴۴ خانوار ) بوده است.
صالح آباد (نائین شمال). صالح آباد یک روستا در ایران است که در بخش مرکزی شهرستان نائین در استان اصفهان واقع شده است.
صالح آباد (همدان). صالح آباد شهری در بخش صالح آباد شهرستان بهار در استان همدان ایران است. این شهر در ۱۸کیلومتری غرب شهر همدان و درکنار سه راهی همدان، کرمانشاه و سنندج قرار دارد. جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۲۴۸۰ نفرمی باشد.
از آثار دیدنی آن می توان به پل انگلیسی ها اشاره کرد. قبلا به واسطه واقع بودن در مسیر دسترسی به غار علیصدر از رونق بالایی برخوردار بود که بعد از احداث مسیر کوتاهتر و جدید در حاشیه واقع شده است.
در اطراف این شهر کوچک زمین های کشاورزی پراکنده دیده می شود و بیشتر سیب زمینی و گندم کشت می گردد. یکی از شاخه های فرعی رودخانهٔ قره چای از این شهر می گذرد و با ایجاد سدی کوچک از آن برای آبیاری تاکستان ها و مزارع آنجا استفاده می شود.
مردم شهر صالح آباد به زبان ترکی آذربایجانی سخن می گویند . بنا به برخی شواهد گویش این شهر متمایل به ترک های شهرستان میانه در آذربایجان شرقی می باشد، ترک زبانان صالح آباد فارسی را با لهجه ای خاص صحبت می کنند که متفاوت از لهجه سایر ترک زبانان به هنگام فارسی سخن گفتن است.
طبق سرشماری عمومی نفوس ومسکن ایران در سال۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۱۲۴۸۰ نفر بوده است.
• مجموعه ورزشی جوادی محب
شامل سالن فوتسال فوتبال، والیبال، بسکتبال، بدمینتون، کشتی تکواندو، ژیمناستیک
• سالن فوتسال شهدای دانش آموز
• مجموعه ورزشی شهدا
• زمین چمن مصنوعی آموزش و پرورش
• زورخانه قدیمی اوج تپه
صالح آباد شهری در ۱۸ کیلومتری همدان با مختصات جغرافیایی شرقی′۲۱°۴۸ شمالی′۵۵°۳۴ / ۴۸٫۳۵غرب ۳۴٫۹۱۷جنوب / - ۴۸٫۳۵ - ۳۴٫۹۱۷ و از توابع شهرستان بهار است.
معنی کلمه صالح اباد در فرهنگ فارسی
معنی کلمه صالح اباد در دانشنامه عمومی
معنی کلمه صالح اباد در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه صالح اباد

معنی کلمه صالح اباد در دانشنامه آزاد فارسی

صالح آباد. رجوع شود به:اندیمشک، شهر

جملاتی از کاربرد کلمه صالح اباد

این روستا در خراسان رضوی شهرستان صالح اباد دهستان باغ کشمیر قرار دارد این روستا با2500 نفر جمعیت(480