شیله
معنی کلمه شیله در لغت نامه دهخدا

شیله

معنی کلمه شیله در لغت نامه دهخدا

شیله. [ ل ِ ] ( اِخ ) دهی است از بخش چهاردانگه شهرستان ساری. سکنه آن 340 تن. آب آن از چشمه. صنایع دستی زنان ، شال وکرباس بافی است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3 ).
شیله. [ ل َ / ل ِ ] ( هندی ، اِ ) نوعی از قماش. ( ناظم الاطباء ) :
دو تاره زکر برکه آمد برون
دگرگونه و شیله از حد فزون.نظام قاری.از گلفتنت عقد نیاید به شماری
تا بسته پیچ و شکن شیله و شاشی.نظام قاری ( دیوان ص 113 ).
شیله. [ ل َ / ل ِ ] ( اِ ) برنج آش. || دارویی که افسنتین نیز گویند. ( ناظم الاطباء ). || شلمک. ( فرهنگ فارسی معین ). گیاهی از تیره گندمیان. رجوع به شلمک شود.
شیله.[ ل َ ] ( اِخ ) نام مردابی است به سیستان که آب شور راکد دارد و هیرمند در آن می ریزد. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه شیله در فرهنگ عمید

= شیلم
شیاری که در دامنۀ تپه بر اثر بارندگی پدید آمده باشد.
حیله، مکر، خدعه.

معنی کلمه شیله در فرهنگ فارسی

حیله، مکر، نیرنگ، شیله وپیله هم میگویند
گیاهی است از تیره گندمیان که دارای خوشه هایی کوچکی می باشد . نباتی است یک ساله و دانه های آن مدت مدیدی قادرند که قوه نمای خود را حفظ کنند شلمک یکی از گیاهان خوب مراتع و در هر سال سه مرتبه میشود آن را درو کرد زوان دنقه شیلم چچم چچن .
نوعی از قماش

معنی کلمه شیله در دانشنامه عمومی

شیله (استانبول). شیله ( ترکی استانبولی: Şile ) از ناحیه های قسمت آسیایی استانبول که در استان استانبول از ناحیه مرمره قرار گرفته است. طبق آخرین سرشماری به سال ۲۰۱۲ میلادی این ناحیه ۳۰٬۲۱۸ نفر جمعیت دارد.
شیله (داغستان). شیله ( به لاتین: Shile ) یک منطقهٔ مسکونی در روسیه است که در داغستان واقع شده است.
معنی کلمه شیله در فرهنگ عمید
معنی کلمه شیله در فرهنگ فارسی
معنی کلمه شیله در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه شیله

جملاتی از کاربرد کلمه شیله

خاک رس شیله زابل یک اندیس مصالح ساختمانی است که در حوالی شهر تاسوکی استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، خاک رس است.
این روستا در شمال غرب شهر سرخس قرار دارد و از بزرگ‌ترین آبادی‌های دشت خانگیران است. اسلام‌قلعه در شیب دو تپه «شیله» واقع شده‌است. این روستا با عمق کم و در جهت طولی و در امتداد شیله توسعه دارد. منازل مسکونی در چند کانون مجزا از هم و در طول خطی حدود ۶ کیلومتر ساخته شده‌است.
نمک شیله یک اندیس غیرفلزی است که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، نمک است.سنگ میزبان این اندیس آبرفت های (رودخانه ای ) است و دیرینگی آن به دوران کواترنر می‌رسد.