شیشه ای

معنی کلمه شیشه ای در لغت نامه دهخدا

شیشه ای. [ شی ش َ / ش ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به شیشه. ( یادداشت مؤلف ). || از شیشه. در شیشه. ( یادداشت مؤلف ). بجای زجاجی پذیرفته شده است. ( لغات فرهنگستان ). || فروشنده شیشه. ( یادداشت مؤلف ). || مقابل نشاسته ای در گندم. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه شیشه ای در فرهنگ فارسی

منسوب به شیشه فروشنده شیشه

معنی کلمه شیشه ای در فرهنگستان زبان و ادب

{vitreous} [شیمی] ویژگی جامدی که در آن اتم ها یا مولکول ها فاقد نظم پردامنه باشند

جملاتی از کاربرد کلمه شیشه ای

از ریشه بر میار نهال امید را ته شیشه ای برای صبوحی نگاه دار
مباش ایمن از آن دل که از تو یافت شکست به شیشه ای که ز دستت فتاد پا مگذار
شکستی کز دل افتادگان خیزد خطر دارد مبادا شیشه ای یارب از این طاق بلند افتد
دیلاتومتر، یک وسیله علمی است که تغییرات حجم در فرایندهای فیزیکی و شیمیایی را اندازه می‌گیرد. یکی از کاربردهای معروف دیلاتومتر در دماسنج‌های جیوه ای است که در آن تغییرات ارتفاع مایع داخل لوله شیشه ای خوانده می‌شود. به دلیل اینکه جیوه در محدوده دمای محیط، نرخ انبساط ثابتی دارد، لذا تغییرات حجم رابطه ای مستقیم با تغییرات دما خواهد داشت.
نماهای شیشه ای اسپایدر معلق زینت بخش فروشگاه های بزرگ و ساختمان های تجاری و اداری و مراکز خرید می باشد.
به یکدست او شیشه ای پر زخون که بد تربت داور رهنمون
اگر از می خمی یا شیشه ای یابد چه خواهد شد دماغ ما که از پیمانه ای بیم خلل دارد
ایستگاه اتوبوس فضایی مشخص در معابر است که برای توقف کوتاه مدت اتوبوس به منظور پیاده و سوار کردن مسافران طراحی و اختصاص داده می‌شود. ایستگاه‌های اتوبوس ممکن است مسقف، دارای صندلی، نقشه، بلندگو، نمایش گر و نیز دیواره‌های شیشه ای باشند، اما معمولاً در مسیرهای کم تردد تنها شامل یک علامت ایستگاه اتوبوس هستند. ایستگاه‌های اتوبوس ممکن است محدود به یک خط اتوبوس رانی باشند یا محل توقف و تعویض اتوبوس برای چند خط مختلط باشند. گاه ایستگاه‌های اتوبوس در کنار هم و در قالب یک پایانه یا محل تعویض خط قرار می‌گیرند.
با تو طوفان چه می تواند کرد؟ شیشه ای پر شراب اگر داری
آسمان رنگ شیشه ای طلبد کآفتابی بساغر اندازد
سنبل زلفی که بینی نافه ای دان پر ز مشک در چمن هر گل که چینی شیشه ای دان پر گلاب
هر دلی آیینه دار صورت اندیشه ای است این پری هر دم برنگ تازه ای در شیشه ای است
ز شوق سنگ طفلان چون فلاخن نیست آرامش اگر چه هست چون دل شیشه ای در بار عاشق را
آنچه انسان‌ها، حیوانات و گیاهان در مورد دمای آسایش تجربه می‌کنند، به چیزی بیش از دمای نشان داده شده در دماسنج شیشه‌ای مربوط می‌شود. میزان رطوبت نسبی در هوای محیط می‌تواند باعث کم و زیاد شدن خنک کاری ناشی از تبخیر شود. اندازه‌گیری دمای حباب تر، اثر رطوبت محیطی را جبران و نرمال سازی می‌کند. میانگین دمای تابشی نیز می‌تواند بر دمای آسایش تأثیر بگذارد. عامل سرمایش باد می‌تواند باعث شود هوا در شرایط بادخیز، سردتر از شرایط آرامش هوا حس شود، حتی اگر دماسنج شیشه ای همان دما را نشان دهد. جریان هوا باعث سرعت انتقال حرارت از بدن یا به بدن می‌شود و در نتیجه دمای بدن برای همان دمای محیط، تغییر بیشتری می‌کند.
هنگامی که یاران حلقه می‌خواهند لوتلورین را ترک کنند، گالادریل هنگام خداحافظی شیشه ای را به فرودو بگینز هدیه می‌دهد. نام دیگر این شیشه، شیشهٔ ستاره بود چون اندکی از نور ستارهٔ ائارندیل در آن گنجانده شده بود. خود این ستاره، یکی از سیلماریل‌ها است که در میان آب‌های آیینهٔ گالادریل قرار داشت به عبارت دیگر در اصل این نور، بازتابی از بازتاب نور دو درخت والینور بود.
یک طراحی باتری حالت جامد از نظر ایمنی جذاب است و احتمال احتراق در پارگی را از بین می‌برد. باتری‌های لیتیوم حالت جامد کنونی از یک آند لیتیوم، یک الکترولیت سرامیک، شیشه یا شیشه و سرامیک و یک کاتد کربن متخلخل استفاده می‌کنند. آند و کاتد معمولاً توسط کامپوزیت‌های پلیمری و سرامیکی از الکترولیت جدا می‌شوند که انتقال بار را در آند افزایش داده و کاتد را به الکترولیت به صورت الکتروشیمیایی جفت می‌کنند. کامپوزیت‌های پلیمر و سرامیک باعث کاهش امپدانس کلی می‌شوند. اشکال اصلی در طراحی باتری حالت جامد، رسانایی کم اکثر الکترولیت‌های سرامیک شیشه ای است. رسانایی یونی رساناهای یونی سریع لیتیوم پایین‌تر از گزینه‌های الکترولیت مایع است.