شهیده

معنی کلمه شهیده در لغت نامه دهخدا

( شهیدة ) شهیدة. [ش َ دَ ] ( ع ص ، اِ ) مؤنث شهید. رجوع به شهید شود.
شهیده. [ ش َ دَ / دِ ] ( اِ ) آش بلغور. ( ناظم الاطباء ). || هر آشی که دارای گوشت و مسکه و سبزیهای خوشبو باشد. ( ناظم الاطباء ). || بره بریان یا هریسه. ( یادداشت مؤلف ). هریسه. ( دهار ). هریسه ، و گویند بره ٔبریان. ( مهذب الاسماء ).

معنی کلمه شهیده در فرهنگ عمید

= شهید

معنی کلمه شهیده در فرهنگ فارسی

مونث به شهید

معنی کلمه شهیده در فرهنگ اسم ها

اسم: شهیده (دختر) (عربی) (تلفظ: shahide) (فارسی: شهیده) (انگلیسی: shahideh)
معنی: کشته شده در راه خدا و دین، شاهد، گواه

جملاتی از کاربرد کلمه شهیده

شهید عبداله محسنی، شهید مهرعلی محسنی، شهید علی اصغر محمدی، شهیده مینا محسنی، شهید سمیر میرزا مالکی، شهید محمد میرزا مالکی، شهید کامل ملکی، شهید احمد صیادی،
طایفه پاقلعه: این طایفه از چند تیره از جمله، حیدر (حِیَر)، حمیل، ملک حسین تشکیل شده است. به قولی شاکه شاعر معروف هم عصر خان منصور از مردمان این تیره ملک حسین بوده است. نام طائفه به علت وجود قلعه باستانی در محل تعیین شده است. آخرین کدخدای این طایفه در دوره پهلوی میرحسین ملکی بوده که همسر ایشان شهیده مینا محسنی می‌باشد.
انفجار حله انفجاری است که در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۶ (۴ آذر ۱۳۹۵) روی‌داد. یک کامیون بمب‌گذاری شده به یک پمپ بنزین در حله حمله کرد که در نتیجه آن ۸۰ نفر کشته و بیش از ۵۰ تن مجروح گردیدند، این حمله در حالی رویداد که بسیاری از زائران شیعه پیاده‌روی اربعین در مسیر برگشت به ایران بودند. داعش مسئولیت این انفجار که 60 زائر ایرانی و افغانی نیز در بین کشته‌شدگان بودنداز جمله شهیده سحر قائدی و.... را برعهده گرفته‌است.کتاب14:30به وقت عراق«انتشارات راسخون» ماجرای این حادثه را بیان میکند.
ام ورقه همچنین چالشی منحصر به فرد برای مفهوم جهاد برای زنان به وجود آورد. بر طبق روایاتی، او سعی کرد در جنگ بدر از همراهان سپاه محمد باشد اما به او اجازه داده نشد تا سپاهیان را همراهی کند و در عوض، محمد او را زن شهیده نامید. با این وجود، برخی بر این ادعا نقد وارد کرده‌اند و مدعی هستند که هدف محمد از حرکت سپاهیان اسلام در بدر، جنگ نبوده‌است که سبب حضور زنان برای جهاد فراهم گردد و تنها در جنگ‌های بعدی چون احد و خندق، زنان به عنوان پرستاران در نبردهای اسلامی شرکت می‌کردند.
کناری در سال ۱۴۰۱ دو رکورد ملی شنا را ثبت کرد. رکورد ملی اول، رکورد ۱۷۵ دقیقه شنا، مسافت ۵ هزار و ۶۵ متر را با دستهای بسته برای گرامی داشت ۱۷۵ شهید غواص، در استان خوزستان و شهر امیدیه در استخر شرکت پالایش گازبید بلند و رکورد دوم در بهمن ماه همان سال، رکورد ۷۳۰۴متر شنا با دستهای بسته برای گرامی داشت مقام زن و به یاد ۷۳۰۴ شهیده زن در ۴ ساعت و پنج دقیقه ثبت کرد.