شری. [ ش ِ را / رَن ْ ] ( ع مص ) خریدن. || فروختن. ( ترجمان القرآن جرجانی ) ( آنندراج ) ( دهار ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( از اقرب الموارد ). || پراکنده شدن بدی در میان مردم. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || چیره شدن بر کسی و گویند در خاک افکندن وی را. ( از اقرب الموارد ). || به بیماری مخملک دچار کردن خدا کسی را. و فاعل در همه معانی شار، و ج ، شَراة است. ( از اقرب الموارد ). مخملک بیرون آوردن. ( از ناظم الاطباء ). شری برآوردن پوست. ( از منتهی الارب )( از اقرب الموارد ). || درخشیدن برق و روشن شدن و بسیار شدن روشنی آن. ( از ناظم الاطباء ). درخشیدن برق. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). بسیار جستن برق. ( تاج المصادر بیهقی ). || بسیار جنبیدن مهار ماده شتر. ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). || خشم کردن در کار. ( ناظم الاطباء ). خشمناک شدن و ستیهیدن و سبک شدن از غضب. ( منتهی الارب ). سخت خشم گرفتن. ( المصادر زوزنی ) ( از اقرب الموارد ). || لجاجت ورزیدن. ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). || در آفتاب گذاشتن گوشت را تا خشک شود و همچنین ثوب و کشک و غیره را. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). || بسیار رفتن اسب و مبالغه نمودن در رفتن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). نیک رفتن ستور. ( المصادر زوزنی ). شری. [ ش َرْی ْ ] ( ع مص ) شِراء. ( ناظم الاطباء ). رجوع به شراء شود. شری. [ ش َرْی ْ ] ( ع اِ ) حنظل.( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). بر مطلق حنظل نیز اطلاق شود. ( بحر الجواهر ). - لفلان طعمان اری و شری ؛ ای عسل و حنظل. ( اقرب الموارد ) ( از ناظم الاطباء ). || برگ درخت حنظل. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). گیاه حنظل است. ( تحفه حکیم مؤمن ). درخت حنظل ، و ضماد ریشه آن برای گزیدگی کژدم سخت سودمند است. ( بحر الجواهر ) شجره حنظل است. ( ذخیره خوارزمشاهی ). درخت حنظل. ( مهذب الاسماء ). || بیشه و صحرای پردرخت. ( غیاث اللغات ). || خرمابنی که از دانه رسته باشد. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء )( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). شری. [ ش َ را ] ( ع اِ ) بثورات ریزه سرخ که بر بدن آدمی برآید و به فارسی مخملک گویند. ( از اقرب الموارد ) ( از ناظم الاطباء ) ( بحر الجواهر ). دلم ( به فارسی ). ( بحر الجواهر ). نقطه های سرخ پرخارش که بر جلد بدن پدید آید. ( غیاث اللغات ). آبله ریزه سرخ حکاک کرب انگیز که بر اندام از جهت بخارات حار دفعةً برآید و به شب شدت گیرد و آن را خراج هم گویند. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). آماسها بود بسیار و کوچک و پهن و پست و با خارش و با تاسه صعب و بیشترین ناگاه پدید آید به یکبار، و سبب آن بخاری باشد غلیظ که اندر تن بجنبد و این بخار از خون صفرایی خیزد یا از بلغم بواقی. علامتهای آن آنچه خونی بود: سرخ و سوزان و گرم بود و زود بردمد و بیشتری وقت چاشتگاه پدید آید یا در شب و باشد که تری همچون عرق از وی می ترابد. ( ذخیره خوارزمشاهی ) ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). || فرومایه از شتران و جز آنها. || برگزیده شتران و جز آنها. || کوه. || راه. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ) ( ازاقرب الموارد ) ( آنندراج ). || ناحیه و محله. ج ، اشراء. ( از ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
معنی کلمه شری در فرهنگ عمید
جوش های ریز خارش دار.
معنی کلمه شری در فرهنگ فارسی
دانه های ریزی که روی پوست بدن بروزمیکند، خارش ناحیه ایست به همدان
معنی کلمه شری در فرهنگ اسم ها
اسم: شری (دختر) (فارسی) معنی: منطقه ای در همدان
معنی کلمه شری در دانشنامه عمومی
شِری یا شیراز ( به اسپانیایی: jerez ؛ تلفظ: ) یک شراب غنی شده از انگور های سفید است که در نزدیکی شهر خرز د لا فرونترا در اندلس، اسپانیا کشت می شود. شری در انواع مختلفی تولید می شود که عمدتاً از انگور پالومینو تهیه می شوند، از انواع سبک شبیه شراب های سفید مانند مانزانیلا و فینو، تا انواع تیره تر و سنگین تر که اجازه اکسیده شدن در هنگام کهنه شدن در بشکه را می دهند مانند آمونتیلادو و اولروسو را شامل می شود. شراب های دسر شیرین نیز از انگور Pedro Ximénez یا Moscatel تهیه می شوند و گاهی با شری های مبتنی بر پالومینو مخلوط می شوند. نام شری برگرفته از شهر شیراز است. همانطور که میدانیم تولید شراب از تاکستانهای اطراف شیراز بسیار معروف بوده و اختمالا این انگور برای کشت به منطقه شری اسپانیا وارد شده. برای این مورد هم دلایل متعددی وجود دارند از جمله طعم و مزه و بوی مخصوص شراب اسپانیا و فرانشه که کاملا مشابه شراب شیراز است. دلیل دیگر اسم شراب است که نشان دهنده مشابهت میباشد و دلیل آخر هم استفاده از انگور شیراز در ساخت این شراب که برگرفته شده از سیاه است و نشان دهنده انگور سیاه استفاده شده در این شراب است. • فینو ( Fino ) به معنی «خوب» به اسپانیایی، خشک ترین و کم رنگ ترین گونه سنتی شری است. این شراب در بشکه ها زیر یک درپوش مخمر فلور کهنه می شود تا از تماس با هوا جلوگیری شود. • مانزانیلا ( Manzanilla ) یک نوع مخصوص سبک فینو شری است که در اطراف بندر Sanlúcar de Barrameda ساخته می شود. • مانزانیلا پاسادا ( Manzanilla Pasada ) نوعی مانزانیلا است که عمر طولانی تری را پشت سر گذاشته یا تا حدی اکسید شده است و طعمی غنی تر و آجیلی دارد. • آمونتیلادو ( Amontillado ) نوعی شری است که ابتدا در زیر فلور کهنه می شود و سپس در معرض اکسیژن قرار می گیرد و شری تیره تر از فینو اما روشن تر از اولروسو تولید می کند. به طور طبیعی خشک، گاهی آنها را با شیرینی ملایم تا متوسط به فروش می رسانند ( اگرچه ممکن است دیگر به عنوان آمونتیلادو برچسب گذاری نشوند ) . • اولروسو ( Oloroso ) به اسپانیایی به معنی «بوی»، نوعی شری است که به صورت اکسیداتیو برای مدت طولانی تری نسبت به فینو یا آمونتیلادو کهنه می شود و شراب تیره تر و غنی تری تولید می کند. با سطح الکل بین ۱۸ تا ۲۰ درصد، اولروسو الکلی ترین شری ها است. مانند آمونتیلادو، به طور طبیعی خشک، آنها اغلب در نسخه های شیرین شده به نام شری خامه ای نیز فروخته می شوند. اولین بار در دهه ۱۸۶۰ با مخلوط کردن شری های مختلف، معمولاً از جمله اولروسو و پیتر خیمنز ( Pedro Ximénez ) ساخته شدند. • پالو کورتادو ( Palo Cortado ) گونه ای از شری است که در ابتدا مانند یک آمونتیلادو، معمولاً برای سه یا چهار سال کهنه می شود، اما پس از آن شخصیتی نزدیک تر به یک اولروسو ایجاد می کند. • جرز دولچه ( Jerez Dulce ) یا شری های شیرین یا از تخمیر انگور خشک شده Pedro Ximénez یا Moscatel که شراب قهوه ای تیره یا سیاه شدیداً شیرینی تولید می کند و از ترکیب شراب ها یا انگور شیرین تر با انواع خشک تر تهیه می شود.
معنی کلمه شری در دانشنامه آزاد فارسی
شِری (Sherry) شراب گس تقویت شده ای به رنگ زرد کهربایی مایل به قهوه ای. در اصل به شرابی اطلاق می شد که از انگور منطقۀ خِرِس دِ لا فرونترا، در آندلسِ اسپانیا، به دست می آمد. امروزه به هر شراب تقویت شده ای اطلاق می شود که در جنوب اسپانیا تهیه می شود و نیز شراب های مشابهی که در کشور امریکا و امریکای لاتین و افریقای جنوبی ساخته می شوند. این نوع شراب پس از آن که فرآیند تخمیر در آن صورت گرفت با برندی تقویت و سال ها در بشکه نگهداری می شود تا عمل آید. بسته به نوعش حاوی ۱۵ تا ۲۳ درصد الکل است. شری (کتاب). شِری (کتاب)(Cheri) رمانی روان شناختی، از مادام کولت، به فرانسوی منتشرشده در ۱۹۲۰. لئا دو لونوال زنی است میانسال و معروف و متمول که زیبایی و فریبندگی خود را حفظ کرده است. او معشوقۀ پسر یکی از دوستانش به نام فردریک پُلو (ملقب به شری به معنی عزیز)، جوانی خوش سیما و عیاش و تجملاتی، است. لئا آخرین پناهِ زندگی پرماجرا و روبه زوالش را در عشق شِری می جوید، اما شِری این رابطۀ عشقی را با بی اعتنایی دنبال می کند. شِری با دختری زیبا و جذاب به نام ادمه ازدواج می کند و به ماه عسل می رود. در غیاب او لئای افسرده به معنای عشق واقعی خود پی می برد و اگرچه می کوشد با مسافرت به سراسر فرانسه و ایجاد رابطه با دیگران مرهمی بر زخم هایش بگذارد، طرفی از این کار نمی بندد و گویی او را از عشق شِری خلاصی نیست. سرانجام در آخرین دیدار، شِری او را ترک می کند و به زندگی آزادانه اش بازمی گردد و لئای پیر و شکست خورده را با گذشته هایش تنها می گذارد. کولت در این رمانِ خوش ساخت با ترسیم نوعی فضای اشرافی، روحِ زنان را به ظرافت بیان کرده است. او در ۱۹۲۶ دنباله ای با نام سرانجام شری بر این رمان نوشت که در آن قهرمان داستان، شری، سرانجام خودکشی می کند.
جملاتی از کاربرد کلمه شری
سهم قابل توجهی در ادبیات گجراتی از سوامینارایان پارامانسو، مانند برهماناند سوامی، پرماناند، با نثری مانند واچانامروت و شعر در قالب بهاجان حاصل شد. شریمد راجچاندرا واخنامروت و شری آتما سیدی شاسترا، نوشته شده در قرن نوزدهم توسط فیلسوف و شاعر جین، شریماد راجچاندرا (گورو مهاتما گاندی) بسیار شناخته شده هستند.
روزی در خلوت او را طلبیدم و از وی موجب آن را پرسیدم. گفت: من مردی بودم که غلامان و کنیزان می خریدم و می فروختم و وجه معاش خود از آن بیع و شری می اندوختم روزی غلامی صغیر:
فتنه هر دو جهان زیر سر خشت خم است در خرابات مغان شور و شری نیست که نیست
در دوره اکدی قدیم، اینانا با ایشتار الهه اکدی که با شهر آگاد مرتبط بود، ادغام شد. سرودی از آن دوره، ایشتار اکدی را «اینانا اولماش» در کنار اینانا از اوروک و زبالم خطاب میکند. پرستش ایشتار و همگرایی بین او و اینانا توسط سارگون و جانشینانش تشویق شد،و در نتیجه او به سرعت به یکی از پرستشترین خدایان در پانتئون بینالنهرین تبدیل شد. در کتیبههای سارگون، نارام سین و شارکلی شری ایشتار بیشترین مورد استناد قرار گرفتهاست.
نام پدری اشو، «راجنیش» است و پیروانش کنیهٔ «باگوان» به معنای «آقا» و «سرور» را به ابتدای نام وی افزوده بودند و در کتابها و نوشتهها از او با نام «باگوان شری راجنیش» یاد میکردند اما او در ژانویهٔ سال ۱۹۸۹ به دلیل سوء برداشتهای به وجود آمده، کنیهٔ «باگوان» را از ابتدای نام خویش برداشت و از آن پس بود که او را «اشو راجنیش» نامیدند. البته وی در سپتامبر همان سال، «راجنیش» را نیز از نام خود برداشت، زیرا راجنیش نامی برگرفته از مذهب هندو است و اشو تمایلی نداشت که نمایانگر فرقه یا آیین ویژهای باشد. کلمه آچاریا (به معنی استاد یا معلم) نیز لقبی بود که به واسطه تدریس به دست آورد.
چون مسلم گشت بیبیع و شری از درون شاه در جانش جری
در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳، اولیویا در نمایش مد شری هیل که در برج ترامپ برگزار شد حضور پیدا کرد و به عنوان مدل راه رفت. اولیویا از ۲۷ سپتامبر تا ۶ اکتبر در هند بود. در طول سفر بنا به گزارشها، به خاطر انداختن چند عکس تبلیغاتی و تجاری در تاج محل به دردسر افتاده بود. در نهم نوامبر ۲۰۱۳ او تاج دختر شایستهٔ جهان را به جانشین خود یعنی دختر شایستهٔ جهان بعدی، گابریلا ایزابل ونزوئلایی واگذار کرد.
بازار فضل صدر تو گشته است کاندرو مرد سخی تجارت بیع و شری کند
چون اشک پریشان سفری را چه کند کس سرمایه هر شور و شری را چه کند کس
در کار جهان، بیع و شری بر هیچ است نقشی است خوش آدمی، ولی بر هیچ است
خاستگاه اساطیری اینچگری به آدیگورو شری داتاتریا نسبت داده میشود. کسی که ناونات، نه گوروی مقدس و فرقه ی نهگورو را به هندو ها معرفی کرد.
نفع و ضر و خیر و شر از کارهای مردم است پس تو چون بینفع و خیری بل همه شری و ضر؟
نادی ۸ بار قهرمان فیجی شده است. نادی برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ تحت ریاست شری ونکانا چتی قهرمان جام بین منطقهای شد. آنها دو فینال اخیر بین منطقهای خود را بردهاند (۳–۱ در برابر لائوتوکا در ۱۹۹۸ و ۱–۰ برابر با در ۱۹۹۹)، که پس از آخرین پیروزی آنها در جام بین منطقهای ۱۹۷۴ اتفاق افتاد. نادی پس از پلی آف ۳ تیمی با با و لاباسا به عنوان قهرمانی دست یافت. باشگاه با یکی از علاقهمندان برای پیروزی در پلی آف بود، اما در اولین بازی مقابل لاباسا با نتیجه ۳–۰ شکست خورد. سپس نادی لاباسا را با نتیجه ۳–۰ و با را ۱–۰ شکست داد و به مسابقات باشگاهی قهرمانی اقیانوسیه راه یافت.
گفت بی رؤیت شری خود فاسدیست بیع ما زیر گلیم این راست نیست
برای مثال موضوع غالب اوپانیشادهای اصلی شاکتیگرا تفاوتهای نظری و تفسیری بین دو فرقهٔ اصلی اوپاسانای شری ویدیه (شکل مهم تانترایی شاکتیپرستی) است.
از تو در ما فتاده شور و شری این همه شور و شر نه در خور ماست
طرح اصلی آریل توسط انیماتور گلن کین توسعه داده شد. ظاهر او از آلیسا میلانو (که در آن زمان ۱۶ سال سن داشت و میزبان ساخت برنامهٔ ویژهای در کانال دیزنی بود،) و مدل کمدین شری استونر، که ارجاعات لایو اکشن را برای انیماتورها در طول توسعه فیلم ارائه میکرد. او بعداً ارجاعات لایو اکشن را برای بل (پیج اوهارا) در دیو و دلبر انجام داد. حرکت موهای آریل در زیر آب بر اساس تصاویری از فضانورد سالی راید در حالی که او در فضا بود انجام شد. استونر همچنین در حال شنا در استخر فیلمبرداری شد که در فیلم به هدایت حرکت آریل زیر آب کمک کرد.
وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون پادما شری و برنامه فولبرایت شدهاست.
ایدا درچنین شرایطی باید ویروس جی را به دست میآورد. او درجریان این تلاش با لیان اسکات کندی مواجه شد. لیان یک پلیس تازهکار بود که درنخستین روز کاری خود با طغیان شهر راکون روبهرو شد. ایدا ماهیت جاسوسی خود را از لیان پنهان نگاه داشت تا از او به عنوان یک وسیله، برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند. سرانجام نیز موفق به این کار شد و نمونه ویروس جی را با کمکهای لیان، از گردنبند شری برکین دختر ویلیام برکین به دست آورد. او این اتفاق را از دید لیان مخفی نگاه داشت. ایدا وانگ در خروج لیان از شهر نیز به او کمک کرد و خود نیز پیش از انهدام شهر توسط بمب هستهای با بالگردی از جانب مأمور آمبرلا از شهر خارج شد.او در رزیدنت اویل ۲ ریمیک هم حضور دارد.
و در خبر است که مومن همه عذر جوید و منافق همه عیب جوید و باید که یک نیکویی ده تقصیر بپوشاند که رسول (ص) می گوید، « پناه کنید از یار بد که چون شری بیند آشکارا کند و چون خیری بیند بپوشد »، و باید که هرگاه تقصیر را عذز تواند نهاد، عذر نهد و بر وجه نیکوترین عمل کند و گمان بد نبرد که گمان بد حرام است.