شروط

معنی کلمه شروط در لغت نامه دهخدا

شروط. [ ش ُ ] ( ع اِ ) ج ِ شَرط. ( دهار ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). ج ِ شرط به معنی پیمان. ( آنندراج ). رجوع به شرط شود. شرطها و پیمانها. ( ناظم الاطباء ) : همچنین بر من است مر کتاب و خادمان و حجاب و جمیع توابع و لواحق او را مثل این بیعت در التزام شروط و وفا بعهد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 316 ).
شروط. [ ش َ ] ( اِخ ) کوهی است. ( منتهی الارب ). کوهی است میان قزوین و کوههای تارم. ( از معجم البلدان ).

معنی کلمه شروط در فرهنگ عمید

= شرط

معنی کلمه شروط در فرهنگ فارسی

جمع شرط
( اسم ) ۱ - قرار پیمان عهد . ۲ - تعلق امری به امر دیگر . ۳ - لازمه امری : شر خدمت به جای آورد . ۴ - تعلیق عملی قضایی به آینده . یا خیار شرط . اختیاری که در ضمن عقد برای یکی از طرفین معامله یا هر دو و یا شخصی ثالث تعیین شود تا بتواند در ظرف مدتی معین معامله را فسخ کند . ۵ - چیزیست که از عدم آن عدم مشروط لازم نیاید جمع : شروط . یا بشرطی که . در صورتی که .

جملاتی از کاربرد کلمه شروط

بود جمع در وی شروط امامت به نص صریح کلام الهی
عمل تطابق بسته با شرط یا شروط تعریف شده در هر ردیف از جدول مسیریابی از جدول اول آغاز می‌شود و ممکن است در جدول‌های اضافی دیگر هم انجام گردد.
یک کنترلر در شبکه با استفاده از پروتکل اوپن فلو قادر است به سویچ متصل شود و اطلاعات مسیریابی را در جدول مسیریابی سویچ اضافه یا حذف کند یا آن‌ها را تغییر دهد. هر ردیف از جدول مسیریابی دارای دوقسمت اصلی می‌باشد، قسمت شرط و قسمت دستورالعمل. سویچ بسته‌های ورودی را با شروط هر ردیف جدول مسیریابی مقایسه می‌کند و در صورت تطابق، دستورالعمل تعریف شده در قسمت دوم آن ردیف از جدول مسیریابی را اجرا می‌کند. دستورالعمل ممکن است شامل انتقال به بک درگاه خروجی، حذف بسته، فرستادن بسته به کنترلر و غیره باشد.
در ایرلند شمالی تنها کسانی می‌توانند در انتخابات رأی بدهند که به علاوهٔ شروط سنی دست‌کم در سه ماه پیش از نام‌نویسی در آن منطقه ساکن بوده باشند.
به وقت بیع تا محکم کند کار شروط عیب هم بر، وی کند بار
تا به امروز، منشور بین‌المللی حقوق بشر توسط ۱۹۰ کشور از ۱۹۲ کشور عضو به امضا رسیده‌است، اگرچه بعضی از کشورها، با شروط و محدودیت‌هایی این پیمان‌نامه را پذیرفته‌اند. تنها دو کشور ایالات متحده و سومالی این پیمان‌نامه را امضا کرده، اما مصوب نکرده‌اند.
با توجه به این که مردم در ان زمان، با اسم‌ها و روش‌های مختلف به انجام ربا مشغول بودند و ظاهر حلال برای آن ایجاد کرده بودند، در دین بهائی بهره پول حلال است ولی به شروط خاص.
در هستی ما شروط هستی نایاب در هستی حق کمال هستی پیدا
معنیش واقع بمعنیش در ذات اسم و رسم و شروط و وصف و بیان
با این حال حزب رستاخیر مانند احزاب قبل از خود فاقد محبوبیت عمومی بود. و حتی با وجود شروط پایبندی به ارکان سلطنت برای هر کرسی چندین کاندید از این حزب وجود داشت که باعث شکاف میان اعضا می‌گشت. همچنین شرکت در این انتخابات برای کمونیست‌ها ممنوع شد.
با این‌حال برخی رسانه‌ها از شروط احمدی‌نژاد برای بازگشت به مسئولیت‌اش خبر دادند که با واکنش‌هایی روبرو شد. سه شرطی که رسانه‌ها عنوان کردند عبارت بود از:
در ۳۰ مهر روحانی در نامه‌ای به خامنه‌ای تأکید کرد دولت جمهوری اسلامی با رعایت ملاحظات و الزامات رهبری و مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مجلس، نسبت به اجرای کامل و با حسن نیت برجام اقدام خواهد کرد. پس از آن روسای قوه قضاییه و قوه مقننه نامه رهبر ایران را مورد حمایت قرار داده و بر لزوم اجرایی شدن برجام با توجه به «منویات رهبری» تأکید کردند. محمد جواد ظریف نیز گفت که از این پس تلاش می‌کنیم «برجام بر اساس فرمایش‌ها رهبری به بهترین شکل اجرا شود.» نمایندگان مجلس نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور بر لزوم عمل به شروط مدنظر رهبری در اجرای برجام تأکید کردند.
و گفت: راضی آنست که سؤال نکند و مبالغت کردن در دعا از شروط رضانیست.
۸۹. حق بزرگان به زیر دستان شروط خدمت به جای آوردن است و کمال فضل خداوندگاران شکر خدمت بندگان گفتن و منّت نانهادن.
مهارت‌های فردی مانند جامپ شات، دریبل زدن و ریباند توپ به همراه کارهای تیمی مثل حمله و دفاع، شروط لازم برای موفقیت شرکت‌کنندگان در این ورزش می‌باشد. این ورزش نخستین‌بار توسط دکتر جیمز نای اسمیت در پائیز ۱۸۹۱ ابداع گردید؛اهل ایالات متحده بودند و نخستین مجموعهٔ رسمی از قوانین بسکتبال توسط وی وضع گردید. بسکتبال به‌طور گسترده یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ورزش‌های جهان محسوب می‌شود.
او پس از قهرمانی شطرنج ایران در سال ۱۴۰۲ با ارتقا ریتینگ خود به ۲۵۲۳, یکی از شروط اصلی برای کسب عنوان استادبزرگ شطرنج را به دست آورد؛ تا در آینده نزدیک پس از تکمیل سه نُرم استاد بزرگی رسماً از سوی فدراسیون جهانی شطرنج به این عنوان دست یابد.
بزرگی، که اندر شروط تفاخر بزرگیش بگذاشت غایت ز جوهر