شاپرک
معنی کلمه شاپرک در لغت نامه دهخدا

شاپرک

معنی کلمه شاپرک در لغت نامه دهخدا

شاپرک. [ پ َ رَ ] ( اِ مرکب ) لغتی است در شب پره.

معنی کلمه شاپرک در فرهنگ فارسی

لغتی است در شب پره

معنی کلمه شاپرک در فرهنگ اسم ها

اسم: شاپرک (دختر) (فارسی) (تلفظ: šāparak) (فارسی: شاپرک) (انگلیسی: shaparak)
معنی: نوعی پروانه، ( مخفف شاه پرک ) نوعی پروانه ی بزرگ که معمولاً شب پرواز است، شاپره، نوعی پروانه بزرگ که معمولاً شب پرواز می کند

معنی کلمه شاپرک در دانشنامه عمومی

شاپرک (فیلم ۱۹۳۴). شاپرک ( انگلیسی: The Moth ) فیلمی است که در سال ۱۹۳۴ منتشر شد.
شاپرک (فیلم ۱۹۸۰). شاپرک ( به لهستانی: Ćma ) فیلمی لهستانی در سبک درام است که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد.

جملاتی از کاربرد کلمه شاپرک

ایزو ۸۵۸۳ قالب پیام و همچنین گردش تبادل پیام را تعریف می‌کند بگونه ای که سیستم‌های متفاوت بتوانند به مبادله تراکنشهای درخواست و پاسخ بپردازند. شبکه‌های مسترکارت و ویزا کارت و همچنین موسسات و شبکه‌های بسیاری در سطح جهان و ایران (مانند شبکه‌های بین بانکی شتاب و شاپرک و اغلب شبکه‌های محلی بانک‌ها) از ایزو ۸۵۸۳ برای تبادل تراکنش استفاده می‌کنند.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به سیاست، خون از خون، دستورالعمل زندگی، سرهنگ کفیاتکوفسکی، کشیشان، صد سال خاندان وینیخ، قیافه، در خوشی و سختی، لیور، فرشته نیرومند، والسا: مرد امید، ماگدا ام.، پرستار کودک، عروسی، قضاوت درباره فراچیشکا کووسا، صحنه جرم، بر گوی نقره‌ای و شاپرک اشاره نمود.
پروانه‌سانان از نظر ریخت‌شناسی، عمدتاً با وجود پولک‌ها روی قسمت‌های خارجی بدن و زائده‌ها، به ویژه بال‌ها، از سایر راسته‌های حشرات متمایز می‌شوند. پروانه‌ها و شب‌پره‌ها از نظر اندازه متفاوت هستند، از ریزپروانههایی که تنها چند میلی‌متر طول دارند تا جانوران بزرگ با بال‌های بزرگ‌تر از ۲۵ سانتی‌متر (۹٫۸ اینچ)، مانند پرنده‌بال شهبانو الکساندرا و شاپرک اطلس. پروانه‌سانان یک چرخه زندگی چهار مرحله‌ای را طی می‌کنند: تخم، لارو یا کرم، شفیره یا پیله و ایماگو / بالغ و تغییرات زیادی را در ساختار بدن اصلی نشان می‌دهند، که به این جانوران مزیت‌هایی را برای سبک‌های زندگی و محیط‌های متنوع می‌دهد.