شاهزاده احمد

معنی کلمه شاهزاده احمد در لغت نامه دهخدا

شاهزاده احمد. [ دَ / دِ اَ م َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان قیلاب بخش اندیمشک شهرستان دزفول. دارای 350 تن سکنه. آب آن از چشمه. محصول آن غلات. شغل اهالی زراعت ، صنایع دستی قالبیافی است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).
شاهزاده احمد. [ دَ / دِ اَ م َ ] ( اِخ )دهی از دهستان قیلاب بخش اندیمشک شهرستان دزفول. دارای 350 تن سکنه. آب آن از چشمه. محصول آن غلات و شغل اهالی زراعت است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

جملاتی از کاربرد کلمه شاهزاده احمد

یکی از قلعه‌های نظامی و مهم بخش الوار- اندیمشک است که در شمال شرق این شهرستان و در۵۰۰ متری شرق جاده اندیمشک- شاهزاده احمد واقع شده‌است، این قلعه از جمله قلعه‌هایی است که در دوره اسلامی کاربرد داشته و قدمت آن به دوره صفویه برمیگردد.
گنبد قدیمی بقعه شاهزاده احمد در شهرستان اندیمشک استان خوزستان متعلق به معماری اسلامی عهد تیموری است. مردم محلی اعتقاد دارند این امامزاده از اعقاب امام موسی کاظم بوده‌است. برخی این امامزاده را گگ احمد نیز می‌خوانند. خادمین این امامزاده عمامه قرمز بر سر دارند و معتقدند شاهزاده احمد (ع) در زمان حیاتش هر موقع غضبناک می‌شد شال قرمز به سر و کمر می‌بست.
بقعهٔ حوا بانو خاتون و شاهزاده احمد بقعه‌ای مذهبی در روستای موت‌آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی ایران است. این بقعه، آرامگاه شاهزاده احمد است که ادعا می‌شود از فرزندان موسی کاظم بوده‌است.