شاخ و برگ

معنی کلمه شاخ و برگ در لغت نامه دهخدا

شاخ و برگ. [ خ ُ ب َ ] ( اِ مرکب ) جزئیات و فروعات. ( فرهنگ نظام ). کنایه از طول و عرض در حرف و حکایت. ( آنندراج ). و آرایش های فضول و غیر ضرور.
- شاخ و برگ دادن بحکایتی و قصه ای و واقعه ای ؛ با اغراق و مبالغه آن را بیان کردن. بیش یا بهتر یا بدتر از آنچه هست نمودن آن. رجوع به شاخ و برگ ساختن شود.
- شاخ و برگ ساختن ؛ شاخ و برگ دادن :
بود مجنون ریشه ای از نخل صحرای جنون
عاقلان بر قصه او شاخ و برگی ساختند.میرمعصوم کاشی ( از آنندراج ).

معنی کلمه شاخ و برگ در فرهنگ فارسی

جزئیات و فروعات

جملاتی از کاربرد کلمه شاخ و برگ

از آن پس زند شاخ و برگ آورد دهد بار و سایه فرو گسترد
ماجراهای اسکارلت بیشتر با زمینه‌های جاسوس‌های نازی و خرابکارهای ژاپنی و اربابان جنایت شکل گرفته‌اند. راسل استم، خالق این شخصیت، در ابتدا همکار چستر گولد در خلق شخصیت دیک تریسی بود. اما برای کمیک استریپ خودش – یعنی همین اسکارلت اونیل نامرئی – نگرش ساده‌تری را درنظر گرفت: نقاشی‌ها صمیمی‌تر هستند و قصه‌ها شاخ و برگ کمتری دارند. برخلاف دیک تریسی که پر از صحنه‌های تیراندازی آدم‌کش‌هاست، ماجراهای اسکارلت اونیل – مخصوصاً در قسمت‌های اولیه – بیشتر دربارهٔ کمک به بچه‌هایی‌ست که توی دردسر افتاده‌اند.»
واقف ز شاخ و برگ و شکوفه اگر نه ملکست و مال و زن که عزیزند در جهان
هم برین سر و شاخ و برگ فزون رسته اما نه کش کنی دیدار
آمد بهار عشق به بستان جان درآ بنگر به شاخ و برگ به اقرار آمده
ظرافت، زیبایی و پوشش گیاهی آن مستقیماً از باغ های شمال ایتالیا الهام گرفته شده است. با این تفاوت که با مساحت بیشتری دارد و با حفظ اصول کلاسیک، مناظر بیشتری به درون باغ راه یافته است. این مناظر عبارتند از: ایجاد تراس، تقارن غالباً بصورت خطی، ایجاد مکانی بزرگ برای بازی های آبی ، شامل تاسیسات سنگین (هیدرولیک کانال ها و حوض ها ، نخلستان ، غرفه ها) و استفاده از توپیاری هنر مجسمه‌سازی توسط هرس شاخ و برگ درختان یا بوته ها..
ز بیخ و اصل و شاخ و برگ ناگاه تکلم کرد بر انی انا الله
درخت تنومند و پر شاخ و برگ با میوه ای خوشمزه جم حدود ۴۰۰ سال پیش از هندوستان توسط تجار قدیم بندرعباس وارد این شهر شد و در شهرستانهای رودان و بندرعباس و فین در بعضی خانه ها از قدیم کشت شده است.
چون درخت اصل وی از چوب است وین طرفه کزو رسته چندین شاخ و برگ و گل نه در فصل بهار
بستری از خاک پیت موس و خاک معمولی به همراه لایه ای از پوست خشک درختان مناسب است.گیاهان طبیعی و زنده به تامین رطوبت و مکان پنهان شدن حیوان کمک میکنند.تکه هایی از پوست درختان به همراه شاخ و برگ خشک شده ی آنها برای بالا رفتن حیوان نیاز است.
درختان خزان‌دار در زمستان شاخ و برگ خود را از دست می‌دهند. حلقه‌های رشد درختان نتیجه استراحت زمستانی است، زیرا در بهار گرمتر رشد سریعی دارد و در پایان سال رشد کندتری دارد.
انجیر بنگالی درختی بزرگ و همیشه‌سبز تا نیمه‌خزان‌کننده است و رشدی کند دارد. تاج پوششی آن گسترده و نامتقارن است و با شاخ و برگ فراوان به عنوان یک درخت سایه‌ده با سایه سنگین در پارک‌های جنگلی، پیاده‌روها و پارک‌های شهری کشت می‌شود.
از انواع جدیدتر پالت است که به وسیله چوب‌های بازیافتی، شاخ و برگ درختان ساخته می‌شود. در ابتدا شاخ و برگ درختان خشک شده و به قطعات کوچک تبدیل می‌شود. سپس محصول به دست آمده با چسب‌های مخصوص ترکیب شده و در قالب‌های پرس گرم قرار می‌گیرد تا شکل پالت به خود بگیرد. این نوع پالت به دلیل این‌که آسیب کمتری به درختان می‌زند و برای تولید آن درخت تازه‌ای قطع نمی‌شود، مورد توجه دوست‌داران محیط زیست قرار گرفته‌است.
هر چه بینی ز شاخ و برگ و برش همه در سایه ظاهر است اثرش
در باغ مکرمت شجر همت تراست زاحسان وجود و برو سخا شاخ و برگ وبر
برون افتاده‌ای از پردهٔ ناموس یکتایی نمی‌باید ز شاخ و برگ رمز دانه پرسیدن
بارانک در مرحله نابالغ تاجی مخروطی دارد. بعداً به صورت گنبدی با شاخه‌های رو به بالا در می‌آید. برگ‌های آن دارای پهنکی با بریدگی‌های عمیق و دندانه‌دار است. برگ‌ها دارای سه تا پنج جفت لوب دندانه‌دار مثلثی هستند که به سمت نوک برگ باریک می‌شوند. اندازه آن‌ها حدود ۱۰ × ۸ سانتی‌متر است. دمبرگ به رنگ سبز متمایل به زرد است و ۵–۲ سانتی‌متر طول دارد. شاخ و برگ در بالا سبز تیره براق و در زیر مایل به زرد است. در پاییز برگ این درخت زرد، قرمز تیره و بنفش می‌شود.
طوبی که هشت روضه پر از شاخ و برگ اوست هست از ریاض مکرمتش دسته گیاه