سی
معنی کلمه سی در لغت نامه دهخدا

سی

معنی کلمه سی در لغت نامه دهخدا

سی. ( عدد، ص ، اِ )پازند «سی » از پهلوی «سیه » ، پارسی باستان «ثریثة» ، اوستا «ثریست » ، سانسکریت «تریچت « » هوبشمان ص 760»، کردی عاریتی و دخیل «سی » ، افغانی «درش » ، گیلکی و تهرانی «سی » سه بار ده ، ده بعلاوه بیست. ( از حاشیه برهان قاطع چ معین ). عددی است معلوم. ( برهان ). عددی است معروف که سه ده باشد. ( آنندراج ) :
پس این داستان کش بگفت از خیال
ابر سیصد و سی و سه بود سال.ابوشکور.ز مصری و چینی و از پارسی
همی رفت با او شتر وارسی.فردوسی.
سی. [ س َ ] ( اِ ) سنگ را گویند و به عربی حجر خوانند. ( آنندراج ) ( برهان ) ( جهانگیری ).
سی. [ سی ی ] ( ع ص ، اِ ) مثل. مانند. || جای هموار و برابر. ( منتهی الارب ).
سی ٔ. [ س َی ْءْ ] ( ع اِ ) شیر گردآمده در اطراف پستان پیش از دوشیدن. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه سی در فرهنگ معین

(سَ یا س ) (اِ. ) سنگ .
[ فر. ] (اِ. ) هفتمین نُت موسیقی .
[ په . ] (اِ. ) سه برابر ده (۳٠ ).

معنی کلمه سی در فرهنگ عمید

عدد ۳۰، بعد از بیست ونه، سه برابر ده.

معنی کلمه سی در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - هفتمین نوت از گام اوت . ۲ - علامتی که معرف این نوت است .
مثل و مانند جای هموار و برابر

معنی کلمه سی در دانشنامه عمومی

سی (بازیکن فوتبال). سی ( انگلیسی: Sisi؛ زادهٔ ۲۲ آوریل ۱۹۸۶ ) بازیکن فوتبال اهل اسپانیا است.
از باشگاه هایی که در آن بازی کرده است می توان به باشگاه فوتبال هرکولس، باشگاه فوتبال گیفو، باشگاه فوتبال رکریتیوو اوئلوا، باشگاه فوتبال لخ پوزنان، باشگاه فوتبال رئال وایادولید، باشگاه فوتبال سوون، باشگاه فوتبال اوساسونا، باشگاه فوتبال والنسیا، و باشگاه فوتبال سوون سامسونگ اشاره کرد.
وی همچنین در تیم های ملی فوتبال زیر ۱۶ سال اسپانیا، زیر ۱۷ سال اسپانیا، زیر ۱۹ سال اسپانیا، و زیر ۲۱ سال اسپانیا بازی کرده است.
سی (زبان برنامه نویسی). سی ( به انگلیسی: C، /siː/ ) یک زبان برنامه نویسی از نوع همه منظوره، کامپایل شونده، سطح میانی، ساخت یافته، دستوری و روندگرا می باشد که در سال ۱۹۷۲ توسط دنیس ریچی در آزمایشگاه های بل ساخته شد. در سال ۱۹۶۷ مارتین ریچاردز زبان BCPL را برای نوشتن نرم افزارهای سیستم عامل و کامپایلر در دانشگاه کمبریج ابداع کرد. سپس در سال ۱۹۷۰ کن تامسون زبان B را بر مبنای ویژگی های زبان BCPL نوشت و از آن برای ایجاد اولین نسخه های سیستم عامل یونیکس در آزمایشگاه های بل استفاده کرد. زبان C در سال ۱۹۷۲ توسط دنیس ریچی از روی زبان B و BCPL در آزمایشگاه بل ساخته شد و ویژگی های جدیدی همچون نظارت بر نوع داده ها نیز به آن اضافه شد. ریچی از این زبان برای ایجاد سیستم عامل یونیکس استفاده کرد اما بعدها اکثر سیستم عامل های دیگر نیز با همین زبان نوشته شدند. این زبان با سرعت بسیاری گسترش یافت و چاپ کتاب "The C Programming Language" در سال ۱۹۷۸ توسط برایان کرنیگان و ریچی باعث رشد روزافزون این زبان در جهان شد.
استفادهٔ گسترده این زبان در انواع رایانه ها و سخت افزارهای مختلف باعث شد که نسخه های مختلفی از این زبان به وجود آید که با یکدیگر ناسازگار بودند. در سال ۱۹۸۳ مؤسسه استانداردهای ملی آمریکا ( ANSI ) کمیته ای موسوم به X3J11 را را مأمور کرد تا یک تعریف فاقد ابهام و مستقل از ماشین را از این زبان تدوین نماید. در سال ۱۹۸۹ این استاندارد تحت عنوان ANSI C به تصویب رسید و سپس در سال ۱۹۹۰، سازمان بین المللی استانداردسازی ( ISO ) نیز این استاندارد را پذیرفت و مستندات مشترک آنها تحت عنوان ANSI/ISO C منتشر گردید.
مانند بسیاری از زبان های رویه ای در سنت الگول، سی دارای امکاناتی برای برنامه نویسی ساخت یافته است و دامنهٔ متغیر واژگان را امکان پذیر می سازد. سیستم نوع استاتیک آن از انجام عملیات ناخواسته جلوگیری می کند. در C، کلیهٔ کدهای اجرایی در زیر برنامه ها ( که «توابع» نیز نامیده می شوند ) وجود دارد ( گرچه به معنای برنامه نویسی کاربردی کاملاً دقیق نیست ) . پارامترهای عملکرد همیشه توسط مقدار منتقل می شوند. گذر توسط مرجع در C با عبور صریح مقادیر اشاره گر شبیه سازی می شود. متن منبع برنامهٔ C با فرمت آزاد است و با استفاده از دکتر کلمات به عنوان یک اصطلاح کننده بیان و بندهای فرفیژه برای گروه بندی جمله ها استفاده می شود.
سی (سون). سی ( سون ) ( به انگلیسی: Seille ( Saône ) ) رودخانهای است که در فرانسه جریان دارد.
سی (موزل). سی ( موزل ) ( به انگلیسی: Seille ( Moselle ) ) رودخانهای است که در فرانسه جریان دارد.
سی (نت موسیقی). سی به فرانسوی: si، به انگلیسی: B، به آلمانی: H ) نام هفتمین نُت از هفت نُت اصلی موسیقی است. «دو بمل» نت مترادف «سی» محسوب می شود. یک نت «سی» وسط یا ( B4 ) بر اساس زیروبمی، فرکانسی معادل ( ۴۹۳٫۸۸۳ هرتز ) را داراست.
گام ها بر پایه نت «سی» عبارتند از:
• سی ماژور: سی، دو دیز، ر دیز، می، فا دیز، سل دیز، لا دیز، سی.
• سی مینور تئوریک: سی، دو دیز، ر، می، فا دیز، سل، لا، سی.
• سی مینور هارمونیک: سی، دو دیز، ر، می، فا دیز، سل، لا دیز، سی.
• سی مینور ملودیک بالا رونده: سی، دو دیز، ر، می، فا دیز، سل دیز، لا دیز، سی.
• سی مینور ملودیک پائین رونده: سی، لا، سل، فا دیز، می، ر، دو دیز، سی.
معنی کلمه سی در فرهنگ معین
معنی کلمه سی در فرهنگ عمید
معنی کلمه سی در فرهنگ فارسی

معنی کلمه سی در ویکی واژه

(ریاضی): عدد اصلی معادل بیست‌و‌نُه باضافه یک، ۳۰. شماره سی. سی با اینکه پیشوند سید، اصطلاحی است متعلق به حداقل هزاره اول پیش از میلاد، عنوانی بود معنوی و ریاستی ؛ سیدورو، سیماش، سیمره.
سنگ.
هفتمین نُت موسیقی.

جملاتی از کاربرد کلمه سی

من از مژگان بیارایم به مروارید و مرجان رخ چو از سی و دو مروارید بردارد دو مرجان را
در ۱۲ مهر، زمانی که پرسپولیس باید به مصاف النصر عربستان می‌رفت، تنها نیم ساعت به شروع بازی، از ای اف سی خبر رسید که عیسی آل کثیر، به دلیل شادی بعداز گلش، که از نظر این کنفدراسیون، حرکتی نژادپرستانه بود، ۶ ماه از حضور در هرگونه فعالیت فوتبالی محروم شد. بعد از بازی، باشگاه پرسپولیس چندین بار بابت بخشش این بازیکن بی‌گناه نامه نوشت. ولی فایده نداشت. محرومیت آل کثیر در ساعت ۰۰:۰۰ ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ به پایان رسید و وی بعد از ۶ ماه دوری از زمین فوتبال، در هفته ۱۹ لیگ برتر مقابل پدیده در دقیقه ۸۴ به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد و ۱۰ دقیقه بازی کرد.
این روستا در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق رشتخوار و ۴۵ کیلومتری خواف واقع شده از بقایای شهر باستانی جیزد و گورکی در اطراف این روستا می‌باشد این روستا زادگاه عارف بزرگ قرن دهم عبدالعزیز الانداجردی می‌باشد مقبره این عارف که بالغ بر سی هزار شاگرد از اطراف و اکناف داشته در همیین روستا قرار دارد. از دیگر آثار تاریخی این روستا تپه چهار برجی می‌باشد که در فاصله یک کیلومتری جنوب غربی آن قرار دارد. اقتصاد این روستا ابتدا کشاورزی بود که قنات ۷۰۰ ساله آن خشک و اکنون اکثر ساکنان آن بیکار یا به شغل خرید و فروش مشغول می‌باشند.
کنون نه صد و سی زن از مهتران همه بر سران افسر از گوهران
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال رئال اویدو، باشگاه فوتبال ستاره سرخ، و باشگاه فوتبال پاریس اف سی اشاره کرد.
به اشکش بفرمود تا سی هزار دمنده هژبران نیزه گزار
کجا ناجوانمرد بود و درشت چو سی و شش از شهریاران بکشت
اختلافی که هست در نام است ور نه سی روز بیگمان ماهیست
یک ماه بعد در (الیمنیشن چمبر) اورتن نتوانست پیروز مسابقهٔ الیمنیشن چمبر راو شود. اورتن در هفته‌های بعد همهٔ اعضای نکسز جدید، هاسکی هریس، مایکل مک گلیکاتی، دیوید اوتانگا و میسون رایان را با پانت کیک پس از انفرادی مسابقه دادن با تمامی آنها، پذیرایی کرد و در نهایت او سی ام پانک را با مصدومیت زانوی پای راستش (بخاطر ضربه‌ای با آچار توسط سی ام پانک) در (رسلمنیا ۲۷) شکست داد. در ۱۱ آوریل ۲۰۱۱؛ مک گلیکاتی، اوتانگا و رایان بازگشتند و باعث شکست خوردن اورتن در مسابقه‌ای برای نامبر وان کاتندر برای قهرمانی دبلیو دبلیو ای، شدند. دو هفته بعد، در دبلیو وبلیو ای درافت ۲۰۱۱، اورتن به اسمکدان منتقل شد و در (اکستریم رولز ۲۰۱۱) با شکست دادن مجدد سی ام پانک، به درگیری اش با سی ام پانک خاتمه داد.
چو از بیست عمر من آمد به سی نکردم به احوال خود وارسی
دگر سی گفت اگر خواهی بگو تو دگر خواهی مگو و راز کم گو
ایزدیار در سال ۱۳۹۴ برای بازی در فیلم ابد و یک روز موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از سی و چهارمین دوره جشنوارهٔ فیلم فجر شد.
در سال ۱۹۸۵ وازنیک تصمیم به تأسیس کمپانی سی ال ۹[واژه‌نامه ۳۵] گرفت. دو سال بعد، سی ال ۹ اولین دستگاه کنترل از راه دور عمومی که قابلیت برنامه‌ریزی شدن داشت را نیز معرفی کرد. استیو وازنیک همچنان به دانش آموزان سال پنجمی نیز آموزش داد.
سی روز بوسه برزده ام بر کفِ امام سی روز هم به پایِ تبی بوسه برزنم
۳ کوهنورد آمریکایی که به اشتباه وارد خاک ایران در مرز نواحی کردستان شده بودند همچنان در اسارت بسر می برند. جمهوری اسلامی ایران این ۳ کوهنورد را «جاسوس» خوانده است. سی بی اس نیوز، رادیو اروپای آزاد، آسوسیتد پرس
سری سقطی٭ گوید: کی بر دیری بر گذشتم گفتم: ای راهب! جواب داد، چه شد حنیفی! گفتم: از کدام وقت اینجا هستی؟ جواب داد: کی سی و سه سال. گفتم: پر این سی و سه سال چه یافتی؟ گفت: کدام خادم دیدی، که از خانهٔ ملکی بیامد، و ازو ترا بازار ملوک چه کار؟
یکی از استان‌های سی و شش گانه کشور آلبانی در اروپا می‌باشد.
در خطوط اچ‌وی‌ای سی جریان به صورت یکنواخت در تماس سطح رسانا پخش نمی‌شود و چگالی جریان در لایه خارجی رسانا بیشتر است اما در خطوط اچ‌وی‌دی‌سی با داشتن جریان دی‌سی یکنواخت جریان کل سطح مقطع رسانا، دیگر اثر پوستی نداریم و از کل رسانا بهره‌برداری صورت می‌گیرد.
در مارس ۲۰۱۴، شیمر اعلام کرد که دشوود قراردادی وسیع با دبلیو دبلیو ای بسته‌است. در ژوئیه ۲۰۱۱، دشوود تصمیم گرفت جراحی روی شانه اش انجام دهد زیرا برایش مشکل ایجاد کرده بود. در ژوئن ۲۰۱۲، دشوود در فلوریدا ساکن شد و نهایتاً وارد اف سی دبلیو شد. اولین بار در ۱ آگوست کارش را با شرکت در بتل رویال آغاز کرد.
خواهم اول ز دو نوشین لب او بوسهٔ عید زان سپس خواهم ازو بوسهٔ سی روزدگر