سرپانتین
معنی کلمه سرپانتین در فرهنگ عمید

سرپانتین

معنی کلمه سرپانتین در فرهنگ عمید

نوعی سنگ به رنگ سبز که در ساختمان ها جهت زینت به کار می رود.

معنی کلمه سرپانتین در دانشنامه عمومی

سرپانتین ( Serpantine ) با فرمول شیمیایی Mg, Fe ) 3Si2O5 ( OH ) 4 ) این کانی را می توان به فراوانی در: آلمان، سوئیس، اتریش، نروژ، بریتانیا ( انگلیس ) ، چک واسلواکی، آمریکا، ایران و زیمبابوه یافت.

معنی کلمه سرپانتین در دانشنامه آزاد فارسی

سِرْپانْتین (serpentine)
گروهی از کانیها از جنس سیلیکات منیزیوم آبدار، با فرمول Mg۳Si۲O۵(OH)۴. در سنگ های دگرگونینرم، معمولا به رنگ سبز تیره، دیده می شوند. شکل رشته ای آن ها با نام کریزوتیلمنبع تهیۀ آزبستاست. شکل های دیگر سرپانتین عبارت اند از آنتیگوریتو لیزاردیت. کانی های سرپانتین در نتیجۀ هیدراته شدن سنگ های اولترامافیک، طی دگرگونیتشکیل می شوند. بعضی از انواع نادر آن طرحی شبیه پوست مار دارند و روی آن ها کنده کاری می کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه سرپانتین

شالراه* یک اندیس غیرفلزی است که در حوالی شهر ماسوله استان گیلان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، تالک است.سنگ میزبان این اندیس پریدوتیت - دونیت است و دیرینگی آن به دوران پرکامبرین می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های تالک و سرپانتین یافت می‌شوند.
دیوانه در ۱ یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر سبزوار استان خراسان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس سرپانتین آندزیت است و دیرینگی آن به دوران کرتاسه بالایی می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های بورنیت، کالکوسیت، مالاکیت یافت می‌شوند.