رامهرمز

معنی کلمه رامهرمز در لغت نامه دهخدا

رامهرمز. [ م ِ هَُ م ُ ] ( اِخ ) نام طاق نصرتی در خرابه هایی از عهد ساسانیان که در سینه کوه درخوزستان باقی است. ( از جغرافیای غرب ایران ص 227 ).
رامهرمز. [ م ِ هَُ م ُ ] ( اِخ ) نام شهری است از بناهای هرمز پادشاه در اهواز در حوالی شوشتر و آن را تخفیف داده رامز گویند و منسوب بدانجا را رامزی و رامی گویند همانا ابریق در آنجا نیکومیساخته اند. ( از آنندراج ) ( انجمن آرا ). شهری در خوزستان. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ) ( برهان ). شهری است از مضافات خوزستان میانه شوشتر و بهبهان و چون هرمز پادشاه وقت را آشفتگی در دماغ پدید آمد او را از مقر سلطنتی خود استخر بآن شهر آوردند و در آنجا شفا یافت آنجا را رام هرمز گفتند. ( از لغت محلی شوشتر، نسخه خطی متعلق بکتابخانه مؤلف ). نام شهری است ازاهواز و آنرا در قدیم سمنگان میگفته اند. ( از شعوری ج 2 ورق 6 ) ( از فرهنگ جهانگیری ). رام در فارسی بمعنی مراد است. شهر معروفیست در نواحی خوزستان ، در میان مردم به رامز مشهور شده که مختصرش کرده اند. ( از معجم البلدان ج 4 ). رامهرمز بین بهبهان و شوشتر واقع شده ، در قدیم بسیار آباد بوده ولی اکنون به اهمیت سابق خودنمیباشد و عنوان قصبه دارد. شاخه ای از رودخانه جراحی آنرا مشروب میسازد. از شوشتر تا رامهرمز 96هزار گز است و عبور و مرور از این راه کم است. ماشین ها از محل مزبور به اهواز آمده و از آنجا بشوشتر میروند. رامهرمز دارای 8 بلوک و 150 قریه است. ( از جغرافیای غرب ایران ص 91 ). در فرهنگ جغرافیایی چنین آمده : قصبه ٔمرکز بخش رام هرمز شهرستان اهواز است طول جغرافیایی آن 49 درجه و 37 دقیقه و عرض جغرافیایی آن 31 درجه و16 دقیقه و 30 ثانیه میباشد. این قصبه در 150هزارگزی جنوب خاوری اهواز، سرراه اتومبیل هفت گل به خلف آبادواقعست. هوای آن گرمسیر مالاریایی و سکنه آن 7000 تن میباشد. آب قصبه از رودخانه رام هرمز تأمین میشودو محصول عمده آن غلات ، مرکبات و سبزی است. پیشه مردم آن کشاورزی است و کارهای دستی آنان عبا و جاجیم بافی و دباغی است. این قصبه دارای معدن نفت و گچ است و سه دبستان دارد. آبادی معروف به جوی آسیاب که متصل بدان میباشد جزء رام هرمز منظور گردیده است. ادارات دولتی رامهرمز عبارت است از: بخشداری ، دارایی ، بهداری ، پست و تلگراف ، بانک ملی ، ثبت اسناد، آمار و ثبت احوال ، شهربانی ، فرهنگ و ژاندارمری. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ). و رجوع به قاموس الاعلام ترکی ج 3 و فارسنامه ابن البلخی ص 64 و کامل ابن اثیر ج 2 ص 269 و المعرب جوالیقی ص 23 و 35 و الوزراء و الکتاب ص 41 و عقدالفرید ج 2 ص 229 و ایران باستان ج 2 ص 1413 و تاریخ عصرحافظ ج 1 ص 426 و 437 و مجمل التواریخ و القصص ص 62 و 63 و 66 و 242 و 402 و حبیب السیر چ تهران ج 1 ص 165 و فهرست جغرافیای غرب ایران و تاریخ سیستان ص 75 و 228 و 240 و درةالغواص حریری و تاریخ صنایع ایران شود.

معنی کلمه رامهرمز در فرهنگ فارسی

بخشی از شهرستان اهواز ( ه.م. ) مرکز آن رامهرمز .در منطقه کوهستان بختیاری سر راه بهبهان بمنطقه نفت خیز هفتگل و سر راه بهبهان باهواز حدود ۱۱۱۳۸ تن جمعیت دارد.
نام شهری است از بناهای هرمز پادشاه در اهواز .

جملاتی از کاربرد کلمه رامهرمز

قلعه امیر مجاهد، یا باغ امیر مجاهد یکی از بناهای تاریخی رامهرمز می‌باشد. این قلعه در زمان استقرار و تسلط خوانین بختیاری در منطقه رامهرمز در اواخر قاجار توسط یوسف‌خان ساخته شده‌است و به شماره ثبت ۳۷۷۱ مورخ ۱۲/۶/۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
در شهر یزد و سایر شهرهای استان یزد تیره‌هایی از کردهای زنگنه و کوردزنگنه زندگی می‌کنند که در اصل از کردهای باغملک و رامهرمز هستند، به این منطقه کوچ کرده‌اند.
باصدی حاج بارون، مرکز دهستان حومه شرقی و روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رامهرمز در استان خوزستان ایران است بیشتر ساکنین این روستا از طایفه کمائی هستند
جانکی یکی از ایل‌های بزرگ بختیاری است که به دو قسمت جانکی گرمسیر و جانکی سردسیر تقسیم شده‌است. جانکی که از توابع و متعلقات مالمیر است که به نام ایذه شناخته می‌شود. خاک جانکی از لردگان تا ایذه و باغملک و رامهرمز و قسمت‌هایی از شوشتر و مسجدسلیمان محدود می‌شود. ایل جانکی از نخستین طایفه‌هایی است که از رودخانه کارون عبور کرده و به دشت ایذه و قلعه تل راه یافت. بعد از جانکی‌ها، طایفهٔ بهداروند در مالمیر سکنا گزید که بعدها توسط رضا شاه کوچانده شد.[نیازمند منبع]
پس از آنکه حکومت صفوی طایفه فیلی را در لرستان حکومت داد، بر این ایل تمکین از روسای فیلی شاق آمد و در قشلاق به خوزستان از طریق رامهرمز و کهگیلویه به فارس مهاجرت کردند. پس از ظهور کریم خان زند این ایل به سبب همزبانی و هم‌ریشگی با زندیان بنای همکاری با آنان را گذاردند و این همبستگی تا زمان زکی خان زند ادامه داشت. زکی خان به دلیل ستمگری و ظلمی که بر مردم روا می‌داشت، توسط دو سردار مافی خود به قتل رسید. آقامحمدخان قاجار پس از رسیدن به سلطنت صلاح را در آن دید که برخی از ایالات را بکوچاند. به همین سبب ایل مافی به دشت قزوین، ملایر، تویسرکان و نهاوند منتقل شدند.
باصدی سفلی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رامهرمز در استان خوزستان ایران است.
طایفه‌های کرد حسین خانی، زنگنه و کردزنگنه در شهرهای باغملک، قلعه تل، ایذه و رامهرمز ساکن هستند و به کردهای جنوبی مشهوراند.
امیرچراغعلی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رامهرمز در استان خوزستان ایران است.
ام‌الامامید، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رامهرمز در استان خوزستان ایران است.
روستای بابل (رامهرمز)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رامهرمز در استان خوزستان ایران است.