رایانش ابری
معنی کلمه رایانش ابری در فرهنگستان زبان و ادب

رایانش ابری

معنی کلمه رایانش ابری در فرهنگستان زبان و ادب

{cloud computing, CC} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] استفاده از اینترنت برای امکان پذیر کردن دسترسی مردم به خدمات فنّاوری

معنی کلمه رایانش ابری در دانشنامه عمومی

رایانش اَبری ( به انگلیسی: Cloud computing ) مدل رایانشی بر پایهٔ شبکه های رایانه ای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی ( شامل زیرساخت، نرم افزار، بستر، و سایر منابع رایانشی ) با به کارگیری شبکه ارائه می کند. «رایانش ابری» از ترکیب دو کلمه رایانش و ابر ایجاد شده است. ابر در اینجا استعاره از شبکه یا شبکه ای از شبکه های وسیع مانند اینترنت است که کاربر معمولی از پشت صحنه و آنچه در پی آن اتفاق می افتد اطلاع دقیقی ندارد ( مانند داخل ابر ) در نمودارهای شبکه های رایانه ای نیز از شکل ابر برای نشان دادن شبکهٔ اینترنت استفاده می شود. دلیل تشبیه اینترنت به ابر در این است که اینترنت همچون ابر جزئیات فنی اش را از دید کاربران پنهان می سازد و لایه ای از انتزاع را بین این جزئیات فنی و کاربران به وجود می آورد. به عنوان مثال آنچه یک ارائه دهندهٔ خدمات نرم افزاری رایانش ابری ارائه می کند، برنامه های کاربردی تجاری آنلاین است که از طریق مرورگر وب یا نرم افزارهای دیگر به کاربران ارائه می شود. نرم افزارهای کاربردی و اطلاعات، روی سرورها ذخیره می گردند و براساس تقاضا در اختیار کاربران قرار می گیرد. جزئیات از دید کاربر مخفی می مانند و کاربران نیازی به آشنایی یا کنترل در مورد فناوری زیرساخت ابری که از آن استفاده می کنند ندارند. رایانش ترجمه کلمه " Computing" است که در بعضی متون به جای رایانش از محاسبات و پردازش استفاده شده است. البته محاسبات و پردازش معادل کاملی از این کلمه نیست؛ زیرا بر اساس تعریف واژه نامه های معتبر مانند آکسفورد، لانگمن این واژه به معنای استفاده از رایانه و عملیات رایانه ها یا اموری است که یک رایانه انجام می دهد و محاسبه و پردازش تنها یکی از این امور است. به طور نمونه یک رایانه همان طور که برای اجرای فرمان ها به محاسبه و پردازش می پردازد، به همین ترتیب مدارک و فایل ها را در هارد دیسک یا صفحه سخت خود ذخیره می کند، امکان ایجاد ارتباط میان افراد را فراهم می آورد که این امور چیزی بیش از یک محاسبه و پردازش صرف است. به علاوه در معنای علوم رایانه معادل های دیگری برای کلمات «محاسبه» و «پردازش» وجود دارند، مانند” calculation” و” processing ”، که عدم تمایز این کلمات با یکدیگر می تواند منشأ اشتباه در درک این مفاهیم شود. رایانش ابری راهکارهایی برای ارائهٔ خدمات فناوری اطلاعات به شیوه های مشابه با صنایع همگانی ( آب، برق، تلفن و … ) پیشنهاد می کند. این بدین معنی است که دسترسی به منابع فناوری اطلاعات در زمان تقاضا و بر اساس میزان تقاضای کاربر به گونه ای انعطاف پذیر[ واژه نامه ۱] و مقیاس پذیر[ واژه نامه ۲] از راه اینترنت به کاربر تحویل داده می شود. همان طور که کاربر تنها هزینه برق یا آب مصرفی خود را می پردازد. در صورت استفاده از رایانش ابری نیز کاربر تنها هزینه خدمات رایانشی مورد استفاده خود ( اگر هزینه از کاربر دریافت شود ) را پرداخت خواهد کرد که در اصطلاح به این مدل محاسبه هزینه، pay as you go گفته می شود.
معنی کلمه رایانش ابری در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه رایانش ابری

جملاتی از کاربرد کلمه رایانش ابری

سرور اوت‌لاین هم از خودمیزبانی و هم از ارائه‌دهندگان خدمات رایانش ابری از جمله دیجیتال اوشن، رک‌اسپیس، سکوی ابری گوگل و نیز آمازون ای‌سی۲ پشتیبانی می‌کند. نصب آن را می‌توان یا با اجرای یک فرمان‌بر روی رابط خط فرمان آن، در حالت خودمیزبانی، یا در صورت نصب بر روی دیجیتال اوشن یا سکوی ابری گوگل از طریق رابط کاربری گرافیکی انجام داد.
سایت آمازون با مدرن‌سازی مرکز داده خود نقش مهمی در گسترش رایانش ابری ایفا کرد. بعد از حباب دات-کام آن‌ها دریافتند که با تغییر مرکز داده‌های خود - که مانند اغلب شبکه‌های رایانه‌ای در بیشتر اوقات تنها از ۱۰٪ ظرفیت آن استفاده می‌شد و مابقی ظرفیت برای دوره‌های کوتاه اوج مصرف در نظر گرفته شده بود - به معماری ابر می‌توانند بازده داخلی خود را بهبود بخشند. آمازون از سال ۲۰۰۶ امکان دسترسی به سامانه خود از طریق وب سرویس‌های آمازون را بر پایه رایانش همگانی ارائه کرد.
اسنپ یک سیستم استقرار نرم‌افزار و مدیر بسته است که توسط کنونیکال برای سیستم‌عامل گنو/لینوکس ساخته شده‌است. این بسته‌ها توسط ابزاری به نام اسنپ‌دی استفاده می‌شوند و در طیف وسیعی از توزیع‌های لینوکسی وجود دارند. اسنپ در ابتدا برای اوبونتو تاچ طراحی شده بود. همچنین این سیستم طوری طراحی شده که در اینترنت اشیاء، رایانش ابری و رایانه‌های رومیزی هم کار کند.
به‌طور خلاصه انقلاب صنعتی چهارم با بهره‌مندی از فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا، اینترنت اشیا صنعتی، رایانش ابری و هوش مصنوعی درک ما را از دنیای پیرامونمان تغییر خواهد داد.
معماری سامانه‌های نرم‌افزاری دست اندر کار در ارائهٔ رایانش ابری عموماً شامل اجزایی است که با یکدیگر از طریق رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار[واژه‌نامه ۲۳] و معمولاً وب‌سرویس ارتباط برقرار می‌کنند.
اوپن استک در ایران با استقبال خوبی در حوزه رایانش ابری مواجه شده‌است. شرکت‌های ایرانی متعددی اقدام به ارایه و پیاده‌سازی سرویس‌های ابری و زیرساختی بر بستر اوپن استک نموده‌اند. از بزرگ‌ترین و پیشروترین این شرکت‌ها، دیتاسنتر پارس آنلاین است که با ارایه سرویس‌های ابری بر بستر اوپن استک، نیازهای سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی را در این حوزه تأمین می‌کند.
مبین‌نت در سال ۱۳۹۷ خدمات هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء را رونمایی کرد. از دیگر خدمات این شرکت، رایانش ابری است. نام سرویس رایانش ابری مبین نت، مبیکلود است.
اینشورتک بخشی را تعریف می‌کند که شرکت‌های بیمه، شرکت‌های فناوری و استارتاپ‌ها را گرد هم می‌آورد و از فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده، بلاکچین، داده‌های بزرگ، رایانش ابری و غیره برای ایجاد اشکال جدید بیمه در در این بخش استفاده می‌کنند و محصولات و خدمات را به مشتری نهایی ارائه دهید.
با پیشرفت فناوری اطلاعات نیاز به انجام کارهای محاسباتی در همه جا و همه زمان به وجود آمده‌است. همچنین نیاز به این هست که افراد بتوانند کارهای محاسباتی سنگین خود را بدون داشتن سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای گران، از طریق خدماتی انجام دهند. رایانش ابری آخرین پاسخ فناوری به این نیازها بوده‌است.
در سال ۲۰۱۱ شرکت نرم‌افزار شاندونگ اینسپور و شرکت اطلاعات الکترونیک اینسپور و اینسپور (شاندونگ)، شرکت اطلاعات الکترونیکی (شاندونگ)، یک سرمایه‌گذاری مشترک رایانش ابری با یکدیگر ایجاد کردند.