رعد و برق (فیلم ۲۰۰۱). رعد و برق ( به انگلیسی: Lightning ) فیلمی هندی محصول سال ۲۰۰۱ و به کارگردانی گاتام واسدو منون است. در این فیلم بازیگرانی همچون رانگاناتان مدهوان، عباس، ریما سن، ناگش و آر. دی. راجاسکار ایفای نقش کرده اند. رعد و برق (فیلم ۲۰۰۲). رعد و برق ( انگلیسی: Thunderpants ) یک فیلم در ژانر علمی تخیلی و کمدی به کارگردانی پیتر هویت است که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. • روپرت گرینت • جاشوا هردمن • استیون فرای • پل جیاماتی • سلیا ایمری • سیمون کالو • ند بیتی • آدام گادلی • آنا پاپپلول • بروس الکساندر کوک • کیرا نایتلی • لزلی فیلیپس • رابرت هاردی • کالین استینتن • برونا گالاگر رعد و برق (فیلم ۲۰۱۳). رعد و برق ( به فرانسوی: Tonnerre ) یک فیلم سینمایی درام فرانسوی محصول سال ۲۰۱۳ به کارگردانی گیوم براک است که داستان یک نوازنده راک را روایت می کند که با پدرش به عقب برگشته و عاشق دختر جوانی می شود. این فیلم در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۱۴ در فرانسه اکران شد. رعد و برق (فیلم ۲۰۱۴). رعد و برق ( به تلوگویی: Current Theega ) یا سیم برق ( به انگلیسی: Electrical wire ) فیلمی هندی محصول سال ۲۰۱۴ و به کارگردانی جی ناگسوارا ردی است. در این فیلم بازیگرانی مانچو مانوج، راکول پریت سینگ، جاگاپاتی ببو، سانی لئونه و شیلپی شارما ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه رعد و برق در دانشنامه آزاد فارسی
رَعْد و برق (thunder and lightning) رَعْد و برق رَعْد و برق رَعْد و برق رَعْد و برق رَعْد و برق رَعْد و برق رَعْد و برق هنگامی که اختلاف پتانسیل میان بارهای الکتریکی دو طرف یک ابر، یا میان دو ابر به اندازه کافی بالا باشد، تخلیۀ الکتریکی صورت می گیرد و این تخلیه به صورت نور یا جرقه ای بزرگ در آسمان ظاهر می شود که به آن برق می گویند. تخلیۀ الکتریکی همچنین باعث تولید امواج صوتی می شود و صدایی پدید می آورد که به آن رعد یا تندر می گویند. به علت اختلاف سرعت نور وسرعت صوت، همیشه صدای رعد پس از دیدن برق شنیده می شود و گاهی فاصله به قدری زیاد است که فقط برق را می بینیم و صدای رعد به گوشمان نمی رسد. می دانیم که سایش یا مالش اجسام الکتریسیته یا بار الکتریکی تولید می کند. ذرات ریز آب در درون ابرها نیز براثر سایش به یکدیگر دارای بار الکتریکی می شوند. بارهای مثبت در بخش بالای ابر و بارهای منفی در بخش پایین جمع می شوند که علتش حرکت جریان های نیرومند هوا در درون ابرهاست که چکه های بسیار ریز آب را که دارای بار منفی هستند به سوی بالا و چکه های بزرگ تر را به سوی پایین می راند و باعث تولید اختلاف پتانسیل میان آن ها می شود و چون بارهای مثبت و منفی یکدیگر را جذب می کنند تخلیه بار صورت می گیرد. گاهی اختلاف پتانسیل میان آسمان و زمین پدید می آید که به این پدیده صاعقه یا آذرخش می گویند. اصابت صاعقه به انسان خطرناک است و باعث برق زدگی می شود. برای جلوگیری از آن از وسیله ای به نام برقگیر استفاده می کنند که با نوک تیز است که آن را بر بالای ساختمان های بلند نصب می کنند تا تخلیه به تدریج صورت گیرد و از شدت آن کاسته شود. برقگیر را بنجامین فرانکلین، دانشمند امریکایی، در قرن هجدهم اختراع کرد.
معنی کلمه رعد و برق در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] بَرْق ، از مهم ترین پدیده های جوی . دیدگاه های دانشمندان دوره اسلامی در این باره ، همچون نظرات آنان درباره دیگر آثار علوی (ه م ، ذیل ) بیشتر تحت تأثیر اندیشه های ارسطو و نیز دیدگاه های تئوفراستوس بوده است . در این مقاله ، به پیروی از شیوه دانشمندان کهن ، به علل پدید آمدن رعد و صاعقه نیز توجه شده است . چنانکه خواهد آمد، بیشتر دانشمندان دوره اسلامی در نقل آراء ارسطو به ترجمه مغلوط ابن بطریق اعتماد کرده اند؛ اما برخی نیز به تفاسیر، شرح ها یا تلخیص های این اثر، همچون جوامع حنین ، و تفسیر المپیدروس توجه داشته اند. رعد و برق : به نظر ارسطو، بخارات خشکی (درباره بخار و دود، نک: ه د، بخار) که در زمان تشکیل ابر در آن به دام می افتد، هنگام بیرون جستن از آن به ابرهای گِرد خود می خورد و رعد را (که به صدای برخاسته از هیزم ِ تر هنگام سوختن در آتش می ماند) پدید می آورد. علت گوناگونی این صدا، یک نواخت نبودن ابرها و نیز سوراخ های ناشی از کاهش غلظت آنهاست . این باد (بخار خشک ) همیشه با آتشی ناب و لطیف (برق ) می سوزد. برق پس از برخورد، و در نتیجه پس از رعد پدید می آید؛ اما بسیار زودتر حس می شود. ارسطو سپس آراء آناکساگوراس و امپدوکلس (و نیز شخصی به نام کلایدموس ) را رد کرده است Aristotle, Meteorologica, ص۲۲۳-۲۲۷، tr HDP Lee, London, ۱۹۵۲. تئوفراستوس برخلاف دیگر طبیعی دانان کهن ، پدید آمدن رعد یا برق بدون دیگری را ممکن شمرده است ، اما به همزمانی این دو پدیده نیز اشاره کرده ، و علل پدید آمدن رعد و برق ، رعد بدون برق ، برق بدون رعد، و پیش افتادن برق از رعد را برشمرده است . تئوفراستوس ، «الاثار العلویه»، ج۱، ص۱۲۱- ۱۲۸، ترجمه کهن عربی ، چ تصویری ، مجله تاریخ علوم العربیه و الاسلامیه، به کوشش فؤاد سزگین ، فرانکفورت ، ۱۴۰۵ق /۱۹۸۴م ، ج ۱. هنگام تلخیص آراء ارسطو، شدت رعد و برق را با کیفیت ابر و مقدار بخار خشک داخل آن مربوط دانسته ، و درست برخلاف وی به همزمانی ِ پدید آمدن رعد و برق (و نیز علت زودتر حس شدن برق و بستگی این فاصله زمانی به فاصله ابر از زمین ) اشاره کرده است . حنین بن اسحاق ، جوامع لکتاب ارسطوطالیس فی الاثار العلویه، ج۱، ص۵۳-۵۵، به کوشش هانس دایبر، آمستردام ، آکسفرد، ۱۹۷۵م . ...
جملاتی از کاربرد کلمه رعد و برق
چو رعد و برق می خندد ثنا و حمد می خوانم چو چرخ صاف پرنورم به گرد ماه گردانم
آسیبهای فیزیکی وارد شده به سرورپایگاه داده که ممکن است به دلیل آتش سوزی اتاق سرور، یا سیل، گرمای بیش از حد، رعد و برق و...
ازو رعد و برق فراوان بجست که از بیم او کوه دل را بخست
پرکوناس، خدای رعد و برق است. در بسیاری از اساطیر هندواروپایی با دیگر خدایان تندر ارتباط نزدیکی دارد: پرجانیا ودایی، تارانیس سلتیک، ثور ژرمنی و پروون اسلاوی. خدای رعد و برق فینیکی و موردوین/ارزا به نام پورگینپاز در مضامین فولکلور نمایش مییابد که شبیه پرکوناس لیتوانیایی است. پرکوناس دستیار و مجری وصیت دیواس است. او همچنین با درخت بلوط مرتبط است.
زمن بدیع نباشد خروش آذر دل که رعد و برق بود چون نهان شود پروین
کاین منم سرهنگ ابر و رعد و برق گه به مغربشان کشم گاهی به شرق
تا ابد سرسبزی خلقان ز تست رعد و برق و برف و هم باران ز تست
سهم او رعد و برق را بنمود گفت از این اصل گشته ایم جدا
خاک بر سر کسی که عزّ پدر خود آدم نداند و شرف و جاه و منزلت وی نشناسد و درین قالب خاکی جز باسمی و جسمی و رسمی راه نبرد. خبر ندارد که آدم خود عالمی دیگرست. عالم دواست: یکی عالم آفاق، دیگر عالم انفس و ذلک قوله: «سَنُرِیهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ». عالم انفس آدم است و آدمیزاد، چنان که در عالم آفاق زمین است و آسمان و آفتاب و ماه و ستارگان و نور و ظلمت و رعد و برق و غیر آن، در عالم انفس همچنانست. زمینش عقیدت، آسمانش معرفت، ستارگانش خطرت، ماهش فکرت، آفتابش فراست، نورش طاعت، ظلمتش معصیت، رعدش خوف و مخافت، برقش رجاء و امنیّت، ابرش همّت، بارانش رحمت، درختش عبادت، میوهاش حکمت.
و اما آنچه ما را از آن خبر است دو قسم است: یکی آن که به چشم نتوان دید چون عرش و کرسی و ملایکه و دیو و پری و اجناس این، و تفکر نیز در این مختصر بود و دشخوار، پس بر آن اختصار کنیم که دیدنی است و آن آسمان و آفتاب و ماه و ستارگان و زمین است و آنچه بر وی است چون کوه و بیابان و شهرها و دریاها و آنچه در کوه ها است از جواهر و معادن و آنچه بر روی زمین است از انواع نباتات، و آنچه در بر و بحر است از انواع حیوانات جز آدمی تا به آدمی رسد و وی از همه عجیبتر است و آنچه میان آسمان و زمین است چون میغ و باران و برف و تگرگ و رعد و برق و قوس قزح و علاماتی که در هوا پدید آید، پس جمله و فذلک این است و در این هر یکی مجال تفکر است، چه همه عجایب صنع حق تعالی است.
دم بدم رعد و برق ولوله است متصل در اطاق زلزله است
طبعش بگاه وعده بود راست چون سحاب با رعد و برق لیک نبارد سحاب او
ترجمه: پرندهای مانند رعد و برق پیدا خواهد شد؛ و دود از گوشش به تندی به آسمان میرود. با چابکسواری گام برمیدارد و بر روی هوا معلق خواهد شد.
ایندرا خدای باستانی اقوام آریایی که خدای رعد و برق و خشم است.