رکتوم

معنی کلمه رکتوم در لغت نامه دهخدا

رکتوم. [ رِ ت ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) ( اصطلاح پزشکی ) راست روده.

معنی کلمه رکتوم در فرهنگ عمید

بخش انتهایی رودۀ بزرگ، راست روده.

معنی کلمه رکتوم در فرهنگ فارسی

( اسم ) راست روده . توضیح : احتراز از استعمال این کلمه بیگانه - که بین پزشکان متداول است - اولی است .

جملاتی از کاربرد کلمه رکتوم

در بسیاری از موارد ایلئوستومی پیش از برداشتن کولون (کولکتومی) یا برداشتن همزمان کولون و رکتوم (پروتوکولکتومی) انجام می‌پذیرد.
از دماسنج طبی (که دماسنج بالینی نیز نامیده می‌شود) برای اندازه‌گیری دمای بدن انسان یا حیوان استفاده می‌شود. نوک دماسنج طبی در دهان زیر زبان (دمای دهانی یا زیرزبانی)، زیر بغل (دمای زیر بغل)، از طریق مقعد به داخل رکتوم (دمای مقعد)، داخل گوش (دمای تمپان)، یا روی پیشانی (دمای گیجگاهی) قرار داده می‌شود.
هنگام سکس به دلیل نرم بودن بافت پنیس، واژینیسم و فاصله‌هایی که ران، شکم، زهار، چربی زیر شکم و بیضه مرد و افزون بر این‌ها باسن پارتنر و لابیا و تپه ونوس زن ایجاد می‌کنند، پنیس برعکس چیزی که به نظر می‌رسد نمی‌تواند تا ته درون سوراخ‌های بدن شود، همچنین به علت وجود روگا درون واژن و رکتوم هموار نیست که باعث له و فشرده شدن آلت و نیز چون مستقیم نیستند سبب خمیده شدن پنیس به بالا می‌شود. این‌ها طول مؤثر را می‌کاهند؛ بنابراین در واقعیت اندازه کاربردی پنیس است که اهمیت دارد نه اندازه کل آن.
درد شکم، استفراغ و مدفوع با مخاط و خون در گاستروانتریت حاد دیده می‌شوند اما اسهال علامت پیشرو است. پرولاپس رکتوم با لمس مخاط بیرون زده در امتداد پوست مقعد قابل افتراق است در حالی که در درهم‌روی روده انگشت تا عمق مقعد وارد می‌شود.
هنگام سکس به دلیل نرم بودن بافت آلت، واژینیسم و فاصله‌هایی که ران، شکم، زهار، چربی زیر شکم و بیضه مرد و افزون بر این‌ها باسن پارتنر و لابیا و تپه ونوس زن ایجاد می‌کنند، آلت برعکس چیزی که به نظر می‌رسد نمی‌تواند تا ته درون سوراخ‌های بدن شود، همچنین به علت وجود روگا درون واژن و رکتوم هموار نیست که باعث له و فشرده شدن آلت و نیز چون مستقیم نیستند سبب خمیده شدن آلت به بالا می‌شود. این‌ها طول مؤثر را می‌کاهند؛ بنابراین در واقعیت اندازه کاربردی آلت است که اهمیت دارد نه اندازه کل آن.
پس از اینکه بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار گرفت، یک برش ۸ اینچی (۲۰ سانتی‌متر) در بخش تحتانی شکم و در خط وسط یعنی به صورت میدلاین ایجاد می‌شود. پس از کنار زدن پوست، ماهیچه و دیگر احشای جداری، کاواک(حفره) شکم نمایان می‌شود. کولون و رکتوم جدا شده و حذف می‌شود و کانال آنال نیز با بخیه بسته می‌شود.
در دیگر بیماران ایلئوستومی شامل بای‌پس موقت رکتوم و کولون می‌باشد. برای نمونه در بیمارانی که تحت رزکسیون روده قرار گرفته‌اند یا در حال ایجاد یک آناستوموز آنورکتال هستند. آناستوموز آنورکتال نوعی جراحی می‌باشد که در آن به ایلئوم به‌طور مستقیم به کانال آنال بخیه زده می‌شود.