روف
معنی کلمه روف در لغت نامه دهخدا

روف

معنی کلمه روف در لغت نامه دهخدا

روف. [ رَ ] ( ع مص ) آرمیدن. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). سکون و از رأفة نیست. ( از اقرب الموارد ) . || بخشودن. || مهربانی کردن. || مهربانی. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).
روف. ( اِ ) به زبان سمرقندی اسفرزه وبزر قطونا. ( ناظم الاطباء ). به زبان سغدی سمرقندی بذر قطونا، و آن تخمی است معروف. ( برهان ) ( آنندراج ) ( لغت فرس اسدی ). بذر قطونا که امروزه بین پزشکان معاصربه تخم اسپرزه یا اسفرزه معروف است. ( یادداشت مؤلف ). || ماست باشد. ( لغت فرس اسدی ص 246 ).

معنی کلمه روف در فرهنگ عمید

= اسفرزه

معنی کلمه روف در فرهنگ فارسی

( اسم ) بزرقطونا اسفرزه
به زبان سمرقندی اسفرزه و بزرقطونا به زبان سغدی سمرقندی بذر قطونا و آن تخمی است معروف .

معنی کلمه روف در دانشنامه عمومی

روف ( نام علمی: Gymnocephalus cernua ) نام یک گونه از تیره سوف ماهیان است. روف ماهی آب شیرین است و در مناطق معتدل اروپا و شمال آسیا یافت می شود. این ماهی به دریاچه های بزرگ آمریکای شمالی معرفی شده است، براساس گزارش چون این ماهی گونه ای گونه ای مهاجم است و سریعتر از گونه های دیگر تولید و مثل می کند، معرفی اش نتایج تاسف باری داشته و باعث بر هم خوردن نظم طبیعی آن مکان ها شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه روف

بام سبز یا باغ‌بام یا روف گاردن، بامی است که بر روی سطح آن گیاهان رشد می‌کنند. تنوع گیاهی چنان ساختاری می‌تواند از بام پوشیده از چمن مصنوعی تا باغ بامی باشد که با گیاهان مورد استفاده در طراحی منظر پوشیده شده‌است.
بام سبز یا روف گاردن به فضای سبز روی پشت بام گفته می‌شود که در سطحی بالاتر از زمین و اغلب روی پشت بام منازل انجام می‌شود. بام سبز یا روف گاردن دارای مزایا و معایبی است که در کل باعث آسایش و آرامش ساکنین ساختمان می‌گردد. طراحی روف گاردن بیشتر در تهران و شهرهای بزرگ که صرفه اقتصادی دارد انجام می‌شود. این کار سبب افزایش فضای سبز شهری و زیبایی مناظر می‌شود.
روف گاردن یا به عبارتی بام سبز در فارسی به معنای ایجاد یک فضای سبز بر روی محیطی با ارتفاع بالاتر از سطح خاک زمین همچون پشت بام منازل یا حتی کف لاوی یا حیاط ساختمان که سقف پارکینگ را تشکیل می‌دهد، می‌باشد. به طوری که امکان کشت گیاه بر روی زمین طبیعی آن محیط وجود ندارد. به عبارت مهندسی، روف گاردن یک سیستم سبک‌وزن طبیعی است که امکان رشد گیاهان را بر روی مناطقی همچون پشت بام فراهم می‌سازد. طراحی و اجرای باغچهٔ پشت بامی یا فضای سبز پشت بامی بستگی به سازهٔ به‌کاررفته در ساختمان، اقلیم آن منطقه و همچنین سلیقه مشتری، می‌تواند متفاوت باشد.
بام سبز یا روف گاردن می‌تواند از یک یا چند گلدان در پشت بام آغاز شود و تا تجهیزات پیشرفته روی پشت بام برای آسایش بیشتر تبدیل شود. روف گاردن یا بام سبز اغلب در کشورهای اروپایی و آمریکایی به صورت گسترده اجرا می‌شود و در کشور ایران به صورت متمرکز انجام می‌شود.