روشنگری

روشنگری

معنی کلمه روشنگری در لغت نامه دهخدا

روشنگری. [ رَ / رُو ش َ گ َ ] ( حامص مرکب ) شغل و عمل روشنگر. صیقل. صقال. زدودن زنگ از آهن و آینه و جز آن. ( یادداشت مؤلف ). و رجوع به روشنگر شود.

معنی کلمه روشنگری در فرهنگ معین

( ~. گَ ) (حامص . ) رفع ابهام ، ایضاح .

معنی کلمه روشنگری در فرهنگ فارسی

شغل و عمل روشنگر . صیقل . صقال زدودن زنگ از آهن و آینه و جز آن .

معنی کلمه روشنگری در دانشنامه عمومی

روشنگری (فیلم). روشنگری ( لهستانی: Iluminacja ) فیلمی درام به کارگردانی کشیشتف زانوسی است که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد. این فیلم دارای جنبه هایی از «زندگی نامه عقیدتی - فکری» زانوسی و همچنین بخش هایی مستند است همچون حضور فیلسوف و اخلاق شناس لهستانی ووادیسواف تاتارکیویچ و فیزیک دان لهستانی ووجیمیژ زون در فیلم است.
• مونیکا جنیشویچ - اولبریخسکا
• ماوگوژاتا پریتولاک
• یوآنا ژووکوفسکا
• آگنیشکا هولاند
• ووادیسواف تاتارکیویچ ( در نقش خودش )
• ووجیمیژ زون ( در نقش خودش )
• ۱۹۷۳ - پلنگ طلایی جشنواره لوکارنو
• ۱۹۷۴ - جایزهٔ ویژه جشنواره فیلم گدنیا

معنی کلمه روشنگری در دانشنامه آزاد فارسی

روشنگری (Enlightenment)
دوره ای از اندیشۀ اروپایی با مؤلفه هایی چون تأکید بر تجربه و عقل، بی اعتمادی به دین (مسیحیت) و مراجع سنتی قدرت و پیدایش تدریجی آرمان های جوامع لیبرالی، سکولار و دموکراتیک. طلیعۀ این جنبش از قرن ۱۷ در انگلستان با نوشته های فرانسیس بیکن و هابز و در فرانسه با تأکید دکارت بر استقلال عقل مشهود است. اما شکوفایی کامل روشنگری، در قرن ۱۸ و به ویژه در فرانسه (← دایرة المعارف فرانسه) و اسکاتلند (با هیوم و اسمیت) و آلمان (با فلسفۀ انتقادی کانت که هم نقطۀ اوج روشنگری و هم طلیعۀ دورۀ رمانتیک پس از آن به شمار می آید)، متحقق شد. جنبش روشنگری در فرانسه که چهره های درخشان آن ولتر، دیدرو، و روسو بودند، با تکیه بر مسئولیت اجتماعی متفکران الگوی روشنفکران کشورهای غیر غربی شد. گرچه یافتن آموزه های مشترک در اندیشۀ همۀ این متفکران دشوار است، اما جنبش روشنگری در کل با تکیه بر نیازهای مادی انسان، و با خوش بینی به پیشرفت و ترقی انسان ها از طریق تعلیم و تربیت و رویکردی عموماً فایده گرایانه به جامعه و اخلاق همراه بود. غالباً قانون اساسی امریکا را تبلور مشخص و عینی آرمان های روشنگری تلقی می کنند؛ اگرچه این متن، فایده گرایانه نیست و بر اخلاق مبتنی بر حقوق طبیعی استوار است.

جملاتی از کاربرد کلمه روشنگری

علی مطهری، نماینده تهران، در گفتگویی با روزنامه اعتماد این‌چنین گفت که «در موضوع انفجار در حرم امام رضا در سال ۷۳ نیز ابهاماتی مطرح است و لازم است دربارهٔ آن روشنگری صورت بگیرد.»
مرحله دوم: که از تاریخ آبان سال ۴۳ تا آبان سال ۵۶ را شامل می‌شود که دوران روشنگری و بسترسازی نامیده می‌شود شامل وقایع مهمی که ناشی از ۱۳ سال تلاش فرهنگی سید روح‌الله خمینی بود که با سازماندهی یاران وی همراه بود.
روزی که از می جام را می‌کردم جم روشنگری در زنگ صائب غوطه زد آیینه فرهنگ‌ها
اگر دهی بضیمرت عنان نظم امور رود بصنعت روشنگری طبیعت زنگ
آیینه ام سیه شده از قحط همنفس روشنگری ز طوطی گویایم آرزوست
از ما متاب روی که آیینه ترا روشنگری به از نظر پاکباز نیست
در دوران روشنگری مسیح‌شناسی سنتی که در آن عیسی موجودی با دو ذات بشری و الهی تلقی می‌شد، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. در مقابل روشنفکران به عیسایی بشری گرایش پیدا کردند که صرفاً مصلحی دینی-اجتماعی و معلم و اسوهٔ اخلاق بود. اما شلایرماخر این برداشت را زیادی ضعیف می‌دانست. از سوی دیگر نمی‌خواست به برداشت‌های فراطبیعی سنتی بازگردد. بدین ترتیب تعریف جدیدی از معنی الوهیت عیسی ارائه داد.
نهان در زنگ کلفت تا به کی باشد دلم، زاهد!‏ من این آیینه را از موج روشنگری دیدم
دل معرفت ز عشق پذیرد که آینه روشنگری چو نیست به جوهر نمی‌رسد
شصت سال بعد، در سال ۱۶۲۹، چارلز اول پادشاه انگلیس استان کارولینا را تأسیس کرد، منطقه ای که کارولینای جنوبی و شمالی، جورجیا و تنسی را در بر می‌گیرد. در سال ۱۶۶۳، چارلز دوم در ازای کمک مالی و سیاسی آنها برای بازگرداندن او به سلطنت در سال ۱۶۶۰، این سرزمین را به هشت مالک لرد اعطا کرد. آنتونی اشلی کوپر، از مالکین لرد، الگوی بزرگ را برای استان کارولینا برنامه‌ریزی کرد و قانون اساسی اساسی کارولینا را نوشت، که اساس مستعمره آینده را بنا نهاد. مدینه فاضله وی با الهام از جان لاک، فیلسوف و پزشک انگلیسی، که به‌طور گسترده به عنوان یکی از تأثیرگذارترین متفکران روشنگری شناخته می‌شود و معمولاً به عنوان «پدر لیبرالیسم» شناخته می‌شود، بود.
دیگر چهره‌های مهم در سیاست آمریکا که در دورهٔ روشنگری نیز نقش به سزایی داشتند، بنجامین فرانکلین و توماس جفرسون بودند.
بر مبنای دوره تاریخی از چهار گفتمان کلان اومانیستی سخن گفته شده‌است؛ هر یک از این چهار گفتمان می‌تواند به اومانیسمهای خردتری تقسیم شود. این چهار گفتمان عبارتند از اومانیسم کلاسیک، اومانیسم رنسانس، اومانیسم روشنگری و اومانیسم قرن بیستم. همچنین می‌توان تعریفی اختیار کرد که اومانیسم را با فیلسوف یا نهضت فلسفی خاصی پیوند می‌دهد؛ نظیر اومانیسم مارکسیستی، اومانیسم هایدگری یا اومانیسم اگزیستانسیالیستی و…
از گرانجانی است گر زاهد نشد محتاج می تیغهٔ کهسار را روشنگری در کار نیست
انجمن لینه‌ای‌های لندن، انجمنی است که به مطالعه و انتشار اطلاعات در زمینه تاریخ طبیعی و دانش رده بندی اختصاص یافته‌است. دارای چندین نمونه زیستی، نسخ خطی و مطبوعات مهم می‌باشد و مجله‌ها و کتاب‌های علمی در زمینه زیست شناسی گیاهی و جانوری دارد. مدال‌ها و جایزه‌های متعدد و با اعتباری را برای کسب موفقیت‌هایش دریافت نموده است. این انجمن از لحاظ تاریخی،بعنوان محصول عصر روشنگری قرن هجدهم و اولین ارائه عمومی و جسورانه تئوری تکامل دارای اهمیت است.
بیدل از طبع درشت آیینه‌ام در زنگ ماند آب اگر می‌گشت دل روشنگری می‌داشتم
ید بیضاست در روشنگری لطف عزیزان را غبار از دیده یعقوب بوی پیرهن شوید
به بخت تیره ممنون تغافلهای ‌گردونم زدی آیینه‌ام بر سنگ اگر روشنگری کردی