رسالت محمد

معنی کلمه رسالت محمد در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رسالت محمد (قرآن). پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله علاوه بر مقام نبوت دارای مقام رسالت نیز بودند. در این مقاله آیات مرتبط با رسالت حضرت محمد صلی الله علیه وآله معرفی می شوند.
محمّد صلی الله علیه وآله، فرستاده خداوند:۱. وَ لَمَّا جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِیقٌ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ کِتابَ اللَّهِ وَراءَ ظُهُورِهِمْ ....
بقره/سوره۲، آیه۱۰۱.
محمّد صلی الله علیه وآله، داراى مقام رسالت، علاوه بر مقام نبوّت:الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِیلِ ....
اعراف/سوره۷، آیه۱۵۷.
پیامبر صلی الله علیه وآله رسولى از جنس مردم:۱. رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ ....
بقره/سوره۲، آیه۱۲۹.
...

جملاتی از کاربرد کلمه رسالت محمد

به شاه تخت رسالت محمد عربی حریف غالب چندین هزار پیغمبر
فقهای شیعه می‌گویند متعه در زمان محمد و زمان خلافت ابوبکر، و بخشی از زمان خلافت عمر مباح و رایج بوده‌است، تا اینکه عمر آن را تحریم کرد. اما فرقه‌های اسلامی دیگر می‌گویند که عادتی بود که از عصر جاهلیت به یادگار ماند، و در سال‌های اول اعلام رسالت محمد به آن عمل می‌شد تا اینکه محمد در روز خیبر یا حجة الوداع به تحریم آن امر داد.
محور اصلی همه مفاهیم دین اسلام خدا می‌باشد. مسلمان کسی است که فقط به خدای یگانه اعتقاد داشته باشد و محمد را فرستاده او بداند. در واقع رسالت محمد نیز شناخت خدا بوده‌است. اصلی‌ترین محور اندیشه اسلامی، توحید و نفی شرک است. چنانچه در قرآن کتاب مسلمانان سوره نساء آیه ۱۱۶ آمده که خدا گناه شرک را نمی‌بخشد.
برخی مورخان این برخورد را گفت و شنودی کوتاهی گزارش کرده‌اند که بحیرا با گفتن «او سرور جهانیان است»، رسالت محمد را پیشگویی کرده‌است.
سمی نیر اوج رسالت محمد مهرانور نور انوار
قوله تعالی: یا أَهْلَ الْکِتابِ این خطاب با جهودان و ترسایان است. ربّ العزّة ایشان را بایمان و توحید میخواند، و پذیرفتن رسالت محمد (ص) و اظهار نعت و اتّباع سنّت وی. میگوید: رسول ما با شما آمد، تا آنچه شما پنهان میکنید از آیت رجم و نعت و صفت محمد که در تورات و انجیل است وی پیدا و روشن کند بعد از آنکه از بسیاری که پنهان کرده‌اید درگذرد، و عفو کند، و شما را بدان نگیرد، و جزا ندهد.
محور اصلی همهٔ مفاهیم اسلام خدا می‌باشد. مسلمان کسی است که فقط به یک خدا اعتقاد داشته باشد و محمد را فرستادهٔ او بداند. در این دیدگاه، رسالت محمد شناخت خدا، توحید، و نفی شرک است. چنانچه در قرآن کتاب مسلمانان سورهٔ نساء آیهٔ ۱۱۶ آمده که خدا گناه شرک را نمی‌بخشد.