راه بازرگانی

معنی کلمه راه بازرگانی در لغت نامه دهخدا

راه بازرگانی. [ هَِ زَ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) راهی که کالاهای تجارتی را از آن حمل کنند. اهمیت راهها بخصوص راههای بازرگانی منوط به فعالیت تجارتی در مراکزی است که بوسیله آن راهها بیکدیگر مربوط میگردند. چون امروزه کارخانه های بی شماری در باختر اروپا در جریان است باید انتظار داشت که راههای بازرگانی بدان سوی هدایت گردد. راههای مهم دیگر متوجه ایالات متحده و کانادا هستند و حمل ونقل آنها نسبت به جمعیت خیلی فراوان است. بطور کلی راههای بازرگانی میان مناطق صنعتی و نیز نواحی دیگری که مواد خام تهیه میکنند بیشتر جریان دارد. ( از جغرافیای اقتصادی لیستر کلیم و همکاران ترجمه فتح اﷲ حکیمی ص 123 ). راههای بازرگانی ایران ، همان راههای آهن و شوسه و خطوط دریایی و هوایی است. رجوع به راه آهن ایران و راهسازی شود.

معنی کلمه راه بازرگانی در فرهنگ فارسی

راهی که کالاهای تجارتی را از آن حمل کنند .اهمیت راهها بخصوص راههای بازرگانی منوط به فعالیت تجارتی در مراکزی است که بوسیل. آن راهها بیکدیگر مربوط میگردند.

جملاتی از کاربرد کلمه راه بازرگانی

در عرصه بازرگانی و سر و سامان دادن به اقتصاد کشور، مهرداد اقدامات بسیاری کرد و در روزگار او بود که راه بازرگانی ایران به چین که در تاریخ به «راه ابریشم» معروف است، گشوده شد. از این پس مبادلات کالا میان چین، هند و برخی سرزمین‌های دیگر موجب شکوفایی اقتصاد کشور گردید.
او به کاتولیک‌ها امتیازات ویژه‌ای داد. آزادی را بیشتر کرد. در ۱۸۶۱ قانون بودجه را اصلاح کرد؛ ولی با همه اینها جنگ‌های درونی آمریکا بر بحران بازرگانی افزود. فشار مخالفان برای رقابت با انگلیس وی را ناچار کرد تا راه بازرگانی با چین را بگشاید. در سال ۱۸۶۳ در مکزیک مداخله نظامی کرد که البته نافرجام ماند. از ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۳ بخت خویش را در گشودن مستعمره‌هایی در کشور چین و آنام آزمود. در سیاست اروپایی او تناقضی آشکار شد. دلبستگی او به ایتالیا آرزوهایی را در سر او نسبت به دیگر ملت‌های اروپایی برانگیخت. اعلامیه پادشاهی ایتالیا در ۱۸ فوریه ۱۸۶۱ پس از انضمام دوک‌نشین بزرگ توسکانی و پادشاهی ناپل زنگ خطر را به صدا درآورد.