ریف
معنی کلمه ریف در لغت نامه دهخدا

ریف

معنی کلمه ریف در لغت نامه دهخدا

ریف. [ رَ ] ( ع مص ) به زمین گیاهناک رسیدن. || چریدن ستور زمین علفناک را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ).
ریف. ( ع اِ ) زمین با کشت و علف. ج ، اَریاف. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). زمین آبادان. زمین با کشت و درخت. ( دهار ). مرغزار چریدن. ( تاج المصادر بیهقی ). || فراخی در مأکل و مشرب. || جای سبزه و آب و کشت. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || ساحل. شاطی. کنار. کناره. کرانه. زمینهای نزدیک آب. ( یادداشت مؤلف ). هرزمین که قریب به آب باشد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
ریف. [ رَی ْ ی ِ ] ( ع ص ) پرحاصل. حاصلخیز. ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ).
ریف. ( اِخ ) حاشیه باریکی است در ساحل بحرالروم ( مدیترانه )، در کنار تنگه جبل طارق ، در شمال مراکش که سابقاً متعلق به اسپانیا بود و فرانسه و اسپانیا جنگهای خونین در این محل کردند تا اسپانیا توانست آنجا را در تصرف خود بگیرد. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه ریف در فرهنگ عمید

زمین پرآب وعلف، زمین پرنعمت و پرکشت وزرع، زمین نزدیک به آب.

معنی کلمه ریف در فرهنگ فارسی

حاشیه باریکی است در ساحل بحر الروم ( مدیترانه ) در کنار تنگه جبل الطارق در شمال مراکش که سابقا متعلق به اسپانیا بود و فرانسه و اسپانیا جنگهایی خونین درین محل کردند تا اسپانیا توانست آنجا را در تصرف خود بگیرد .
زمین پر آب وعلف، مین پرنعمت وپرکشت وزرع
( اسم ) زمین پر آب و علف خاک پر نعمت
حاشیه باریکی است در ساحل بحر الروم

معنی کلمه ریف در دانشنامه عمومی

ریف (آسکران). ریف ( به ارمنی: Ռև ) یک منطقهٔ مسکونی در جمهوری آرتساخ است که در استان آسکران واقع شده است. ریف ۱۱۳ نفر جمعیت دارد.
ریف (موسیقی). ریف ( به انگلیسی: Riff ) عبارتست از توالی آکورد یا ریفرین ( refrain ) در موسیقی ( که در موسیقی کلاسیک به نام اوستیناتو نیز شناخته می شود ) . این یک الگو یا ملودی است که اغلب، توسط سازهای بخش ریتم یا تکنواز نواخته می شود و اساس یا همراهی موسیقی یک آهنگ را تشکیل می دهد. اگرچه ریف ها بیشتر در موسیقی راک، موسیقی هوی متال، لاتین، فانک و جاز یافت می شوند اما موسیقی کلاسیک نیز گاهی بر اساس یک ریف است. مانند بولرو اثر راول. ریف ها می توانند به سادگی ساکسیفون تنور که یک فیگور ریتمیک ساده را می نوازد باشند یا به پیچیدگی تغییرات مبتنی بر ریف در تنظیم هایی که توسط ارکستر یک گروه جاز اجرا می شود.
دیوید براکت ( سال ۱۹۹۹ ) ریف ها را به عنوان "عبارات ملودیک کوتاه" تعریف می کند. در حالی که ریچارد میدلتون ( سال ۱۹۹۹ ) آن ها را به عنوان "شکل های ریتمیک، ملودیک، یا هارمونیک کوتاه تکرار شونده برای تشکیل یک چارچوب ساختاری" تعریف می کند. ریکی روکسبی ( Rikky Rooksby ) بیان می کند: «ریف عبارتی کوتاه، تکراری و به یاد ماندنی است که اغلب روی گیتار با نت های بم اجرا می شود که بیشتر انرژی و هیجان یک آهنگ راک را متمرکز می کند». رادیو بی بی سی ۲، در جمع آوری لیست ۱۰۰ ریف برتر گیتار، ریف را به عنوان "قلاب اصلی یک آهنگ" تعریف کرد که اغلب آهنگ را آغاز می کند و "در سراسر آن تکرار می شود و صدای متمایزی به آهنگ می دهد".
اصطلاح ریف در دهه ۱۹۲۰ وارد زبان عامیانه موسیقی شد و عمدتاً هنگام بحث در مورد اشکال موسیقی راک یا جاز استفاده می شود. "بیشتر نوازندگان راک از ریف تقریباً به عنوان مترادف ایده موسیقی استفاده می کنند" ( Middleton ۱۹۹۰, p.   ۱۲۵ ) . ریشه شناسی این اصطلاح به وضوح مشخص نیست. برخی منابع ریف را مخفف «فیگور ریتمیک» یا «ریفرین ( refrain ) » توضیح می دهند.
معنی کلمه ریف در فرهنگ عمید
معنی کلمه ریف در فرهنگ فارسی
معنی کلمه ریف در دانشنامه عمومی

معنی کلمه ریف در دانشنامه آزاد فارسی

ریف (Riff)
از اقوام بربرهای شمال مراکشکه در دورۀ عبدالکریم محمد خطابی (۱۸۸۲ـ۱۹۶۳) مقاومتی طولانی در برابر اسپانیایی ها و فرانسوی ها از خود نشان دادند. نیز ← خطابی، عبدالکریم محمد

جملاتی از کاربرد کلمه ریف

جزایر بیرونی پوناپی از نوع آب‌سنگ حلقوی هستند و شامل پینگلپ، موکیل، انت، پاکین، گاتیک، نوکوئورو، اورولوک، کاپینگمارانگی و تا حد زیادی منطقه زیر آب رفته مینتو ریف نیز می‌شود.
الجراجیر (به عربی: الجراجیر) یک منطقهٔ مسکونی در سوریه است که در استان ریف دمشق واقع شده‌است. الجراجیر ۴٬۰۲۲ نفر جمعیت دارد.
همی ریف خواندند مردان به نام بدو اندرون مردمان شادکام
الهیجانه (به عربی: الهیجانة) یک روستا در سوریه است که در استان ریف دمشق واقع شده‌است. الهیجانه ۸٬۱۳۸ نفر جمعیت دارد.
در سال ۱۹۸۱ مدیریت تعدادی از اداره‌ها در سازمان توزیع و سرمایه‌گذاری برق سوریه به خمیس واگذار شد. او از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۵ سمت مدیر کلی شرکت برق استان ریف دمشق را بر عهده داشت.
در سال ۱۹۸۷ میلادی شهر دمشق به تنهایی به عنوان یک استان مستقل و جدید شناخته شد. تمامی مناطق واقع در پیرامون شهر دمشق در تابعیت یک استان مستقل و مجزا به نام استان ریف دمشق قرار گرفت.
الشفونیه (به عربی: الشفونية) یک روستا در سوریه است که در استان ریف دمشق واقع شده‌است.