ریشه دار

معنی کلمه ریشه دار در لغت نامه دهخدا

ریشه دار. [ ش َ / ش ِ ] ( نف مرکب ) دارای ریشه. گیاهی که دارای ریشه است. || دارای جراحت. دارای ریش. مجروح. ریشدار. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || جامه ای که طره ها و رشته های آویزان دارد. ( یادداشت مؤلف ). || دارای سابقه و اصل و بیخ : اختلاف من با او ریشه دار است. || اصیل. عریق. دارای نژاد و نسب و تبار.

معنی کلمه ریشه دار در فرهنگ عمید

۱. هر گیاهی که ریشه دارد.
۲. [مجاز] شخص اصیل و نجیب، بااصل ونسب.

معنی کلمه ریشه دار در فرهنگ فارسی

دارای ریشه . گیاهی که دارای ریشه است . یا دارای جراحت .

جملاتی از کاربرد کلمه ریشه دار

هواداران فوتبال گیلان همیشه با حضور پر رنگ خود در این رقابت بر جذابیت آن افزوده‌اند. حضور سه باشگاه قدیمی و ریشه دار استان گیلان در این مسابقه باعث افزایش حساسیت این این بازی در بین مردم شده‌است.
ایل باوی از ایلات اصیل و ریشه دار در ایلات کهگیلویه بلوک لیراوی می‌باشد، نام این ایل به صورت بابوی و بابویی نیز ذکر شده‌است. بارون دوبد جمعیت این ایل را ۴٬۰۰۰ خانوار ذکر کرده‌است.
مانند یک طوفان ناگهانی، انقلاب کبیر باعث سرنگونی رژیم امپراتوری و همه متعلقات آن شده‌است. می‌توان آن را بزرگ‌ترین انقلاب نامید، زیرا هیچگاه پیش نیامده که در اولین تلاش، قلعه ای محکم تر (...) به این روش اشغال شود. فقط یک هفته پیش، این دستگاه نظامی چنان ریشه دار بود که به نظر می‌رسید سلطه خود را فراتر از زمان تأمین کرده‌است. (...) فقط دیروز صبح، حداقل در برلین، همه اینها [نظام سلطنتی] هنوز وجود داشت. دیروز بعد از ظهر همه چیز از بین رفته بود.
باشگاه فوتبال امید گناوه یکی از باشگاه‌های فوتبال در استان بوشهر ایران است. این تیم همچنین در جام حذفی کشور حضور داشتن. امید یکی از قدیمی ترین و ریشه دار ترین تیم های استان بوشهر است این تیم در شهر گناوه بنیان‌گذاری شده‌است. این باشگاه هم‌اکنون در لیگ دسته دوم فوتبال ایران بازی می‌کند. تیم فوتبال امید گناوه یکی از نمایندگان استان بوشهر در لیگ دسته دوم است.
به سبب ارتباطات ریشه دار فرهنگی، ایران نقش مهمی در سیاست خارجی افغانستان دارد، علاوه بر این ایران یکی از بزرگ‌ترین طرف‌های تجاری افغانستان است.
باشگاه والیبال صنام تهران باشگاه ریشه دار والیبال ایران است که در سال ۱۳۸۵ منحل شد.
از رگ خامی نباشد میوه ما ریشه دار پختگی پیداست چون آتش ز رنگ زرد ما
داماش یکی از تیمهای ریشه دار استان گیلان و
باشگاه فوتبال بی اس جی شیمی لاپزیگ یک باشگاه فوتبال آلمانی در شهر لایپزیگ، ایالت زاکسن بود. ریشه این باشگاه به پیش از جنگ و به تأسیس بریتانیا لایپزیگ در سال ۱۸۹۹ و جانشین آن تورا لایپزیگ برمیگردد. در دوران سوسیالیست‌های آلمان شرقی دو باشگاه بی اس جی شیمی لایپزیگ و اس سی لوکوموتیو لایپزیگ از دل آن تیم‌های قدیمی و ریشه دار به وجود آمدند. و بعد از سال ۱۹۹۰ باشگاه اف سی ساچسن لایپزیگ جانشین این تیم شد. بدین ترتیب پس از اتحاد مجدد آلمان همچنان این باشگاه ریشه دار در قالبی جدید به حیات خود ادامه می‌دهد.این باشگاه پرآوازه آلمان‌شرقی سال ۱۳۶۷ خورشیدی و بهنگام جنگ ایران و عراق و بمباران شهرهای ایران به تبریز آمده و دیداری دوستانه در برابر تیم منتخب شهر تبریز برگزار کرد
تیم فوتبال هما که عنوان تیم ریشه دار و با امکانات بنا شده به دستور محمود احمدی نژاد به جوانرود منتقل شد(به دلیل رابطه دوستی چندین سالهٔ آقای بهبهانی نماینده جوانرود با احمدی نژاد) و اینگونه تیم هما منحل گردید.
که یک گراف وزن دار، جهت دار و ریشه دار است، نسبت به گراف