روث

روث

معنی کلمه روث در لغت نامه دهخدا

روث. [ رَ ] ( ع مص ) سرگین افگندن ستور. ( دهار ). سرگین اوکندن ستور. ( مصادر زوزنی ). سرقین انداختن ، و در مثل گویند: احشک و تروثنی ؛ ای اعطیک الحشیش و تعطینی الروثة. ( از منتهی الارب ). راث الفرس ُ روثاً؛ مثل تغوط الرجل. ( اقرب الموارد ). سرگین انداختن. ( غیاث اللغات ). || ( اِ ) سرگین. ( دهار ). سرگین خر. ( مهذب الاسماء ). سرگین اسب و سایر سُمداران. ج ، اَرْواث. ( از اقرب الموارد ) : ستور را دید که در راه روث افگند. فریاد برآورد که بشر حافی نماند. نگرستند چنان بود. گفتند به چه دانستی ؟ گفت : بدانکه تا او زنده بود در جمله راه بغداد روث ستوری دیده نبود. ( تذکرة الاولیاءعطار ). روث و فرث تازه افتاده. ( جهانگشای جوینی ).
روث. ( اِخ ) رجوع به روت شود.

معنی کلمه روث در فرهنگ عمید

سرگین.

معنی کلمه روث در فرهنگ فارسی

سرگین افگندن ستور

معنی کلمه روث در دانشنامه عمومی

روث (کشتی پدالی ۱۸۹۵). روث ( کشتی پدالی ۱۸۹۵ ) ( به انگلیسی: Ruth ( sternwheeler 1895 ) ) یک کشتی است که طول آن ۱۵۶٫۴ فوت ( ۴۷٫۶۷ متر ) می باشد. این کشتی در سال ۱۸۹۵ ساخته شد.

معنی کلمه روث در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مدفوع چارپایان دارای سم بدون ‏شکاف را روث گویند.
روث در لغت به معنای سرگین چارپایانی که سم بدون شکاف دارند (اسب، الاغ و قاطر) آمده است.
روث از دیدگاه فقها
لیکن در کلمات فقها، معنای آن توسعه یافته و در سرگین دیگر چارپایان نیز به کار رفته است. تعابیری همچون روث مایؤکل لحمه و روث مالایؤکل لحمه که منظور مطلق حیوانات حلال و حرام گوشت می‏ باشد، بیانگر این توسعه مفهومی است.

جملاتی از کاربرد کلمه روث

رابرت داگلاس بالوک در هیلزبورو در شهرستان هیل در ۱۰ ژوئیه ۱۹۲۹ میلادی بدنیا آمد. او فرزند روث میچل و توماس آستین بالوک، مهندس و مدیری از شهر هیلزبورو بود. بالوک از دبیرستان هیلزبورو در ۱۹۴۷ میلادی فارغ‌التحصیل شد و در کالج هیل، از کالج‌های جونیور در ۱۹۴۹ میلادی شرکت کرد. او در نیروی هوایی ایالات متحده طی جنگ کره از ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۴ میلادی خدمت نمود.
در ستونی در سال ۲۰۰۷ برای خدمات رسانه‌ای تریبون نوشت: «من همه چیز را در مورد بیب روث و لو گریگ می‌دانم، اما ستاره‌های بیسبال امروزی همه برای من پسرانی به نام رودریگز هستند.» رونی بعداً اظهار داشت: «بله، احتمالاً نباید آن را می‌گفتم، [اما] این نامی است که در حال حاضر در بیسبال رایج به نظر می‌رسد.» «مطمئناً به معنای تحقیر آمیز بودن آن فکر نمی‌کردم.»
پس از اکران شدن فیلم بازگشت سوپرمن منتقدان به‌طور کلی نمرات مثبتی به فیلم دادن و جلوه‌های ویژه، موسیقی و بازیگری براندون روث و کوین اسپیسی را مورد ستایش قرار دادند. برادران وارنر در حالی که فیلم به‌طور کل فروش خوبی داشت ولی به دلیل نداشتن سود زیاد در سینماهای جهان، فیلم بعدی سوپرمن که برای سال ۲۰۰۹ برنامه‌ریزی شده بود را لغو کرد.
روث هندلر معتقد بود که برای باربی مهم است که ظاهری بزرگسالانه داشته باشد. بررسی اولیه بازار نشان داد که برخی از والدین از قفسه سینه عروسک که سینه‌های مشخصی داشت ناراضی بودند. ظاهر باربی بارها تغییر کرده است. به ویژه در سال ۱۹۷۱ زمانی که چشمان عروسک به جای نگاه فروتنانه به مدل اصلی، طوری تنظیم شد که به جلو نگاه کند. این آخرین تغییری بود که روث هندلر در باربی ایجاد کرد زیرا سه سال بعد، او و همسرش الیوت پس از آن که متل آنها را به دلیل انتشار گزارش‌های مالی نادرست و گمراه‌کننده متهم کرد از پست‌های خود در شرکت متل برکنار شدند.
الیزابت در سال ۱۹۶۰ با ورنر لاینفلنر ازدواج کرد و صاحب یک دختر به نام روث شد. او در تاریخ ۴ ژانویه ۲۰۱۰ در بیمارستانی در وین درگذشت و شوهرش ورنر سه ماه بعد در ۶ آوریل ۲۰۱۰ بعد از او درگذشت.
در سال ۲۰۲۱، نیویورک تایمز مقاله‌ای را منتشر کرد و این سؤال را ارسال کرد: «آیا امیلی مورس دکتر روث نسل جدید است؟»
از این میان، روث جی بلیکلی، چامسکی و هرمان را مهمترین نویسندگان دربارهٔ ایالات متحده و تروریسم دولتی می‌دانند.
گفت: بدانکه تا او زنده بود در جمله راه بغداد روث ستوری دیده نبود. این برخلاف عادت دیدم، دانستم که بشرنمانده است.
میلر در یک خانواده یهودی در کلیولند، اوهایو زاده شد. او پسر ارشد دکتر روث (نام خانوادگی راتنر) و ساموئل اچ. میلر بود. او در دبیرستان شیکر هایتس تحصیل کرد و در سال ۱۹۶۷ فارغ‌التحصیل شد. میلر با همسرش لیندسی زندگی می‌کند. آنها دو بچه دارند.
در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۰، ترامپ دوباره از ذکر صریح اینکه در صورت شکست قدرت را به صورت مسالمت‌آمیز به دولت جدید انتقال خواهد داد، طفره رفت. جمهوری‌خواهان کنگره تأکید کرده‌اند که اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد، قدرت به صورت مسالمت‌آمیزی به دولت بایدن انتقال پیدا خواهد کرد اما توضیح نداده‌اند که در صورت سر باززدن ترامپ از تحویل قدرت، چگونه چنین چیزی را در ضمانت خواهند کرد. ترامپ همچنین متذکر شده‌است که او انتظار دارد دیوان عالی دربارهٔ انتخابات تصمیم بگیرد و به همین دلیل، می‌خواهد که محافظه‌کاران در دیوان عالی اکثریت را تشکیل دهند و قصد دارد تا قبل از برگزاری انتخابات در نوامبر، جانشین روث بیدر گینزبرگ را مشخص کند.
مک شین در دهه ۱۹۶۰ با سوزان فارمر ازدواج کرد و از او جدا شد. سپس با مدل روث پست ازدواج کرد که با او صاحب دو فرزند به نام‌های کیت و مورگان شد. در سال ۱۹۷۷، پس از ملاقات با سیلویا کریستل در مجموعه فیلم پنجمین تفنگدار، رابطه‌ای را با سیلویا کریستل آغاز کرد. در ۳۰ اوت ۱۹۸۰، مک شین با گوئن هامبل ازدواج کرد. آنها در ونیز، کالیفرنیا زندگی می‌کنند. مک شین از طریق دخترش کیت، سه نوه دارد. همچنین او از باشگاه فوتبال منچستر یونایتد حمایت می‌کند.