روایت صحیح

معنی کلمه روایت صحیح در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] به روایتی که از نظر سند به معصوم برسد روایت صحیح گفته می شود.
روایت صحیح در نظر امامیه آن است که از نظر سند به وسیله راویان عادل و امامی مذهب به معصوم(علیه السلام)اتصال پیدا کند.
نظر اهل سنت
روایت صحیح در نظر اهل سنت خبر واحدی است که سند آن متصل است (افتادگی در سلسله سند آن وجود ندارد) و راویان آن عدل و منضبط هستند و هیچ گونه شذوذ و عیب مخفی در آن نیست. (ما اتّصل سنده بعدول ضابطین بلا شذوذ و لا علّة خفیّة).

جملاتی از کاربرد کلمه روایت صحیح

دربارهٔ چگونگی ریزش سقف برکهٔ کل روایت‌های متفاوتی وجود دارد. برخی ریزش سقف گنبدی‌شکل را به زمین‌لرزهٔ لار در سال ۱۳۳۹ مربوط می‌دانند. این روایت صحیح به نظر نمی‌رسد؛ چرا که در حافظهٔ تصویری افرادی که شاهد آن زمین‌لرزه بوده‌اند، خاطره‌ای از سقف‌دار بودن برکهٔ کل مشاهده نمی‌شود. برخی دیگر دلیل ریزش سقف را عدم مهارت سازندگان، موج صوتی حاصل از آبگیری برکه، بارندگی و عواملی از این دست برشمرده‌اند. قدیمی‌ترین اشاره‌ای که به بی‌سقف بودن آب‌انبار شده‌است، مربوط به سندی است که در ۱۳۳۷ هجری قمری تنظیم شده‌است و برکهٔ کل را «آب‌انبار نو مدور کبیر بی‌سقف» نامیده‌است.
نظرها دربارهٔ اینکه تیمور لنگ چرا لنگ شد، متفاوت است. در این زمینه روایت‌های مختلفی وجود دارد از جمله حمله‌ی تیمور به مناطق لر و زاگرس نشین ایران و مقاومت جانانه‌ی قوم لر در برابر تیمور و از اسب به زیر کشیدن تیمور و پای او را لنگ کردن اون دارد. با اینکه منابع حمله‌ی قوم لر به تیمور بسیار معتبر است ولی تشخیص اینکه کدام‌یک از آن‌ها روایت صحیح است، کار ساده‌ای نیست.