روابط انسانی

معنی کلمه روابط انسانی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پیش از مباحث اختصاصی محیط انسانی، لازم است رابطه انسان را با جهان مادی پیرامونش به طور کلی مورد توجه قرار دهیم. رابطه انسان با جهان مادی، جنبه‏های مشترک رابطه انسان با محیط طبیعی و محیط انسانی را در بر می‏گیرد.
مجموع روابط انسان را می‏توان در سه گروه تقسیم کرد: رابطه با خدا ، رابطه با خود ، رابطه با محیط.
معنای محیط
مقصود از محیط همه پیرامون انسان می باشد. اطراف ما را محیط انسانی و محیط طبیعی فرا گرفته است. محیط انسانی مرکب از انسان‏ها، جامعه انسانی ، و محیط شهری و مصنوعات بشری است. در بحث‏های آینده خواهیم کوشید انواع مناسبات انسان با محیط انسانی را بشناسیم و سپس حکم اخلاقی افعال اختیاری انسان را که در ضمن این مناسبات انجام می‏گیرد معلوم نماییم.
ارتباط اقسام روابط انسان با هم دیگر
پیش از مباحث اختصاصی محیط انسانی، لازم است رابطه انسان را با جهان مادی پیرامونش به طور کلی مورد توجه قرار دهیم. رابطه انسان با جهان مادی، جنبه‏های مشترک رابطه انسان با محیط طبیعی و محیط انسانی را در بر می‏گیرد.
یادآوری می‏کنیم که رابطه انسان با جهان مادی، از رابطه با خدا و خود تأثیر می‏پذیرد و به ویژه از رابطه معرفتی انسان با خود و خدا بسیار متأثر می‏شود و در عین حال بر این دو رابطه اثر می‏گذارد. ضمنا باید در نظر داشت که این رابطه نیز مانند دیگر روابط انسان، تحت تأثیر گرایش‏های مختلف غریزی و فطری است.
انسان و جهان مادی
...

جملاتی از کاربرد کلمه روابط انسانی

مجید اسماعیلی (زادهٔ ۱۵ مهر ۱۳۵۹) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کنندهٔ ایرانی است. او از سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را در زمینه هنر آغاز کرد. ابتدا با بازیگری در چند نمایش و در ادامه تداوم فعالیت‌های خود وارد سینما شد. اسماعیلی که بیشتر آثارش در زمینه‌های اجتماعی قرار دارد، بیشتر به مسائل و روابط انسانی در جامعه توجه دارد و از آن‌ها به عنوان دغدغه خود یاد می‌کند.او اولین فیلم کوتاه حرفه‌ای خود را با نام قرار ملاقات در سال ۱۳۸۳ ساخت. اولین فیلم بلند داستانی او در سال ۱۳۸۸ ساخته شد. او علاوه بر فیلم‌سازی، چندین فیلم‌نامه نیز نوشته‌است.لازم به ذکر است ایشان با مجید اسماعیلی داور مسابقه عصر جدید تشابه اسمی دارد.
شخصیت نامتعارف و رک ویدلر و سبک زندگی کولی‌وار وی، او را به بچه تخس‌ترینِ سیلیکون ولی تبدیل کرد. او در افسانه‌ها، اسطوره‌ها و حکایات یاد می‌شود که به گفته باب پیز تا حد زیادی درست هستند. به گفته بو لویک، نویسنده تاریخچه مهندسی نیم‌رسانا، وی «بیشتر از یک مهندس هنرمند بود … در محیطی که حوزه‌های روابط انسانی تعریف می‌کنند که مهندسان چگونه می‌توانند و نمی‌توانند دربارهٔ آن اظهار نظر کنند، بعید است که ما دوباره نوعی مثل او را ببینیم».
آن‌سوی ابرها فیلمی به نویسندگی و کارگردانی مجید مجیدی در سینمای هند است ستارگان فیلم، ایشان خاطر، برادر جوانتر بازیگر بالیوود شاهد کاپور، و مالاویکا موهانان در نقش اصلی است. موسیقی فیلم را ای. آر. رحمان ساخته‌است. این فیلم در ستایش عشق و زندگی و تنوع روابط انسانی است. خبر ساخت فیلم را نخستین‌بار را ای.آر. رحمان در ۱۰ فوریه ۲۰۱۷ در فیس‌بوک خود منتشر کرد. این فیلم به سه زبان از جمله زبان تامیلی ساخته شده‌است. این فیلم همچنین به فارسی دوبله شده‌است.
آثار و تلاش‌های التون مایو به پایه‌ریزی جنبش روابط انسانی کمک کردند. وی بر این نکته تأکید داشت که در کنار سازمانی رسمی یک محیط کار صنعتی، یک ساختار سازمانی غیررسمی نیز وجود دارد. مایو «بی‌کفایتی رویکردهای مدیریت علمی موجود» را در خصوص سازمان‌های صنعتی پذیرفت، و بر اهمیت روابط میان آدم‌هایی که برای چنین سازمان‌هایی کار می‌کنند، تأکید کرد. ایده‌های مایو در خصوص روابط گروهی در کتاب وی در ۱۹۳۳ تحت عنوان مشکلات انسانی یک تمدن صنعتی پیشرفته‌تر شدند – این کتاب تا حدودی بر اساس پژوهش‌های‌اش در خصوص اثر هاثورن تألیف شد.