رهینه

معنی کلمه رهینه در لغت نامه دهخدا

رهینه. [ رَ ن َ ] ( ع ص ، اِ ) رهینة. مؤنث رهین. مرهونه. زن گروی. زن گروگان. || گروی. گروگان. وثیقه. ( یادداشت مؤلف ). گرو. ( دهار ). آنچه گرو گذاشته شود. ( از اقرب الموارد ). گروگان. ( مهذب الاسماء ). گروی. و مذکر و مؤنث در وی یکسان است ، و از آن است حدیث «کل غلام رهینةٌ بعقیقة لازمة لها لابد منها». ج ، رهائن. ( منتهی الارب ). گروی. مذکر و مؤنث در وی یکسان است. ( آنندراج ) : از این مردمان یا خراسان خالی باید کرد... یا خدمت و طاعت خداوند آیند فوج فوج و مقدمان ایشان رهینه به درگاه عالی فرستند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 289 ). مرا نیز شرم آمد با تو گفتن و نه از تو رهینه می باید. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 272 ). رهینه دوام ملک در ضمن آن بدست آید. ( کلیله و دمنه ). ایام ساعات او رهینه قواعد تأسیس خیر است. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 2 ).

معنی کلمه رهینه در فرهنگ عمید

آنچه به گرو گذاشته شده، گروی.

معنی کلمه رهینه در فرهنگ فارسی

گرو، گروی، آنچه که گروگذاشته شده است
( صفت ) مونث رهین مرهونه زن گروی زن گروگان جمع رهائن ( رهاین ) .

معنی کلمه رهینه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی رَهِینَةٌ: گِرو - در گِرو (رهن و رهین و مرهون آن چیزی است که به عنوان وثیقه و گرو به کسی میدهی و از او چیزی قرض میکنی و چون هر جا این کلمه به چشم بخورد تصوری از معنای حبس و نگهداری به ذهن میرسد ، لذا این کلمه را در حبس هر چیزی نیز استعمال کردند ، هر چند که ربطی...
ریشه کلمه:
رهن (۳ بار)
«رَهِیْنَه» از مادّه «رهن» به معنای «گروگان» است، و آن وثیقه ای است که معمولاً در مقابل «وام» می دهند، گویی تمام وجود انسان در گرو انجام وظائف و تکالیف او است و هنگامی که آن را انجام می دهد، آزاد می گردد و گرنه در قید اسارت باقی خواهد ماند. از بعضی از کلمات اهل لغت چنین بر می آید که یکی از معانی «رهن» ملازمت و همراهی است، طبق این معنا، مفهوم آیه چنین می شود که همه همراه اعمال خویشند، خواه نیکوکاران، و خواه بدکاران. ولی به قرینه آیات بعد، تفسیر اول مناسب تر است.

جملاتی از کاربرد کلمه رهینه

چارگکی اگر کنی نیکک ورنه صرف کن ماحضرک به وجهِ می جانکِ خود رهینه را
عاریت نیست عشق من چه کنم چون توان گفت در رهینه ی توست