رحمتی

معنی کلمه رحمتی در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی رَّحْمَتِی: رحمت ومهربانی من (رحمت ، به معنای نوعی تاثیر نفسانی است ، که از مشاهده محرومیت محرومی که کمالی را ندارد ، و محتاج به رفع نقص است ، در دل پدید میآید ، و صاحبدل را وادار میکند به اینکه در مقام برآید و او را از محرومیت نجات داده و نقصش را رفع کند )
ریشه کلمه:
رحم (۵۶۳ بار)ی (۱۰۴۴ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه رحمتی

از کوثر رحمتی قدح نوش این سوخته را مکن فراموش
امیر محمد هوشمند فوتبال خود را از جوانان باشگاه فوتبال سایپا آغاز و در سال ۲۰۲۰ به باشگاه فوتبال آلومینیوم اراک با قراردادی به مدت سه سال به این تیم پیوست و زیر نظر سیدمهدی رحمتی سرمربی وقت این باشگاه ۶۸ بازی به ثبت رساند و یکی از مدافعان ثابت این تیم بود.
این همه چیست نتیجه یک حکم که در ازل کرد که سبقت رحمتی غضبی.
در تاریخ ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۹ کریم انصاری‌فرد طی قراردادی به باشگاه ورزشی السیلیه در لیگ ستارگان قطر پیوست.[۱]وی یک فصل فوتبال را برای این تیم بازی کرد ولیکن با مهار پنالتی اش در مسابقه پلی اف لیگ قهرمانان آسیا برابر باشگاه فوتبال پدیده مشهدتوسط سید مهدی رحمتی مانع رقم خوردن اولین حضور این تیم در لیگ قهرمانان آسیا شد.
عمرها رفت که لب‌تشنه تیغ ستمیم رحمتی کو که رگ ابر بلا بگشاید
و قال ص: «لما قضی اللَّه الخلق کتب کتابا فهو عنده فوق العرش انّ رحمتی غلبت غضبی»
گفت: این رحمتی بود از جانب پروردگار من و چون وعده پروردگار من در رسد، آن را زیر و زبر کند و وعده پروردگار من راست است. (۹۸)
با نگار شوخ بد عهدم بگویی زینهار رحمتی کن رحمتی بر دیده ی گریان ما
خدایم رحمتی بنهاد در تو نکو کردی که رحمت باد بر تو
در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، حسین امیرعبداللهیان همراه با سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور وقت، برای گشایش سد قیز قلعه‌سی به آذربایجان شرقی سفر کردند. در مسیر تبریز، در منطقه حفاظت‌شده دیزمار در محدوده عمومی میان ورزقان و جلفا، بالگرد حامل او و رئیسی، سید محمدعلی آل‌هاشم امام‌جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهانش دچار سانحه شد و همهٔ سرنشینان آن کشته شدند.
عضویت شورای مرکزی: سید انور رحمتی در سال ۱۳۷۰ به عضویت شورای مرکزی حزب وحدت اسلامی افغانستان درآمد و به‌طور عمده در حوزه‌های سیاسی، روابط عمومی و نظامی فعالیت نمود. در سال ۱۳۷۴ او برای دو سال مسؤولیت سخنگویی حزب وحدت را به عهده گرفت. در این دوره بخش عمدهٔ مسئولیت‌ها و فعالیت‌هایش در حوزه‌های سیاسی، نظامی و مذاکره با جوانب مختلف به منظور رسیدن به یک راه حل معقول و منطقی برای مدیریت و رفع بحران و تأمین صلح پایدار در کشور بود. به گونه ای که مسئولیت اولین مذاکره مستقیم با طالبان را در سال ۱۳۷۵ در ولایت میدان‌وردک بر عهده داشت و در تمامی مذاکرات پس از سال‌های ۱۳۷۵ با دولت برهان الدین ربانی، جانب حزب وحدت اسلامی افغانستان را نمایندگی نمود.
ریاست دفتر: سید انور رحمتی در تاریخ ۲۶ اسد ۱۳۹۵ به حیث رئیس دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری منصوب شد، اما اینبار در دوره معاونت سرور دانش و حکومت وحدت ملی. مثل دوره قبل برای ایجاد و برقراری ارتباط مؤثر بین مردم و دفتر معاونت دوم از یک سو و همچنان رابطه‌ای نزدیک بین سایر بخش‌های دولت و دفتر معاونت دوم از سوی دیگر، تلاش‌های زیادی نمود که به باور بسیاری این تلاش‌ها موفق و بی پیشینه بوده‌اند. وی بیشتر از دو سال در این پست باقی ماند.
در سال ۲۰۲۳ با قرار دادی به باشگاه فوتبال نساجی مازندران که سیدمهدی رحمتی را به عنوان سرمربی انتخاب کرده بودند پیوست و برای این تیم در ليگ قهرمانان آسیا بازی می کند و در مسابقه هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا مقابل تیم فوتبال الهلال عربستان از بازی اخراج شد این تیم عربستانی نیمار و چندین بازیکن سرشناس دیگر را به خدمت گرفته است.
در هفته پنجم لیگ برتر استقلال در ورزشگاه آزادی تهران با تساوی ۱–۱ در برابر نفت آبادان متوقف شد و برای دومین هفته متوالی در کسب برد ناموفق بود. تنها گل استقلال توسط احمد موسوی به ثمر رسید. استقلال در هفته ششم و در مشهد با گل‌های خاقانی و دانشگر با حساب ۰–۲ از سد تیم شهرخودرو با مربیگری مهدی رحمتی گذشت و نخستین برد استقلال در خارج از خانه رقم خورد. با این برد استقلال یازده امتیازی شد و برای اولین بار در این فصل صدرنشینی را تجربه کرد.
اوزی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ بالگرد حامل ۸ تن ازجمله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ، سید محمدعلی آل‌هاشم، حسین امیرعبداللهیان ، مالک رحمتی در این روستا دچار سانحه شد و تمامی سرنشینان جان خود را ازدست دادند.
ریاست دفتر: هر چند مرحله دوم زندگی سیاسی سید انور رحمتی با اشتراک در دو لویه جرگه آغاز گردید، او در تاریخ ۰۱ حوت ۱۳۸۵ وارد ساختار سیاسی دولت جمهوری اسلامی افغانستان شد. رتبه نظامی دگر جنرال را با رتبه ملکی تعدیل نمود و به عنوان رئیس دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری آغاز به کار کرد. وی تا ۱۵ ثور ۱۳۸۹ به مدت بیشتر از چهار سال در این سمت باقی ماند. و در زمینه تسهیل روند آموزشی نسل جوان و جذب آنها در چوکات حکومت، دست‌آوردهای خوبی داشت. در زمان ریاست وی، در کل، رابطه مردم و سایر بخش‌های دولت با معاونت دوم ریاست جمهوری بسیار خوب ارزیابی می‌گردید.
ای تو با اسحق داده رحمتی وی تو داده هود را خوش نعمتی
ای طبیب دردمندان، رحمتی فرما، که من چاره ای دیگر نمیدانم بجز بیچارگی
تو ازین سنگدلی کم نکنی رحمتی بر دل پر غم نکنی
از حد گذشت شرح غم حال این جهان بر حال زار من تو کنی رحمتی مگر