رایون

معنی کلمه رایون در لغت نامه دهخدا

رایون. ( یونانی ، اِ ) راوند. ریوند. بیونانی اسم راوند است. ( مخزن الادویه ). رجوع به راوند و ریوند شود.

معنی کلمه رایون در فرهنگ فارسی

راوند . به یونانی اسم راوند است

جملاتی از کاربرد کلمه رایون

ارمنستان شوروی به ۳۸ رایون (شهرستان) تقسیم می‌شد که از جنوب به شمال عبارت بودند از:
کشور اوکراین به ۲۴ ابلاست (استان) و استان‌های اوکراین به نوبه خود به ۴۹۰ رایون (بخش) تقسیم شده‌اند. اوکراین دارای یک منطقه تحت کنترل روسیه به نام کریمه می‌باشد و شهر سواستوپول به لحاظ موقعیت نظامی خاص از وضعیت قانونی ویژه‌ای برخوردار است. روز جمعه، ۱ فروردین ۱۳۹۳ (۲۱ مارس ۲۰۱۴)، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور وقت روسیه، مصوبهٔ پارلمان روسیه در مورد الحاق شبه جزیرهٔ کریمه به خاک این کشور را امضا کرد و به این ترتیب، این مصوبه از نظر قوانین روسیه رسمیت یافت.
این شهر در نیژین رایون (منطقه) در کنار رودخانه سییم واقع شده است. باتورین وضعیت شهر خود را در سال ۱۹۲۳ از دست داد و در سال ۲۰۰۸ آن را دریافت کرد.
پس از انجام اصلاحات در ژوئیهٔ ۲۰۲۰، این رایون از ۷ هرومادا تشکیل شده‌است:
ایوانکیف رایون (اوکراینی: Іванківський район) منطقه ای از استان کیف در اوکراین بود. مرکز اداری آن شهرک ایوانکیف بود. این منطقه در ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از اصلاحات اداری اوکراین حذف شد که تعداد رایون‌های استان کیف را به ۷ کاهش داد. با این تغییر، منطقه ایوانکیف رایون با رایون ویشهرود ادغام شد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال سوکول ساراتوف، باشگاه فوتبال پیونیک، باشگاه فوتبال ساترن-۲ رایون مسکو، باشگاه فوتبال اسپارتاک یوجی‌پی آناپا، باشگاه فوتبال آمکار پرم، باشگاه فوتبال چرنومورتس نووراسییسک، باشگاه فوتبال گورنیاک اوچالی، باشگاه فوتبال تیومن، باشگاه فوتبال اورنبورگ، باشگاه فوتبال نفتخیمیک نیژنکامسک، باشگاه فوتبال آستراخان اشاره کرد.
این منطقه در سال ۱۹۸۶ پس از انحلال رایون چرنوبیل به دلیل فاجعه چرنوبیل گسترش یافت. از این پس ایوانکیف رایون قلمرو سابق منطقه خالی از سکنه را که عمدتاً بخشی از منطقه بیگانگی است و تحت نظارت سرویس اضطراری دولتی اوکراین است، اداره می‌کرد.