رایج شدن

معنی کلمه رایج شدن در لغت نامه دهخدا

رایج شدن. [ ی ِ ش ُ دَ ] ( مص مرکب ) روایی گرفتن. روان شدن. رواج داشتن.

معنی کلمه رایج شدن در فرهنگ فارسی

روایی گرفتن . روان شدن . رواج داشتن .

جملاتی از کاربرد کلمه رایج شدن

استفاده از بازیکنی به عنوان هافبک کامل بیشتر تا قبل از دهه ۸۰ کاربرد داشت و به تدریج با تخصصی تر شدن نقش هافبک‌ها و رایج شدن سیستم‌های چهارخطی به جای سه‌خطی، تعداد این بازیکنان، کمتر و کمتر شد.
بال ناودانی، بال مخصوص هواپیماست که به شکل نصف استوانک (سیلندر) ساخته می‌شود این بال در دهه ۱۹۲۰ توسط ویلارد ری کاستر اختراع شد. قسمت بالایی انحنای ماهیواره بال ناودانی که بالای قسمت داخل سیلندر قرار دارد، نصف گلوگاه را شکل می‌دهد. ملخ هوایی به‌صورتی نصب می‌شود که هوا را از طریق بال ناودانی در طول بالای ماهیواره می‌کشد و حتی زمانی که هواپیما تقریباً دارای سرعت رو به جلو نیست، ایجاد نیروی برار می‌کند. بال ناودانی در هواگردها استفاده شده است، اما وجود مشکلات فنّی از رایج شدن این‌نوع بال جلوگیری کرده است.
خدمات اینترنت بی‌سیم پرسرعت در مناطق روستایی به‌طور فزاینده ای در حال رایج شدن است. ارائه دهندگان خدمات اینترنتی را از طریق فرکانس رادیویی و از طریق آنتن‌های مجهز به رادیو ویژه خدمات خود را ارائه می‌دهند.[نیازمند منبع]
تأسیس لیگ فوتبال در انگلستان (ساکر یا فوتبال اسوسییشن) در سال ۱۸۸۸ موجب شد تا راگبی‌بازان هم به فکر ایجاد مسابقات منظمی با عنوان لیگ بیفتند. به‌این‌ترتیب در سال ۱۹۰۱ مسابقات مشترکی میان تیم‌های یورکشایر و لنکشایر با نام لیگ راگبی شمال آغاز شد. پس از آن با رایج شدن کلمه لیگ راگبی در سال ۱۹۲۲ نام این سازمان به راگبی فوتبال لیگ تغییر یافت.
قبل از گسترش اتصال اینترنت، ویروس‌های رایانه‌ای معمولاً توسط فلاپی دیسک‌های آلوده پخش می‌شدند. نرم‌افزار ضدویروس، مورد استفاده قرار گرفت، اما به ندرت به روز شد. در این مدت ، کنترل‌کننده‌های ویروس اساساً باید فایل‌های اجرایی و بخش‌های راه‌اندازی فلاپی دیسک‌ها و هارد دیسک‌ها را بررسی می‌کردند. با این حال، با رایج شدن استفاده از اینترنت، ویروس‌ها به صورت آنلاین شروع به گسترش کردند.