رای دهی

معنی کلمه رای دهی در فرهنگستان زبان و ادب

رأی دهی
{vote , voting} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] عمل رأی دادن

جملاتی از کاربرد کلمه رای دهی

دومین انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان پس از حدود ده ساعت، رسماً به پایان رسیده است و مسئولان کمیسیون انتخابات مهلت رای گیری را یک ساعت تمدید کرده بودند. به گفته مقام های افغانستان، رای گیری با آرامش برگزاری شد. در این انتخابات حامد کرزی، رئیس جمهوری فعلی افغانستان بعنوان نامزد اصلی، عبدالله عبدالله، وزیر خارجه سابق و اشرف غنی، وزیر دارایی سابق با یکدیگر رقابت می کردند. با وجود گزارشهایی در مورد خشونتها در سراسر افغانستان، حضور مردم در مراکز رای دهی کمرنگ نبوده است. حدود هفده میلیون نفر برای شرکت در انتخابات افغانستان ثبت نام کرده بودند. بی بی سی فارسی، رادیو فردا
حمله انتحاری حدود ساعت ۹ صبح روز یکشنبه ۲ ثور/اردیبهشت ۱۳۹۷ در ورودی مرکز توزیع شناسنامه در پشت مکتب/مدرسه مایل هروی در قلعه ناظر در حوزه ششم پلیس کابل اتفاق افتاد. این حمله توسط یک عامل انتحاری هنگامی که تعداد زیادی از مراجعه کنندگان در ورودی مرکز توزیع شناسنامه در صف قرار داشتند اتفاق افتاد. علاوه بر افرادی که در صف قرار داشتند کودکانی نیز که به سمت مدرسه می‌رفتند نیز حضور داشتند و حدود ۵ کودک نیز در میان کشته شدگان قرار دارد. بسیاری از افرادی که در میان کشته شدگان قرار داشتند افراد غیرنظامی بودند که برای حضور در انتخابات مجلس و شوراهای ولسوالی که قرار است ماه میزان/مهر همین سال برگزار شوند می‌خواستند شناسنامه و کارت رای دهی بگیرند.
طبق اعلام رسمی، ۴ بهمن اعلام نتیجه تاییدصلاحیتها بوده و تا ۸ بهمن مهلت اعتراض به موارد ردصلاحیتها بوده‌است که ۲۰ بهمن نتایح آن نیز اعلام می‌شود. در ۲۱ بهمن نامزدها می‌توانند حوزه‌های انتخابیه خود را تغییر دهند. از ۲۵ بهمن تا ۹ اسفند زمان تبلیغات انتخاباتی است و جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ روز برگزاری انتخابات خواهد بود. سخنگوی ستاد انتخابات کشور تعداد واجدین شرایط رای دهی را ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر اعلام کرد.
بخشی از کاندیداها از جمله برخی از نمایندگان فعلی مجلس توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند؛ رد صلاحیت‌های گسترده انتقادات پیرامون یکپارچه‌سازی (جریان خالص‌سازی) توسط بخش انتصابی حاکمیت را در پی داشت. میزان مشارکت احتمالاً پایین در انتخابات نیز یکی از موضوعات مهم مورد بحث پیرامون این انتخابات است. سخنگوی ستاد انتخابات کشور تعداد واجدین شرایط رای دهی را ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر اعلام کرد.
«یکی از طرفین به من دو کارت رای دهی معتبر داد و گفت با اضافه کردن تصویرم، می‌توانم رای دهم» از دیگر مشکلات گزارش شده از طرف پارنتی نبود خودکار در محل رأی دهی، نبود کافی رأی و وجود اختلاف زمانی در بسته شدن مراکز رأی دهی بود.
تا کنون سه انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان برگزار شده‌است که در دور اول در سال ۱۳۸۳ بیش از هشت میلیون، در سال ۱۳۸۸ با کاهش چشمگیر نزدیک به ۴ میلیون نفر و در سال ۱۳۹۳ با حضور تقریبی ۵۸ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند. افراد بالای ۱۸ سال برای شرکت در انتخابات باید از قبل برای دریافت کارت رای دهی ثبت نام کنند.
یک ورقه بدون پشتوانه به مثابه یک گواهی وام یا اوراق قرضه دال بر این حقیقت است که شرکت مسئول پرداخت مقدار مشخصی همراه با بهره است واینکه مقدار پول اضافه شده به ساختار سرمایه توسط این اوراق، سهام به شمار نمی‌آید. اوراق بدون پشتوانه اصلی قبل از اوراق فرعی پرداخت می‌شوند و این طبقات نرخ ریسک و پرداخت مختلفی دارند. به طور کلی این اوراق توسط دارنندگان آن قابل انتقال است. دارنندگان اوراق حق رای دهی در جلسات سهام داران را ندارند ولی ممکن است جلسات جداگانه و همچنین حق رای در مورد تغییرات حقوق موجود بر اوراق بدون پشتوانه را داشته باشند. بهرهٔ پرداخت شده به آنان نیز هزینه‌ای است که در مقابل سود بدست آمده در صورتهای مالی شرکت قرار می‌گیرد.
ادعاهای دروغین ترامپ دربارهٔ انتخابات ۲۰۲۰ عموماً از سوی رسانه‌ها و منتقدان او «دروغ بزرگ» نام گرفت. در مه ۲۰۲۱، ترامپ و هوادارانش سعی کردند از این لفظ برای مقصود خویش استفاده کنند، و ازخود انتخابات به این عنوان یاد کردند. حزب جمهوریخواه از روایت دروغین ترامپ دربارهٔ انتخابات برای توجیه وضع کردن محدودیت‌ها بر رای دهی به نفع خود استفاده کرد.