رای دهندگان

معنی کلمه رای دهندگان در فرهنگستان زبان و ادب

رأی دهندگان
{electorate} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] شهروندانی که واجد شرایط رأی دادن در انتخابات هستند

جملاتی از کاربرد کلمه رای دهندگان

نحوهٔ رأی‌گیری: برگزاری انتخابات معمولاً از سوی نخست وزیر اعلام می‌شود و عموماً شش هفته پس از آن کار رای گیری در یک روز تعطیل آخر هفته انجام می‌گیرد. رای دهندگان هر حوزه انتخابیه تنها مجاز به رای دادن در همان حوزه هستند. نام هر فرد در فهرستی در حوزه‌های انتخابیه موجود است. افراد بسته به نوع انتخابات یک یا دو فرم برای برگزیدن اعضای مجلس نمایندگان و نیز اعضای مجلس سنا دریافت می‌کنند. نام کاندیداهای حوزه انتخابیه همراه حزب وابسته‌شان (در صورت وابستگی به احزاب) در فرمها موجود است.
برای آزمون تغییرات یک نمونه در زمانها یا موقعیتهای مختلف (مثل آراء رای دهندگان قبل از انتخابات در زمانهای مختلف) به کار می‌رود.
اعضای مجلس نمایندگان استرالیا و به تبع آن نخست وزیر به طور متوسط هر سه سال یکبار انتخاب می‌شوند . اعضای سنای استرالیا هر شش سال یکبار برگزیده می‌شوند. بنابراین به‌طور یک در میان یک انتخابات تنها محدود به مجلس نمایندگان و انتخابات بعدی دربرگیرنده مجلس نمایندگان و مجلس سنا می‌شود. در انتخابات ۲۰۰۷ رای دهندگان اعضای هر دو مجلس را برگزیدند.
انتخابات مجلس شورای ملی در ۱۳ مرداد ۱۳۴۶ برگزار شد. در این انتخابات حزب ایران نوین با کسب ۱۸۰ کرسی از ۲۱۹ کرسی مجلس پیروز شد. میزان مشارکت رای دهندگان در این انتخابات حدود ۳۵% بود.
انتخابات مجلس ایران برای انتخاب نمایندگان مجلس شورای ملی و مجلس سنا در ۱۸ تیر ۱۳۵۰ برگزار شد. نتیجه انتخابات پیروزی حزب ایران نوین با کسب ۲۳۰ از ۲۶۸ کرسی در مجلس و ۲۸ از ۳۰ کرسی منتخب در مجلس سنا بود. میزان مشارکت رای دهندگان در حدود ۳۵% بود. انتخابات توسط حزب پان ایرانیست به علت و شکایت از انحصار تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و همچنین ادعای آنان مبنی بر سانسور روزنامه آنها تحریم شده بود. یکی از انشعاب های این حزب به نام حزب ایرانیان موفق به کسب یک کرسی توسط دبیرکل حزب در مجلس گشت.
انتخابات پارلمانی در آلمان در ۱۲ نوامبر ۱۹۳۳ بوقوع پیوست. این اولین انتخابات در دوره حکومت حزب ناسیونال سوسیالیست ملی کارگران بود. همه احزاب مخالف تا این زمان ممنوع شده بودند و رای دهندگان با یک فهرست شامل حزب ناسیونال سوسیالیست و ۲۲ مهمان غیرحزبی حزب ناسیونال سوسیالیست مواجه بودند. چنین نمایندگی هم مانند آلفرد هوگنبرگ از هیتلر شدیداً پشتیبانی می‌کردند.
انتروپوید پاسخ‌های متفاوتی از منتقدان دریافت کرد. گاردین به نقل از جوردن هافمن نوشت "انتروپوید بدترین فیلم هیجانی مربوط به دوران جنگ نیست ولی قطعاً جالب‌ترین هم نیست." مدیر بخش نقد فیلم ورایتی، پیتر دی برگ حس کرد "جیمی درنان و کیلین مورفی رهبری مأموریتی را برای ترور یک مأمور بالارتبه نازی داشتند که تا بعد از انجام کار، هیچ هیجانی در آن نبود". کریستوفر کمپانک از واشینگتن پست از ۵، ۴ستاره به این فیلم داد و نوشت "انتروپوید هرگز طبق یک فرمول پیش نرفت و در بین اکران‌های تابستانی، مانند یک غافلگیری بود. (امیدوارم رای دهندگان جوایز آکادمی این نکته را فراموش نکنند.)"
دور اول رأی گیری در ۱ ژوئن ۱۹۶۹ برگزار شد. از مجموع ۲۸،۷۷۴،۰۴۱ واجد شرایط رای ، مشارکت در دور اول حدود ۷۸ درصد از رای دهندگان را در برگرفت. پومپیدو و پوهر با کسب ۴۳.۹٪ و ۲۳.۴٪ آرا به ترتیب  به دور دوم راه یافتند
مراکز حوزه‌های رأی‌گیری در ساعت ۲۲:۰۰ بسته می‌شود و قرار بر این است که نتایج رسمی اولیه اوایل روز بعد اعلام شود.اگر هیچ یک از نامزدها بیش از ۵۰ درصد از کل آرا را به دست نیاورد، دور دوم بین ۱۵ تا ۳۱ روز بعد بین دو نامزدی که بیشترین آرا را به دست آورده اند برگزار می شود. برای اینکه نتیجه انتخابات معتبر باشد، مشارکت رای دهندگان باید از ۵۰ درصد تجاوز کند. در غیر این صورت انتخابات تازه ای برگزار می شود.