راهور

معنی کلمه راهور در لغت نامه دهخدا

راهور. [ وَ ] ( ص مرکب ، اِ مرکب ) مخفف راهوار. ( شرفنامه منیری ). اسب تیزرو و فراخ گام :
بود در معرض فضلم پیاده میل در میدان
کسی کو زیر ران خود ز دعوی راهور دارد.( از مؤلف شرفنامه منیری ).

معنی کلمه راهور در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - راه سپر . ۲ - فراخ گام تند رو و خوش راه ( اسب استر و غیره ) .
مخفف راهوار . اسب تیز رو و فراخ گام .

جملاتی از کاربرد کلمه راهور

نشست از بر باره راهور خروشان به کردار شیر شکار
پس از آن که سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی شد، سردار رویانیان در سال ۸۳ به عنوان اولین فرمانده پلیس راه مستقل انتخاب شد. رویانیان از اواسط سال ۱۳۸۴ رئیس پلیس راهنمایی رانندگی کشور شد که تا سال ۱۳۸۸ در این سمت بود. پلیس نامحسوس در دوره فرماندهی او در پلیس راهور تشکیل شد. رویانیان، از تاریخ ۱۳۸۷/۰۴/۱۱ با حکم محمود احمدی‌نژاد، رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور و همزمان مدیر عامل شرکت قطارهای شهری کشور شد. علاوه بر آن نیز مشاور ویژه احمدی‌نژاد در حوزه حمل و نقل شد. وی در حال حاضر از سوی سازمان بهزیستی، به عنوان سفیر طلایی این سازمان معرفی شده‌است.
بیشتر محصولات تولیدی خودروسازان ایرانی از ایمنی کمی برخوردار هستند. بر پایهٔ گزارش کمسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از میان بیش از ۱۶٬۰۰۰ مرگ ناشی از تصادف‌های جاده‌ای در سال ۱۳۹۹، شمار ۵۴۴۱ مرگ برای سرنشینان خودرو پراید ساختهٔ شرکت سایپا و ۳۸۶۶ مرگ برای سرنشینان پژو ۴۰۵ بوده‌اند. همچنین ایران به‌دلیل نقص ایمنی خودروها، سالیانه ۳۰۰٬۰۰۰ مصدوم داشته‌است که ۴۰ درصد این آسیب‌های حاصل از تصادفات جاده‌ای، بنابر گزارش پلیس راهور ایران، به‌دلیل ضعف بدنه خودرو بوده‌است.
مقامات ارشد پلیس راهور، در اواخر سال ۱۴۰۰ و اوایل سال ۱۴۰۱ انتقادات تندی نسبت به ایمنی خودروهای داخلی کردند.از جمله در دی ماه ۱۴۰۰، رئیس پلیس راهور انتظامی، سید کمال هادیانفر با اشاره به اینکه ایربگ خودروها در حادثه تصادف زنجیره‌ای بهبهان باز نشد با انتقاد از خودروسازان پرسید: «چرا ارابه مرگ تولید می‌کنید؟».
کلانشهرها و سایر شهرهای ایران معمولاً در صبح و عصر شاهد اوج ترافیک هستند. در سال ۱۳۹۰ بنابر گفته رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ساعت اوج ترافیک صبحگاهی تهران بین ۷ تا ۱۰ و ساعت اوج ترافیک عصر نیز بین ۱۷ تا ۱۹ بوده است . بازگشایی مدارس در مهرماه و نیز تغییر ساعت و طول شبانه روز هم بر ساعات اوج ترافیک اثر می گذارد. در مهرماه ۱۳۹۴ نیز ساعت اوج ترافیک صبحگاهی تهران بین ۷ تا ۹ و ساعت اوج ترافیک عصر نیز بین ۱۷ تا ۲۰ بوده است .
اعضای بدن فاطمه دهقان و سید میثم حسینی رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان که در جریان این حادثه دچار مرگ مغزی شده بودند به بیماران نیازمند اهدا شد. همچنین کبد و کلیه‌های محمدعلی ضیاء الدینی سرهنگ دوم پلیس راهور کرمان که حین مأموریت در این حادثه از ناحیه سر به شدت دچار آسیب شده و در کما بود؛ به بیماران نیازمند اهدا شد.
ظهر روز شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸، امیرحسین کبیری در حالی که به سمت مدرسهٔ خواهرزاده‌اش می‌رفت تا او را به خانه ببرد، در ۴۵ متری گلشهر کرج از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت. گلوله از پشت، به گردن و ستون فقراتش اصابت کرد و با قطع مسیر تنفس، دچار ایست قلبی شد. به گفتهٔ خواهر امیرحسین و به نقل از شاهدان عینی، گلوله از مقر پلیس راهور ناجا شلیک شده بود. او را ابتدا به بیمارستان کوثر منتقل کردند. در آن‌جا قلب او احیا می‌شود اما به دلیل این که قادر به خدمات نبودند، وی را به بیمارستان البرز انتقال می‌دهند. در بیمارستان البرز نیز به سبب ایست قلبی، ۲ بار عملیات احیا انجام می‌شود.
بسی اشتر راهور آورید بسی هودج زرنگار آورید
ترجمه: رخش رستم ظاهر می‌شود. اسب آهن راهور می‌شود.
کد ۳۹ متعلق به استان کرمانشاه است و نزد پلیس راهور نیز برای این استان ثبت شده‌ است اما تاکنون از این کد برای ثبت پلاک استفاده نگردیده است