راهجرد

راهجرد

معنی کلمه راهجرد در لغت نامه دهخدا

راهجرد. [ ج ِ ] ( اِخ ) دهیست از دهستان شراء بخش سیمینه رود شهرستان همدان واقعدر 70هزارگزی جنوب خاوری همدان ، کنار رودخانه قراچای. این ده در جلگه قرار گرفته و هوای آن معتدل است و 795 تن جمعیت دارد که همگی بکشاورزی و گله داری مشغولند. آب راهجرد از چشمه و رودخانه قره چای تأمین میشود و محصول عمده آن غلات و لبنیات است. صنایع دستی زنان قالی بافیست. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).
راهجرد. [ ج ِ ] ( اِخ ) یا راه گرد. نام قصبه ای است مرکز دهستان راهجردبخش دستجرد شهرستان قم ، واقع در 24هزارگزی جنوب خاوری دستجرد، متصل به جاده قم - اراک. این قصبه در کوهستان قرار گرفته و هوای آن سردسیر است. سکنه قصبه در حدود 1569 تن میباشد. آب آن از سه رشته قنات و رودخانه زان گرد تأمین میشود. محصول عمده قصبه غلات ، بنشن و پنبه و باغستانهای آن دارای میوه های بادام و زردآلو است. پیشه بیشتر مردم کشاورزی و دامپروری و کرباس بافیست. کشتزارهای داودآباد و عباس آباد و چندین مزرعه دیگر جزء این قصبه بشمار است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ). و رجوع به فارسنامه ناصری شود.

معنی کلمه راهجرد در فرهنگ فارسی

با راه کرد . نام قصب. است مرکز دهستان راهجرد بخش دستجرد شهرستان قم .

معنی کلمه راهجرد در دانشنامه عمومی

راهجرد روستایی است از توابع بخش سلفچگان شهرستان قم در استان قم ایران. این روستا در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی اراک واقع است سال های تاسیس این روستا به دوره بازمیگردد و در دوره ساسانیان مخصوصا شاه ساسانی به اوج پیشرفت رسید و یکی از پایتخت های فصلی او بوده است و محل اصلی شکارگاهی شاه ساسانی که یکی از بزرگترین اتشکده های تاریخی ایران باستان در این روستا وجود داشته ولی به دلیل حمله اعراب و عدم رسیدگی در ادوار گذشته پس از اسلام کاملا نابود شده و اکنون اثری از ان نیست جز محدوده و وسعت اتشکده .
این روستا در دهستان راهجرد شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۰۰ نفر ( ۴۱۰ خانوار ) بوده است.
راهجرد (همدان). راهجرد ( همدان ) ، روستایی از توابع بخش شرا شهرستان همدان در استان همدان ایران است. در این روستا کوهی وجود دارد که در بالای آن امامزاده ای بنا شده که معروف به علمدار می باشد و به گفته برخی افرادی از این امامزاده ( امامزاده زکی ) شفا گرفته اند. طایفه شیخی از چند صد سال قبل تولیت این امامزاده را بر عهده داشتند که معروف ترین آنان شیخ اقاجانی، شیخ میرزاجانی، شیخ علی پاشا، شیخ امان الله و شیخ کریم و ولی الله بوده اند. این روستا در مجاورت مرز استان همدان و مرکزی قراردارد و تا پیش از انقلاب ازتوابع کمیجان استان مرکزی بوده است.
در سال ۱۳۹۹ چندین نفر از نوادگان این افراد اقدام به بازسازی و نوسازی این امامزاده کرده اند. در این روستا چندین طایفه ساکن هستن که با هم نسبت فامیلی دارند که عبارت اند از طایفه رحیمی، حاجیلو، سلیمی، شیخی، عباسی، مردانی، جهانگیری، محمدی، نجفی. کلوانی، قهرمانی. اهالی این روستا اکثرا به شغل عایقکاری پشت بام و کابینت سازی مشغول هستند و اخیرا به شغل ساختمان سازی رو اورده اند پاتوق معروف و قدیمی انها در میدان هروری ودر قم میدان زنبیل آباد میباشد
این روستا در دهستان شوردشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۲ نفر ( ۴۶خانوار ) بوده است.
در سالهای اخیر خانواده هایی که به شهرها مهاجرت کرده بودند مجددا به روستا برگشته و اقدام به ساختن منازل مسکونی زیادی کرده اند. این افراد بیشتر به صورت فصلی در روستا ساکن می شوند
روستای راهجرد دارای چهار عضو شورا هستن و در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ اقایان محسن رحیمی ، حمید عباسی، ابوطالب رحیمی شایگان، غلامعباس رحمتی بعنوان اعضای شورای روستای راهجرد انتخاب شدند.

جملاتی از کاربرد کلمه راهجرد

قبل از ورود اسلام به ایران اهالی این منطقه پیرو دین زرتشتی بودند و وجود آتشکده‌های گوناگون مانند آتشکده وره در آشتیان، آتشکده خورهه در محلات، آتشکده برزو در راهجرد و آتشکدهٔ فردقان در کمیجان شاهد این مدعاست.