راه شوسه

معنی کلمه راه شوسه در لغت نامه دهخدا

راه شوسه. [ هَِ ش ُ س ِ ] ( ترکیب وصفی ) همزمان با پیشرفت تمدن و صنعت و اقتصاد، بشر نیاز شدیدی به سرعت در حمل و نقل کالا و مسافرت افراد پیدا کرد و از این روی در صدد ساختن راههای بزرگ برآمد. اختراع اتومبیل و دیگر وسایط نقلیه جدید به گسترش سریع و روزافزون راههای بزرگ و فراخ افزوده و اکنون در سراسر جهان برای مقاصد اقتصادی و نظامی و همچنین عبور و مرورراههای شوسه فراوانی ساخته شده است و تنها در ایالات متحده امریکا 5 میلیون کیلومتر راه شوسه وجود دارد که نیمی از آن اسفالت میباشد. ساختن راه شوسه در ایران که از زمان هخامنشی سابقه دارد پیوسته مورد توجه بوده و هم اکنون راههای زیر در ایران موجود است :
الف - راههای اسفالتی : که بیشتر مراکز استان ها و شهرها را بتهران و بیکدیگر متصل میسازد و از مهمترین آن ها راه شوسه تهران - تبریز و تهران - اصفهان و تهران - بندر انزلی و تهران - چالوس را میتوان نام برد.
2-شاهراهها، که تهران را بمراکز استانها و خارج مربوطمیسازد. و از مهمترین این راهها شاهراههای : تهران -جلفا، تهران - مشهد و تهران - زاهدان میباشد.
3- راههای استانی ، که بین استانهای مختلف کشور کشیده شده است.
4- راههای فرعی ، که دهکده ها و قصبات را به شهرها یا بیکدیگر مربوط میسازد و در این راهها وسایط نقلیه در فصلهای مناسب بار و مسافر حمل و نقل میکنند. و رجوع به کیهان سالانه 1341 و جغرافیای مفصل اقتصادی ایران تألیف آقای مشحون و جلایی فر و خزائل و جغرافیای اقتصادی کیهان ص 433 و جغرافیای اقتصادی لیستر کلیم و همکاران ترجمه فتح اﷲ حکیمی ص 123 و 124 شود.

معنی کلمه راه شوسه در فرهنگ فارسی

همزمان با پیشرفت تمدن و صنعت و اقتصاد بشر نیاز شدیدی به سرعت در حمل و نقل کالا و مسافرت افراد پیدا کرد و از اینروی در صدد ساختن راههای بزرگ بر آمد .

جملاتی از کاربرد کلمه راه شوسه

این روستا دارای امکانات: راه شوسه سرویس منظم ایاب و ذهاب با مینی بوس و کامیون و سواری، دبستان، مسجد، مدرسهٔ راهنمایی تحصیلی، آنتن موبایل همراه اول، مرکز خدمات درمانی، خانه بهداشت، پست، لوله‌کشی آب، برق، تلفن، شورای ده، دهیاری، کارخانه تولید دمنوش گیاهی و دارویی (در شرف تأسیس) می‌باشد.
باریک آباد. (اِخ) دهی است از دهستان تل بزان بخش مسجدسلیمان شهرستان اهواز که در ده هزارگزی جنوب خاوری مسجدسلیمان کنار راه شوسه شرکت نفت واقع است. منطقه‌ای است کوهستانی، گرمسیر با ۱۸۰ تن سکنه. آبش از لولهٔ شرکت نفت تامین میشود. محصولش غلات و شغل مردمش زراعت و کارگری شرکت نفت و گله داری است. راهش اتومبیل رو و دارای چاه نفت می‌باشد. ساکنین از شاخهٔ هفت لنگ بختیاری و از طایفه شهنی هستند.
در جلد پنجم فرهنگ جغرافیایی ایران درباره این ده اینگونه آمده است: الفاوت دهی از دهستان ترک شهرستان ملایر در ۴۵ کیلومتری شمال شهر ملایر و ۱ کیلومتری راه شوسه ملایر به همدان. دارای آب و هوای معتدل و کوهستانی. دارای ۱۱۵۷ سکنه شیعه مذهب و فارسی و ترکی زبان. دارای آب از قنات. شغل مردم زراعت است. دارای راه ماشین رو.
تعداد خانوار آن تقریباً 30 خانوار بوده و به علت فاصله 15 کیلومتری از راه شوسه دارای هوای بسیار تمیز و طبیعت بکر میباشد که دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان است مانند کوه باید گولی.