خبرا

معنی کلمه خبرا در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) جمع خبیر

معنی کلمه خبرا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی خُبْراً: علم (وعلم به معنی تشخیص و تمیز دادن وخبرت :به معنای این است که شخص خبره صورت علمیهای را که در ذهن دارد آنچنان بدان احاطه داشته باشد که بداند از مقدمات آن چه نتائجی بر آن مترتب میشود
ریشه کلمه:
خبر (۵۲ بار)
(بر وزن قفل) دانستن و علم به شی‏ء. «خبر الشی‏ء خبراً: علمه» و خبر (بر وزن فرس) آنچه نقل و حکایت می‏شود (اقرل) آنچه را نزد او بود احاطه کردیم و دانستیم چگونه شکیبا می‏شوی در انچه دانش تو احاطه نکرده است . * موسی به خانواده‏اش گفت: من آتشی دیدم به زودی از آن برای شما خبری می‏آورن. راغب گوید: خبر (به فنح اوّل و دوّم) علم به اشیاء است از طریق اخبار و حکایت و گفته‏اند: خبره دانستن باطن کار است . خبیر: دانا و آن از اسماء حسنی است و چهل و پنج بار در قرآن مجید آمده است در المیزان فرموده: خبیر از خبره مؤخوذ است و آن به معنی علم به جزئیات است و آن اخصّ از علیم است . * فاعل «یُنَبِّئُکَ» محذوف است و «مِثْلُ خَبیرٍ» جای آن را گرفته است و شاید فاعل آن «احد» باشد یعنی: احدی به تو مثل مخبر دانا خب نمی‏دهد در المیزان تقدیر آن را چنین گفته: خبر نمی‏دهد تو را از حقیقت امر مخبری مثل مخبر دانا.

جملاتی از کاربرد کلمه خبرا

وَیْلٌ لِکُلِّ أَفَّاکٍ کثیر الکذب، أَثِیمٍ کثیر الاثم، یعنی النضر بن الحرث یَسْمَعُ آیاتِ اللَّهِ تُتْلی‌ عَلَیْهِ ثُمَّ یُصِرُّ، ای یبقی بعد سماع القرآن کافرا و الاصرار العزم علی الامر، و اکثر ما یستعمل، فی الاقامة علی الذنب مُسْتَکْبِراً، ای عن الایمان کَأَنْ لَمْ یَسْمَعْها فی عدم الانتفاع بها و القبول لها، فَبَشِّرْهُ بِعَذابٍ أَلِیمٍ اخبره خبرا یظهر اثره علی بشرته من الترح، وَ إِذا عَلِمَ مِنْ آیاتِنا شَیْئاً هذا العلم معناه السماع کقولک اعلم، ترید اسمع، اتَّخَذَها هُزُواً ای استهزأ بها و عارضها بحدیث الفرس یری العوام انه لا حقیقة لذلک، أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ ذکر بلفظ الجمیع ردا الی کلّ فی قوله: لِکُلِّ أَفَّاکٍ.
«کَذلِکَ» ای کما بلغ مغرب الشّمس فکذلک بلغ مطلعها، و قیل کما وجد القبیل عند مغرب الشّمس فی الکفر و حکم فیهم کذلک وجد عند مطلع الشّمس فحکم فیهم بحکم اولئک، و قیل انّ اللَّه عزّ و جل لمّا قصّ علیه خبرهم قال کذلک ای کذلک امرهم و الخبر عنهم کما قصصنا علیک، ثمّ استأنف فقال: «وَ قَدْ أَحَطْنا بِما لَدَیْهِ» ای بما عند ذی القرنین من الجنود و العدّة، «خُبْراً» ای علما لم یخف علینا شی‌ء منها لانّا اعطیناه ذلک، و خبرا نصب علی المصدر لانّ فی احطنا معنی خبرناه.